"Hora" som kränkning, del II

Den här tråden diskuterar artikeln "Hora" som kränkning, del II.
Inlägg #1: Postat: 2002-09-17 16:03:00
Marita
för att hora blivit ett skällsord.
Kallar någon mig hora exempelvis på krogen menar den personen att jag är slampig, billig och inte alls speciellt värdefull.
Problemet är att hora blivit ett ord man använder när man vill tala om för någon att den personen är värdelös och ett offer för sexualiseringen.
Inlägg #2: Postat: 2002-09-17 16:03:00
anna a
ok. så innan den nya sexköpslagen trädde i kraft skulle du inte blivit det minsta upprörd om någon kallat dig torsk?
Inlägg #3: Postat: 2002-09-17 16:16:00
Fred
Vissa, tex konstnärer, skulle ju tycka att det var nedsättande att bli kallad en målare. En kvinna som inte säljer sig kanske tycker att det är ett dåligt arbete att jobba som hora. Därför vill hon inte bli kallad för något som inte är.
Inlägg #4: Postat: 2002-09-17 16:21:00
Jaxx
Bäste ML, ta ett steg tillbaka och undersök premisserna för dina åsikter&resonemang. Ser du något Speciellt? Jo, du har mätaren uppskruvad på 11, du är fanatisk, en sexdebatternas don quixote. I stort sett ingen verkar godta dina åsikter, varför, tror du? du får förstås ha vilka åsikter du vill, men det får den skrikande dåren på torget också...
Inlägg #5: Postat: 2002-09-17 16:35:00
Adde
Så i analogi med ditt "logiska" resonemang så borde man kalla mörtkhyade för "negrer"? Eftersom det inte är något negativ att vara mörkhyad så borde ju inte "neger" vara ett skällsord, det betyder ju bara svart.
Inlägg #6: Postat: 2002-09-17 18:11:00
Frederik
Still debating such a non-issue, eh? Feels like your ego is as sensitive as a glass of nitroglycerine… Anyway, here’s again my argument, in case you’ve misread it the last time: Debating the insult ‘whore’ is totally pointless, since it’s a mere symptom. The root of the ‘problem’ – if that’s how you want to see it – is society’s attitude towards prostitution, which is negative because it is a profession that goes against several of its moral norms…
Inlägg #7: Postat: 2002-09-17 18:47:00
Farbror Doktorn
Är du helt säker på att du inte har injicerat spontanjäst vädursurin, Michael?
Inlägg #8: Postat: 2002-09-17 19:02:00
anna a
jag antar att michael lundahl inte vill ligga med mig. men om han var en hora och jag var en torsk skulle han kanske vara tvungen. jag vill inte bli kallad hora eftersom jag väljer vilka jag vill ligga med utan att jag behöver svälta för det.
Inlägg #9: Postat: 2002-09-17 21:39:00
surfaren
Jag tycker att Micke har en poäng. Enligt ordbok betyder hor äktenskapsbrott, alltså det är säkerligen många som har gjort det. Men, var går gränsen för att bli betraktad som en hora då? räcker det att man får presenter från en intim vän, eller från flera intima vänner? Eller är en hora alltid en miserabel kvinna som dör av svält om hon inte fångar torskar?
Inlägg #10: Postat: 2002-09-17 21:55:00
Robban
Jag ville bara säga jag tycker du är jävligt smart!
Inlägg #11: Postat: 2002-09-18 04:48:00
suz, sista kommentaren hoppas jag
fel micke, kallar du mej hora så kan jag dra dej till domstol för förtal, inte för att det är brottsligt utan för att det är förtal,,som visar på vansklig moral, heter det så ?
jag bryr mej inte om lagen utan om värderingar,mina egna värderingar,
hora/hallick/torsk samma sak för mej, bryr mej om lagen i detta fall
Inlägg #12: Postat: 2002-09-18 08:00:00
Stella
Du har inte bemött mina argument.

Det handlar inte om vad DU tycker att hora eller torsk betyder, det handlar om vad större delen av samhället tycker att ett ord betyder. Och si andra hand handlar det om att den som blir kallad för vad det än nu är upplever det som kränkande.
Inlägg #13: Postat: 2002-09-18 15:04:00
Anders Bondensson
Genialiskt! I fortsättnigen kommer jag att bli glad av att man kallar mig idiot, eftersom jag vill öka respekten för de stackare som faktiskt är idioter!
Laddar...