Inlägg #1: Postat: 2002-09-04 10:12:00
|
Maria |
Vad har offrets sexuella historia för betydelse i ett våldtäktsfall?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-09-04 11:32:00
|
Olof Öberg |
Det är ju det det inte har iaf inte i de exempel som hon tydligen tar upp i boken och därför skulle man fokusera denna mediahysteri mot att polisen ägnar resurser att kartlägga just det. Nu har ju du och andra istället valt att ägna er energi åt att dra fullständigt ologiska slutsatser har just läst en förklaring av lagen av en jurist så jag kan vara mindre ödmjuk i denna kommentar.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-09-04 12:11:00
|
Maria |
Att en tjej skuldbeläggs för något hon inte är skyldig till tycker jag inte är en ologisk slutsats.
Med den lag vi har idag så kommer skulden att fortsättas att läggas på offret.
Jag vill ändra lagen eftersom jag tycker att den är befängd.
inte bara den lagen förresten, det finns en del andra som också skulle behöva ses över, men nu har jag valt att fokusera på våldtäkt
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-09-04 12:31:00
|
... |
Man ska väl inte juridiskt sett kalla allt för våldtäkt?.. På samma sätt som man inte kallar allt för mord, utan använder dråp..
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-09-04 12:46:00
|
Maria |
Svar till ...
Nej, men lagen måste ses över och göras om. ALLT är inte våldtäkt. Men när män döms för sexuellt utnyttjande istället för våldtäkt för att offret var för fullt för att göra motstånd då är det jäkligt fel. Det är det jag protesterar mot i artikeln.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-09-04 12:51:00
|
Kalle G |
Du har fortfarande inte förklarat hur du kan få det till att "samhället" lägger skulden på offret. Det är ju ändå gärningsmannen som döms till fängelse?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-09-04 13:26:00
|
Maria |
Lagen lägger skulden på tjejen när de ger gärningsmannen ett lägre straff för att hon var för full. Han döms inte för våldtäkt, vilket vad brottet handlar om, utan för sexuellt utnyttjande.
DET är som att säga - skyll dig själv, du var ju full. Säger lagen så säger lätt omgivningen likadant.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-09-04 13:27:00
|
anders |
När blir i så fall sexuellt utnyttjande våldtäkt? Tror att lagen ser ut som den gör för att det är svårt att göra den gränsdragningen. Tycker för övrigt att sexuellt utnyttjande också har en kraftigt negativ klang. Utnyttjande, det gör tydligt klart att offret inte har varit medveten om alt. inte givit sitt medgivande till att ha sex.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-09-04 13:35:00
|
anders |
Att bli utnyttjad är inte det samma som att man får skylla sig själv. Huvudsaken är att straffet är i proportion till brottet, i det här fallet upp till 6 år om jag har förstått saken rätt. Det utesluter ju inte att man ser över lagen. Ska kanske tillägga att jag inte är speciellt bevandrad i lagtexten.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-09-04 13:36:00
|
Kalle G |
I de fall där gärningsmannen frikänns kan jag hålla med dig, men då handlar det väl oftast om brist på bevis eller att ord står mot ord? Men om gärningsmannen döms till fängelse har jag svårt att uppfatta "skyll-dig-själv"-signalen till flickan, även om rubriceringen inte är våldtäkt utan sexuellt utnyttjande?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-09-04 13:39:00
|
Olof Öberg |
Åklagarmydigheten i Linköpings yttrande Ju2001/1805, s 9: "straffvärdet skall markeras genom straffskalan och inte genom att använda ord som inte har täckning i det beskrivna, möjligen därför att de erhållit någon slags magisk klang". Tänk om all denna upprördhet kunde ägnas åt att stoppa irrelevanta kartläggningar om offrens sexuella historia. Fast detta är ju ett enkelt ämne att fylla krönikesidorna med för medifeministerna. Snart dyker Gudrun upp också.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-09-04 14:00:00
|
Maria |
Ja visst vore det väl trevligt om Gudrun dök upp och sa vad hon tyckte...
Och kartläggning av offrets sexuella historia är ju verkligen att lägga skuld på offret, så då förstår du ju vad jag menar.
Jag förstår däremot inte yttrandet från åklagarmyndigheten. Men jag är ju bara en sån där "mediefeminist"...
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-09-04 14:16:00
|
Jaxx väger in... |
..och som vanligt doppar han sin näbb i allt som han inte vet så mycket om, men ändå: 1. Grovt sexuellt utnyttjande ses av rättsväsendet som ett mycket grovt brott. 2. på samma sätt som mord är ett starkare ord än dråp vill vissa "uppgradera" benämningen till våldtäkt för att understryka det förhatliga i denna typ av brott.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-09-04 14:17:00
|
Se där! |
En väldigt lustig iaktagelse är att det endast är män som opponerar sig mot Marias artikel. Konstigt!
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-09-04 14:21:00
|
Peter N |
Men det är ju inga kvinnor som opponerar sig för Marias artikel heller... eller?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2002-09-04 14:23:00
|
jaxx forts. |
På vilket sätt gagnar det offren att göra en rockad med benämningar? Om vi måste omdefiniera betydelsen av ordet våld, vad leder det till? I slutändan verkar alla rättsväs. media& folk överens om att det ska va stränga straff för sexualbrott. Som vanlig får vi en gapig pseudo-diskussion där det STÖRSTA problemet döljs: det skrämmande oskicket att nagelfara offrens klädsel, ev beteende osv osv
|
|
Inlägg #17: Postat: 2002-09-04 14:28:00
|
Kalle G |
Straffskalan ska markera straffvärdet, dvs ett grövre brott ska ge längre straff en ett lindrigare brott. Brottsrubriceringen ska så nära som möjligt beskriva brottet, och kan inte användas som en magisk trollformel för att återställa offrets självlänsla. Vad var det som du inte förstod, Maria? Vad Gudrun tycker om män vet vi ju redan...
|
|
Inlägg #18: Postat: 2002-09-04 14:32:00
|
pUs |
Givetvis urartar allting till att handla om män mot kvinnor i slutänden. När det inte finns någon klasskamp att tala om, så försöker man hålla liv i myten om könskampen. Då tjänar ju meningslösa resonemang om brottsrubriceringar ett utmärkt syfte.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2002-09-04 14:56:00
|
Jaxx igen |
Sexuella övergrepp är äckliga förhatliga brott, men jag tycker ändå det är otäckt när en pöbel med media i spetsen börjar skrika efter blod. Make no mistake about it, man säger sig värna om offren men mellan raderna ekar det: Lynchning! Lynchning! Hämnd! Hämnd! Alla ni som hakar på och skriker: stäng käften, tagga ner och tänk efter...
|
|
Inlägg #20: Postat: 2002-09-04 14:57:00
|
Maria |
Till Jaxx - det där är din egen tolkning. Jag håller inte med om den.
|
|