Leijonborgs förbannade lögn

Den här tråden diskuterar artikeln Leijonborgs förbannade lögn.
Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2002-08-30 18:42:00
ante
Se där! Alexandra missar ingen chans att göra reklam för sin bok samt understryka sin egen förträfflighet. Och vad f-n är "jag har gjort mina år i förorten" för kommentar? Det är ju bara ett omedvetet medgivande för hur skönt det var att lyckas ta sig därifrån.
Inlägg #22: Postat: 2002-08-30 19:13:00
LCW
Vi uppfostrar våra barn genom att ställa krav. Man utveklas som vuxen genom att ta utmaningar och klara av krav. Varför blir vissa människor rädda så fort man ställer krav? Jag är själv invandrare och fått möta krav i skolan, arbetslivet och i mitt sociala liv. I mina ögon är det inget onormalt eller farligt. Men jag kanske är trångsynt och " invandrar fientlig "?
Inlägg #23: Postat: 2002-08-31 11:39:00
Jonas Person
Pascalido, du verkar helt förvirrad! Först och främst kan man fråga sig vem som buntar ihop invandrare i Rinkeby och Rosengård? Mig veterligen flyttar de flesta dit frivilligt! Dessutom finns det ingen debattör som är så bra på att skapa vi och dom stämningar som du. Du skyller integrationsproblematiken helt och hållet på de infödda svenskarna. Mycket märkligt!
Inlägg #24: Postat: 2002-09-03 11:32:00
Magnus Andersson
Apropå frivillighet, så har Rojas i boken Gemenskap och företagande" gett en rad exempel på att "communities" det vi kanske här kallar segregering i USA har varit ett framgångsrecept. Sammanhållning och nya marknader har skapat långsiktigt stabila framgångar. Etniska grupper som inte lyckats hålla samman har det sämst. Så segregeringsfrågan kanske inte är så enkel som den görs i debatten?
Inlägg #25: Postat: 2002-09-03 13:07:00
CalWin
Hmm, att se till att folk kan lite svenska innan de bli svenska medborgare är väl inte så farligt ? Det finns visserligen negativa effekter med detta, men de positiva överväger. Jag fattar faktiskt inte hur man kan bli så upprörd över detta. Alla ser det som ett extra hinder, man ska nog se det som att man hjälper folk.
Inlägg #26: Postat: 2002-09-06 00:06:00
Farbror Polisen
Släck GENAST haschpipan, Alexandra! Och spotta ut katbladen också!
Inlägg #27: Postat: 2002-09-16 21:51:00
torun
otroligt bra alex
Inlägg #28: Postat: 2002-09-17 15:52:00
Kråkan
Problemet är väl att det "Lejonkungen" sa inte löser några problem. De som verkligen vill anpassa sig i Sverige lär sig svenska ändå och de andra kan man inte tvinga till det.
Inlägg #29: Postat: 2002-09-17 16:09:00
Klas
Bra, faktiskt. Men vi och dom kommer du inte att få slut på genom politiska beslut. Det kommer ta 50, 100, 150 år och för att det överhuvudtaget ska ske måste vi och dom gifta oss flitigt med varandra. Till syvende och sist tror jag att vi allaåtminstone alla män har en liten rasistgenerator i bröstet som är svår att undgå, man kan bara vara medveten om den och försöka låta bli att låta den styra sitt beteende och sina omdömen.
Inlägg #30: Postat: 2002-09-19 16:56:00
Bea
Ställ krav på både samhället och invandrare! Alexandra har rätt i att allt inte är invandrarnas fel. Men allt är inte heller samhällets fel. Om man möts i mitten och kompromissar, då blir nog integrationen verklighet. Vad kan invandrare göra? De kan lära sig språket och mer om svenska samhällsnormer. vad kan samhället göra? Motarbeta främlingsfientlighet och fördomar. Kan vi inte bara strunta i alla gränser och se människan som en individ med rätt att finna sin lycka?
Inlägg #31: Postat: 2002-09-27 01:20:00
Jan E B
Det är skönt med din hetta!
Problemen är summan av alltför många välmenade politikers ingrepp.
Till ett kallt och frostigt land med elaka missunnsamma infödingar strömmar det hit människor vad man skulle önska av dig är väl att du ännu ivrigare pekade på vad som ska göras -utifrån dina kunskaper och erfarenheter. Att låta en folkpartist flytta ut i ghettot gör ju ingen sommar...
Lycka till!
Inlägg #32: Postat: 2004-07-18 15:30:00
Maryam
Alexandra Pascalidou...jag älskar dig, du e så jävla underbar. Är det nån som ska lära folk som skribenten "Ramnona Dahlen" nånting, så är det du! Fortsätt som du gör...du har så rätt i allt du skriver. ALLA borde för övrigt läsa boken "bortom mammas gata".
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...