|
Inlägg #101: Postat: 2002-08-26 20:18:00
|
|
nix |
Andreas: var fick du ifrån att jag tycker det rimligt att sträva efter eller skapa ett 100 heterosexuellt samhälle? Jag har påpekat att risken för en kraftig ökning av antal homos föreligger och kan ledda till icke önskvärda konsekvenser. Du bara vägrar acceptera att trenderna och/eller omgivningen kan påverka ens sexuella läggning. Dina jämförelser saknar relevans i detta sammanhang.
|
| |
|
Inlägg #102: Postat: 2002-08-26 20:21:00
|
|
nix |
Dessutom, vad skulle du svara då när ditt adopterade barn frågade: varför har jag två pappor medan alla mina polare har en pappa och en mamma?
|
| |
|
Inlägg #103: Postat: 2002-08-27 09:54:00
|
|
Andreas |
Vi kan väl vända på det: ta en extremt fet person som adopterar: vad svarar denne om barnet frågar: "varför har jag en fet farsa när alla andra har smala?" Eller om en judisk person adopterar: "varför är mina föräldrar judar, när ingen annan är det"?
|
| |
|
Inlägg #104: Postat: 2002-08-27 09:56:00
|
|
Andreas |
Jag tror du förstår jämförelsen, men antagligen tycker du inte heller att denna jämförelse är relevant...Det är det som skiljer oss åt. Jag anser inte att kön eller sexuell läggning är relevant vid barnuppfostran, utan endast förmågan att kunna ge kärlek och trygghet - det enda som VERKLIGEN betyder något för att ett barn skall få en bra start i livet.
|
| |
|
Inlägg #105: Postat: 2002-08-27 09:58:00
|
|
Andreas |
Som svar på din fråga: jag skulle förklara för mitt barn att hans/hennes föräldrar tillhör en minoritet, precis som alla människor på något sätt tillhör en minoritet. Jag skulle förklara för mitt barn att man dömer inte människor utifrån sådana egenskaper, utan just hur de är som människor, att det är det som räknas och inte vilken hudfärg de har, vem de hoppas i säng med etc.
|
| |
|
Inlägg #106: Postat: 2002-08-27 10:00:00
|
|
Andreas |
Homosexuella är redan föräldrar idag. Barn har i allmänhet inga probelm med detta, om det inte vore för omgivningen! Men det är ju omgivningen som skall ändra sina trångsynta attityder. Eller tycker du att vi skall ge efter för och förbjuda allt som "omgivningen riskerar ha negativa uppfattningar om"?
|
| |
|
Inlägg #107: Postat: 2002-08-27 10:04:00
|
|
Andreas |
Du skriver: "Du bara vägrar acceptera att trenderna och/eller omgivningen kan påverka ens sexuella läggning". Svar: Det är min fasta övertygelse att om det finns "risk" för en ökning av antalet homos pga ett "homovänligt" samhälle, så beror det ENDAST på att fler vågar erkänna det, dvs att antalet ÖPPET homosexuella ökar.
Jag tror inte att det finns färre som egentligen är homosexuella i Afghanistan där homosexualitet är en dödssynd bokstavligt talat än vad det gör i Sverige.
|
| |
|
Inlägg #108: Postat: 2002-08-27 14:37:00
|
|
Den andre Andreas |
Andreas: Du har IMO en helt ok attityd till homosexualitet, men du verkar ändå vara rädd för verkligheten. Varför skulle det inte kunna vara så att andelen homosexuella faktiskt är beroende av kultur och materiella förhållanden jordbrukssamhälle, industrisamhälle etc.? Du ger inga argument för att det inte skulle vara så, bara att det är din "fasta övertygelse". Är det så att ett eventuellt motbevis mot din övertygelse skulle få dig att ändra attityd till homosexuellas rättigheter?
|
| |
|
Inlägg #109: Postat: 2002-08-28 08:54:00
|
|
Andreas |
Absolut inte! "sanningen" skulle inte ändra min syn på homosexualitet. och visst, det finns inga vattentäta hundraprocentiga bevis för varken den ena eller den andra tesen. Frågan brukar bli mer tydlig när man vänder på det: varför blir man hetero?
