Inlägg #1: Postat: 2002-08-31 04:48:00
|
Tobias igen |
Jag tvivlar på den där mentala träningen som någon rekommenderade, men har iofs inte provat den. Däremot finns det beprövad hjälp, t.ex. antidepressiva medel som kan underlätta, men det bästa är nog KBT. Tyvärr är det årslång kö till sånt. Läs Anna Kåvers bok om social fobi, väldigt bra tycker jag. maila gärna om du vill prata om SF nångång.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-08-31 10:53:00
|
Sten |
Jag tror att det finns likheter mellan kognitiv behandling och mental träning. Det senare kan vara ngt att börja med om man inte kan få dyr behandling. Antidepressiva medel ska man bara ta mot depression. Jag har jobbat med mental träning både inom idrott och arbete. Unestål är forskare och professor
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-08-31 13:00:00
|
Sociofob |
Nja, antideppressiva kan användas till mer än så. Seroxat t ex är godkänt av läkemedelsverket för behandling av socialfobi. Men man ska ju helst kombinera medicinen med någon form av terapi för bästa resultat
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-08-31 13:20:00
|
sten |
Ja det är prozac, ett sk livsstilspreparat, inget fel om inget annat hjälper men det kääöns nog bättre att i första hand själv bearbeta sina besvär. Var går annars gränsen för medicinknaprande?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-08-31 13:49:00
|
tobias |
tja, om mental träning hjälper så är det ju bra, men seroxat och andra antidepressiva har visat goda resultat mot social fobi, men det bästa är ju att försöka undvika piller.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-09-01 21:26:00
|
Bengt |
Prozac, Seroxat och liknande mediciner är verkligen inga "livsstils-preparat", utan livsräddande preparat. Skoja inte till det om så allvarliga saker!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-09-01 21:48:00
|
sten |
Bengt jag håller med men det är ju känt att prozac också knapras av andra än som har en sjukdom där medicinen är adekvat. Sedan kanske annat än medicin ska användas i första hand, det är vad jag skriver
|
|