|
Inlägg #1: Postat: 2002-09-04 12:07:00
|
|
Maria |
Jag har förklarat det du kallar för "ologisk kullerbytta"
Det handlar inte om straffet i sig, det handlar om de signaler som straffet sänder ut.
En våldtäkt förvandlas ofta till sexuellt utnyttjande för att offret var alldeles för onykter för att överhuvudtaget kunna försvara sig.
Det är DET som är fel. Det ger signaler om att det är tjejens eget fel, skulden läggs på henne.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-09-04 12:26:00
|
|
Michael Lundahl |
Nej det ger det inte. Det är fullständigt skitsnack utan det är DU och dina meddebattörer som sprider denna signal. Du kan ju för farao inte påstå att om rättsväsendet samtidigt som de slänger någon i FÄNGELSE påstår att skulden är någon annans. Domen och straffet är skuldbeläggandet. Skuldfrågan är i och med dessa helt kristallklar. Det är ju LÖGN att påstå att skulden läggs på offret.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-09-04 12:28:00
|
|
Michael Lundahl |
Frågan står fortfarande kvar därför att du har INTE besvarat den: Hur kan du påstå att rättsväsendet lägger skulden för brottet på offret när det är gärningsmannen som döms och slängs i fängelse? Förklara detta.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-09-04 12:30:00
|
|
Olof Öberg |
Så med andra ord så tycker DU att det är offrets fel om brottsrubriceringen blir "sexuellt utnyttjande" istället för "våldtäkt". Vilka förutom du tolkar "signalerna" så? Jag själv ser ingen positiv konnotation i "sexuellt utnyttjande". 1995 så höjdes maxstraffet för grovt sexuellt utnyttjande till 6 år. Jag antar att det sände ut signaler som förringade "våldtäkt" eftersom om ett så ringa brott kan ge 6 år kan ju inte våldtäkt vara särskilt farligt heller.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-09-04 12:35:00
|
|
Per |
Förstår inte varför man hänger upp sig så mycket på orden.. Det är väl straffet som räknas?.. Ska vi byta namn på brott som t.ex. Dråp, Mord, Rån så att dessa sänder andra signaler också? Det är ju straffet som räknas..
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-09-04 13:09:00
|
|
Maria |
Svar till alla:
Lagen lägger skulden på tjejen när de ger gärningsmannen ett lägre straff för att hon var för full. Han döms inte för våldtäkt, vilket vad brottet handlar om, utan för sexuellt utnyttjande. Tiden i fängelse må vara densamma i båda fallen, ibland, men för tjejen som utsatts är det en avsevärd skillnad.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-09-04 13:43:00
|
|
Kent Davidsson svar på 6 |
Men det är ju inte ett "lägre straff". Att du trots detta uppfattar det så, beror det ju uppenbarligen på att du inte satt dig in i det juridiska.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-09-04 14:02:00
|
|
Maria |
Jo, jag har satt mig in i det juridiska, men jag är ingen jurist.
Du fokuserar på hur långt straffet är för förövaren. Jag fokuserar på vad våldtäkt kontra sexuellt utnyttjande gör för offret. Och vad det sänder för signaler till omgivningen.
Sexuellt utnyttjande är ett lägre straff som i BÄSTA fall ger lika långt straff som våldtäkt.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-09-04 14:07:00
|
|
pUs |
Syftet med våra svenska lagar och vårt rättssystem är inte i första hand att "sända ut signaler". Varför höjer du upp det till något slags självändamål?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-09-04 14:08:00
|
|
pUs |
Och slutligen lägger "lagen" ingen som helst skuld på offret. Offret får inget straff utan ser tvärtom gärningsmannen straffad för brottet ifråga. Punkt slut, sen kan du svamla om dina signaler tills du blir blå i ansiktet.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-09-04 14:13:00
|
|
Maria |
Då blir jag gärna blå i ansiktet. För jag tycker visst att lagen har ett visst ansvar.
Och om du varit i en domstol under ett rättegångsfall skulle du definitivt inte säga som du gör. För det är som att bli våldtagen igen för ett offer att behöva svara på frågor om sin sexuella historia, korta kjol och annat ovidkommande.
Men lagen i sin text i lagboken lägger ingen skuld. Men en lag är ju så mycket mer än så.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-09-04 14:16:00
|
|
pUs |
Visst har lagen ett "ansvar". Men du ägnar så mycket tid åt dina signaler att du glömmer vad det handlar om. Ett brott har begåtts, en gärningsman blir straffad.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-09-04 14:17:00
|
|
pUs |
Och om jag inte missminner mig helt så fordrar våldtäktsdefinitionen andra, och ibland lite marigare, bevis än sexuellt utnyttjande. Det kanske är att föredra dom där hemska signalerna, än att låta våldtäktsmannan gå fri på grund av bristande bevismaterial?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-09-04 14:21:00
|
|
pUs |
Jag kan hålla med om att det låter jäkligt suspekt med tonvis av frågor kring offrets sexuella bakgrund, sin korta kjol och andra ovidkommande detaljer. Sånt ser jag inget behov av. Men rubriceringen v-täkt kontra s. utnyttjande är ointressant i min begreppsvärld. Det viktigaste är att en bevisligen skyldig sexualbrottsling får sitt straff. Och att det står i proportion till den gärning som har begåtts.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-09-04 14:27:00
|
|
pUs |
Och vill man, så kan man måla upp kampfyllda genusscenarion av precis allting. Även när det egentligen handlar om definitioner och rättspraxis.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-09-04 14:27:00
|
|
Michael Lundahl |
Om någon anser att sexuellt utnyttjande inte är ett allvarligt brott, då beror det JUST på sådana här idiotiska debatter. Signalen kommer INTE från rättsvbäsendet därför att rättsväsendet säger "Detta ÄR ett allvarligt brott". Det är DU och dina som lurar offren till att tro att det inte ses som allvarligt. Det är DU som skapar denna signal, inte rättsväsendet. Vad krävs för att du ska fatta detta?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-09-04 14:33:00
|
|
pUs |
Öhm, nu är jag förvirrad, Lundahl.. lurar jag eller Maria offren? :
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-09-04 14:49:00
|
|
Michael Lundahl |
Sorry pUs... det där var till Maria.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-09-04 15:00:00
|
|
Maria |
Jag lurar ingen.
Jag försöker bara säga vad jag tycker, men vissa här vill skapa en syndabock av mig. Och det är synd.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-09-04 15:03:00
|
|
Stella |
Varför inte låta de kvinnor som gått igenom en våldtäkts/utnyttjande- rättegång uttala sig till att börja med?
Fatta-ingen som inte har varit med om detta kan förstå hur det upplevs. Och jag anser att det ska vara våldtäkt att ha sex med en försvarslös individ, man eller kvinna. Bara för att man inte kan säga nej betyder inte det att man säger ja. Men den subtila skillnaden verkar tyvärr mycket få män ha förstått som har kommenterat detta.
|
| |