QWERTY FUThARK och kåldolmar

Den här tråden diskuterar artikeln QWERTY FUThARK och kåldolmar.
Inlägg #1: Postat: 2002-08-16 15:25:00
sus
Skiftnyckeln!!!!
Den är svensk!
Inlägg #2: Postat: 2002-08-16 15:35:00
Kalle G
Du ska inte tro att du är något, allt ska härledas bakåt tills det inte är svenskt längre. Det borde väl sitta i den svenska själen. Men vänta nu, Jantelagen kommer väl från Danmark... ;-
Inlägg #3: Postat: 2002-08-16 16:25:00
sten
"Tänk att jag blivit ensam mor, grät hon.-Men du har ju din man!
-Han är ju far".
En historia du väl inte hört därborta
Inlägg #4: Postat: 2002-08-20 10:03:00
Messerschmitt
Det kallas "futhark" av samma anledning som det kallas "alfabet", d.v.s. efter de inledande tecknen i runraden så som den ristades, ofta som en besvärjelse...
Inlägg #5: Postat: 2002-08-20 10:06:00
Mer Messerchmitt
Och faktum är att futharken faktiskt med största sannolikhet härstammar från latinska och grekiska bokstäver, som sen förändrades och anpassades för att huggas i sten och ristas i trä good old viking ingenuity!. Men detta betyder ju inte att runorna för den skull inte är nordiska...
Inlägg #6: Postat: 2002-08-21 08:24:00
Carola
Ang, Sus kommentar om skiftnyckeln så kom jag på en annan svensk uppfinning. Parkeringsautomaterna! Undra vad den mannen hette. Jo, det måste ha varit en man som kom på den idén: Men glöm inte att vi har kullagret. Eller en halv special. Må gott Suz!
Inlägg #7: Postat: 2002-08-24 21:57:00
Lärt mig nåt nytt...
Hörde nån gång att QWERTY-tangentuppsättning valdes för att den visade sig vara tillräckligt långsam när man skrev, men tydligen så var det ju skrivmaskinsmekaniken och kombinationen av bokstäver över tangentbordet som var den avgörande begränsande faktorn, och inte långsamhet.
Laddar...