|
Inlägg #121: Postat: 2002-09-03 21:52:00
|
|
Den andre Andreas På 110 |
Nu är det vetenskaplig sanning vi är ute efter och då är vad ”de flesta håller med om” tämligen ointressant i sammanhanget. Menar du att var och en borde kunna känna efter huruvida en personlig egenskap är medfödd eller inlärd?
|
| |
|
Inlägg #122: Postat: 2002-09-03 21:52:00
|
|
Den andre Andreas På 111 |
En möjlig tolkning, beror också på vad man menar med formbar. Kulturens inverkan på den sexuella utvecklingen behöver inte betyda att sexualiteten kan formas om när som helst. Och ”alla föds bisexuella” skulle lika gärna kunna vara ”alla föds icke-sexuella”.
|
| |
|
Inlägg #123: Postat: 2002-09-03 21:53:00
|
|
Den andre Andreas på 112 |
Jag ser inte argumentet för varför det skulle vara så naivt att tro så. Det enda du nämner är en möjlig felkälla.
|
| |
|
Inlägg #124: Postat: 2002-09-03 21:54:00
|
|
Den andre Andreas på 113 |
Givet ett eventuellt samband mellan tolerans mot homosexualitet och andel homosexuella, är det på intet sätt självklart huruvida toleransen är en del av hönan eller en del av ägget. Det kan mycket väl vara så att toleransen är mer eller mindre beroende av hur många som faktiskt är homosexuella, istället för tvärtom. Dina frågor blir knepiga att besvara om man beaktar att ”jag” inte varit ”jag” om jag levt i en annan miljö än den jag levt i, om man utgår från att jaget formas av miljön.
|
| |
|
Inlägg #125: Postat: 2002-09-03 21:54:00
|
|
Den andre Andreas på 114-115 |
Att man som individ formas av kulturella/andra yttre faktorer betyder inte att man alltid har ett val.
|
| |
|
Inlägg #126: Postat: 2002-09-03 21:55:00
|
|
Den andre Andreas Slutsats |
Mina huvudsakliga poänger är att 1 avsaknad av genetisk determinism är inte detsamma som fritt val och 2 ett beteendes orsaker inte behöver ha någon betydelse för huruvida det är moraliskt legitimt eller inte. Som jag upplever det förfäktar Marcus P ungefär min ståndpunkt i kommentarerna till de nyare artiklarna, varför jag inte bryr mig om att föra diskussionen vidare där.
|
| |