Inlägg #1: Postat: 2002-09-12 09:30:00
|
xetlac |
Word!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-09-12 09:56:00
|
Ser genom sossepropagandan |
Wake up! Fler lösningar är alltid bättre än bara en enda som skall gälla alla. Man måste se diskussionerna om principen och tillämpningen som två olika diskussioner. Principen att familjen skall bestämma är rätt. Sedan måste man se hur den kan tillämpas så att både de som vill ha dagis av ideologiska skäl och de som vill vara hemma med barnen kan det. Barn under två år skall vara med sina mammor. Det är vetenskaplig fakta oavsätt vad svenska sossar anser.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-09-12 10:00:00
|
Krillle |
Jag tror att Sverige kommer dö ganska snart.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-09-12 10:09:00
|
Puppi |
Oavsett hur mycket pengar det efter beräkningar kan bli, så tycker jag att idén om en barnpeng är klockren. Varför ska just dagis få alla pengar? Jag vet inte om jag vill att mina ev barn ska vara på dagis, eftersom det kanske inte passar dem. Vilken är din lösning på problemet att många föräldrar vill vara hemma mer? När inte ens en höginkomsttagare kan det? Eller tycker du som GP att det är "naturligt" att båda jobbar heltid?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-09-12 10:31:00
|
kalle G |
Nä, varför ska barnfamiljer ha råd och möjlighet att bo i villor med trädgårdar? Ungarna har ju ändå inte tid att springa barfota i gräset, de är ju på dagis dygnets ljusa timmar, eller så häckar de framför data-spel! Nä, träng in alla barnfamiljer i trånga lägenheter i förorterna istället, alla ska ha det lika dåligt i sossarnas Sverige!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-09-12 11:05:00
|
JPA |
1 Jag har uppskattat dig som ett kämpe men här tycker jag du krälar i stoftet som ett offer som sedan försvarar sin torterare...Varför? Det jag får ut av din attack verkar vara att “det är som det är och då skall vi acceptera det” Varför?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-09-12 11:05:00
|
JPA |
2 Har du ingen fantasi för att kunna se NYA lösningar? Det har jag, t ex den finska modellen med kommunala dagmammor som kommer hem till folk. Det är inga pigor men man sparar i lokalkostnader samt barnen får vara mera hemma. Då kan det vara en ide att bo i en villa, när barnet faktiskt får vara där på dagarna...
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-09-12 11:26:00
|
Kalle G |
"Högavlönade kvinnors skattepengar går till de högavlönade männens hemmafruar"! Nu har det väl kortslutit i alla fall. Du menar att pengarna öronmärks? Vart tar isåfall de högavlönade männens skattepengar vägen? Dagisplatser?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-09-12 11:46:00
|
Ylva |
Kunde inte hålla med mer om det där med kvinnan i Sollentuna. Inte undra på att hon gjorde Göran Persson svarslös - hon var ju så satas korkad! Bo i en flermiljonersvilla man inte har råd med och sen klaga på att man måste jobba så mycket att ungen ör 10 timmar på dagis. Kom igen.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-09-12 21:41:00
|
Sanna Parkell |
En väninna till mig tycker KD:s förslag är jättebra, men så vill hon inte jobba heller. Jag tycker det hade varit bättre om alla familjer hade chansen att jobba mindre, och ändå kunna bosätta sig i hus, eller var de nu vill bo.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-09-12 22:48:00
|
Mia |
Tack tack tack, så rätt och bra skrivet. Det har alltid retat mig när dom skriver om hur mkt hemmafruar har att göra hemma, vi som arbetar /arbetade när våra barn var små gör lika mkt hemma fast på kvällstid. Tvätten , städningen osv försvinner inte för att man är på jobbet 6-7 av dygnets 24 timmar. Än en gång tack.
|
|