|
Inlägg #1: Postat: 2002-09-04 20:14:00
|
|
Michael Lundahl |
Men Kajsa det är ju en helt annan debatt! Det har - precis som du säger - med den ALLMÄNA uppfattningen att göra, inte om LAGENS syn på brottet. Medelsvensson säger till exempel "Ja va då? Lite pillande utan på trosorna är väl inget?" Lagen säger "I fängelse med dig, brottsling!". Skilj på dessa debatter därför att allmänheten vet inte vad lagen säger och/eller menar. I de flesta fall ser mycket strängare på straffbara handlingar än av allämnheten gör.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-09-04 20:15:00
|
|
Michael Lundahl |
Just DENNA debatt har inte uppstått därför att lagen ser lätt på sexbrott... utan därför att allmänheten TROR att den gör det.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-09-04 20:41:00
|
|
Olof Öberg |
Tio svenska frivillig org. rapport till FNs CEDAW: "Undersökningar har visat att den allmänna uppfattningen bland unga män i Sverige är att våldtäkt i princip är detsamma som en sexuell akt där den ena parten inte har gett sitt samtycke. Det finns inte någon anledning att tro att detta inte är den generella uppfattningen bland svenskar i gemen."
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-09-04 20:48:00
|
|
Olof Öberg |
Så frågan är i vilka miljöer Kallio och Ryberg rör sig som har en sådan syn på offer för sexuella övergrepp. Jag och de jag känner skuldbelägger inte något offer för vad en sexbrottsling har gjort. Detta är en ickefråga och all denna kraft och uppmärksamhet borde istället ägnas åt de riktiga problemen i sexualbrottsutredningarna.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-09-04 23:00:00
|
|
frågan |
Det verkar som det som är viktigt är att tillgreppet ska heta våldtäkt. Inte vad straffet är. byt namn på sexuelt utnytjande till våldtäkt och våldtäkt till grov våldtäkt.
alla glada ??
lagen har ibland lite "kliniska" strafbegrepp men det får man nog leva med för att det skall vara exakt
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-09-04 23:13:00
|
|
Per |
Vad gör du då med det som idag kallas "grov våldtäkt" som ger mellan 4 och 10års fängelse?..
Ska man byta namn på sexuellt utnyttjande alltså "våldtäkt utan misshandel" till "lätt våldtäkt" bara för att få med ordet våld?..
Nä.. ordet är ointressant, det är straffet som räknas..
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-09-04 23:18:00
|
|
Per |
Om någon medvetet drogar en person för att sedan utnyttja personen sexuellt är det väl allvarligare än om någon annan, eller personen själv drogat sig först? Eller?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-09-05 09:20:00
|
|
Kajsa Kallio |
ML: Så du menar att de som sitter i nämnder och domstolar helt och hållet kan bortse från den allmänna uppfattningen. Att de inte ett enda dugg tänker, medvetet eller omedvetet, att "ja, klär man sig så och är så full och sen inte gör motstånd då är det inte så farligt". Jag tror inte det.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-09-05 09:39:00
|
|
Michael Lundahl |
Kajsa: Nej självklart inte. De är ju människor de också. Men då är det ju den allmäna uppfattningen som skall ändras på, inte lagen! Och då är ju denna debatt ENORMT kontraproduktiv därför att den förringar brottet "sexuellt utnyttjande" något enormt.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-09-05 10:59:00
|
|
Maria |
Nu snackar vi olika saker här. Jag vill inte jämställa sexuellt utnyttjande med våldtäkt. Det är två olika saker, precis som om jag försökt förklara tidigare. Det är i de fall där offret varit för onykter för att kunna göra motstånd som jag hakat upp mig på forts...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-09-05 10:59:00
|
|
Maria |
forts..
I sådana fall döms ibland gärningsmannen för sexuellt utnyttjande trots att det är en regelrätt våldtäkt. Hade offret varit nykter i en sådan våldtäkt hade däremot gärningsmannen dömts till våldtäkt. Och det - kära vänner - är som att säga "full och våldtagen - skyll dig själv"
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-09-05 11:04:00
|
|
Per |
Maria: Våldtäkt är enligt definitionen i lagen sexuellt utnyttjande med våld eller hot om våld.. Så att det är två olika saker håller jag inte med om... Om du anser att sexuellt utnyttjande är en helt annan sak än våldtäkt minus våld eller hot om våld då så är det din åsikt, inte lagens..
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-09-05 11:23:00
|
|
Christer H |
Maria, ingen döms väl för sexuellt utnyttjande, om han bevisligen genomfört en våldtäkt? Det ÄR två olika brott, Per. Även om gränsdragningen kan vara svår. Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-09-05 11:28:00
|
|
Per |
Christer H. Ja, det är två olika brott.. naturligtvis.. men utan "våldsmomentet" är det sexuellt utnyttjande. eller?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-09-05 11:32:00
|
|
Christer H |
Om en tillräckligt nykter kvinna eller man utsätts för sexuella handlingar, och inte säger nej eller är allvarligt hotad försatt i vanmakt, då är det väl ens knappast utnyttjande? Då får väl vi alla anta att det är välkommet. Så fungerar det i mitt sexliv, hur fungerar ditt, Maria? Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-09-05 11:36:00
|
|
Christer H |
Vi verkar leva i skilda världar stundtals... om jag inte vill ha sex, då säger jag ifrån, nykter eller inte. Fortsätter någon med fysiska närmanden, gör jag givetvis motstånd. Blir förbannad... Det verkar vara väldigt trasiga människor i de flesta uppmärksammade fallen. Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-09-05 11:38:00
|
|
Maria |
Christer H - jag har läst alla dina kommentarer och tagit dem till mig och försökt förstå och förklara. Men den här kommentaren är så låg, så låg. Tyvärr Christer, men nu spårade du ur. Och kontentan av min artikel försvann också där.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-09-05 12:52:00
|
|
Christer H |
Maria, jag har positivt noterat din vilja till debatt. Men varför är min kommentar svar 16 så "låg"? Beträffande trasigheten så var det ett konstaterande inget dömande. Jag menar att det uppenbart är så att vissa självklara regler för hur man interagerar inte finns i vissa miljöer. DET är väl huvudproblemet? Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-09-05 13:02:00
|
|
Maria |
Christer - du skriver "Fortsätter någon med fysiska närmanden, gör jag givetvis motstånd. Blir förbannad... Det verkar vara väldigt trasiga människor i de flesta uppmärksammade fallen"
Menar du att en tjej som är onykter och blir våldtagen är trasig? Det, om något, är ju onekligen att lägga skulden på henne.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-09-05 13:06:00
|
|
Christer H |
...eller var det svar 15 du reagerade på? eller 13? Du förstår inte vart jag syftar. En del av vår mänskliga frihet och samarbete, kalla det samhället eller demokratin bygger på att vi alla tar ansvar för oss själva... och andra. I det ligger väl ytterst att veta vad vi vill och inte vill. Och HÄVDA det, och att andra RESPEKTERAR det. Har jag fel? Mvh CH
|
| |