|
| |
|
Inlägg #110: Postat: 2002-08-28 08:56:00
|
|
Andreas |
Är du hetero för att du har lärt dig det, uppfostrats till det eller bara du "är" hetero? De flesta skulle nog hålla med om att det inte är kulturen som formar vilket kön man tänder på.
|
| |
|
Inlägg #111: Postat: 2002-08-28 08:58:00
|
|
Andreas |
Om det är så att sexuell läggning är en produkt av kulturen, så stärker väl det tesen att vi alla till viss del är bisexuella och formbara? Jag tror inte det. Visst KAN det vara så, men ingen har det exakta svaret.
|
| |
|
Inlägg #112: Postat: 2002-08-28 09:00:00
|
|
Andreas |
Jag tycker att det är naivt att t.ex. tro att andelen homsoexuella på 1600-talet eller i dagens Iran är färre än i dagens Västeuropa. Felet man gör om man tror det är att man inte skiljer på öppet homosexuella och de som lever i garderoben.
|
| |
|
Inlägg #113: Postat: 2002-08-28 09:03:00
|
|
Andreas |
Forts. på svar 110: Det är bara det att heteros är så ovana att bli ifrågasatta: Tror du att du som hetero om du råkar vara det mer sannolikt hade "blivit" gay, om samhället var mer tolerant?...Fråga de som är gay, tror du att de tror att de hade "blivit" hetero om de hade vuxit upp i Saudi-Arabien?
|
| |
|
Inlägg #114: Postat: 2002-08-28 09:06:00
|
|
Andreas |
En sak till: om vi nu vore så formbara - om sexuell läggning är så beroende av kulturella faktorer - hur kommer det sig då att det inte finns någon enda autentiskt fall av någon människa som har kunnat "byta" sexualitet vilket naturligtvis många homosexuella vill/har velat genom århundradena?
|
| |
|
Inlägg #115: Postat: 2002-08-28 09:09:00
|
|
Andreas |
Bortsett från några vilseledda fundamentalistiskt kristna i USA som "påstår" att de efter religiös terapi "lyckats" byta sexuell läggning och vilket motbevisas genom att många av dem erkänner att det aldrig funkade egentligen, så är det en total omöjlighet. Hur kan det vara så omöjligt om vi nu är så formbara, beroende av yttre faktorer?
|
| |
|
Inlägg #116: Postat: 2002-08-28 23:40:00
|
|
nix |
Andreas: teoretiskt kan vilka hetero man som helst penetrera en passiv bög och blir därmed bög själv. Det är bara uppfostra och allmänna principer som kan hindra att sånt ske.
|
| |
|
Inlägg #117: Postat: 2002-08-29 11:41:00
|
|
Andreas |
nix, det är precis här du missuppfattar. Bara för att en heteroman penetrerar en kille, så innebär det inte att han är gay! du måste skämta? Sexuell läggning handlar så om så mkt mer än bara sex. Det handlar om känslor. Det handlar om kärlek. Och det är DET vi inte råder över elelr kan påverka!
|
| |
|
Inlägg #118: Postat: 2002-08-29 18:10:00
|
|
nix |
Vad?! Menar du att man bara blir gay när man *älskar* sin partner? nää!! Du har väl dina exklusiva definitioner. Men just det, blandar man in kärlek, så kan man rättfärdiga precis vad som helst. Det finns ju skillnad mellan kärlek och sexuell åtrå. Och homos är berömda för att vara väldigt promiskuösa och byta partner ganska ofta, även om det kan finnas några undantag.
|
| |
|
Inlägg #119: Postat: 2002-09-01 00:30:00
|
|
Erik Grahn |
Har du någonsin använt en penna eller en pinne till att peta ut en krona under något lågt, pennan skapades inte för att peta med heller, bara för att saker är skapta för ett ändamål så kan man trots allt använda dom till annat
|
| |
|
Inlägg #120: Postat: 2002-09-03 21:50:00
|
|
Den andre Andreas |
Några senkomna svar på de senaste inläggen följer. forts
|
| |