Kvinnor förtrycker - kvinnor!

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2002-08-12 08:55:00
KYREUS
"Det nya" borde vara, menar jag och många med mig, att frågan/problemställningen diskuterades HETARE.

mvh KYREUS
Inlägg #2: Postat: 2002-08-12 10:06:00
anna a
det är inte lika lättförståeligt och ser därför inte lika catchy ut på expressens löpsedel...
Inlägg #3: Postat: 2002-08-12 22:15:00
nix
Och sen finns det kvinnor som idiotförklarar andra kvinnor som trivs med vad töntfeminister kallar för "patriarkala" normen.
Inlägg #4: Postat: 2002-08-13 10:00:00
anna a
jag vet inte vad en töntfeminist är så jag kan inte uttala mig. men du tycker inte att det är live väl slött att bara harva på i samma gamla patriarkala hjulspår?
Inlägg #5: Postat: 2002-08-13 13:37:00
Kalle G
Kvinnor förtrycker kvinnor som vågar gå utanför normen. Men på något sätt får du det ändå att låta som det är männens fel...
Inlägg #6: Postat: 2002-08-13 15:05:00
anna a
nej. patriarkatet försvaras och förstärks av både män och kvinnor. det är inte männens fel, men männen har makten och är överordnade inom patriarkatet. det är skillnad.
Inlägg #7: Postat: 2002-08-13 15:05:00
anna a
inte enbart männens fel, ska det stå.
Inlägg #8: Postat: 2002-08-13 17:11:00
nix
Hej Anna, jag är en man, så snälla kan du tala om för mig vilken makt har jag som man, så att jag kan börja använda den nån gång?
Inlägg #9: Postat: 2002-08-14 08:40:00
anna a
män som grupp har större militär och politisk makt är kvinnor som grupp. män har det bättre ställt ekonomiskt än kvinnor inom samma sociala klass. fler män misshandlar kvinnor än tvärt om. fler kvinnor ses utvikta på tidningar och reklamaffischer. det är fortfarande långt fler kvinnor än män som är föräldralediga och därigenom förlorar inkomster och karriärmässiga fördelar. vill du diskutera detta ytterligare förslår jag att du mailar mig.
Inlägg #10: Postat: 2002-08-14 13:18:00
c-c
Män tjänar pengarna, kvinnorna spenderar dem - har hand om hemmet, och bestämmer vad som ska köpas. Kvinnor dominerar barnomsorgen och skolan, de paverkar och styr barn och deras utveckling. Kvinnor behöver inte ta ansvar, initiativ eller risker, det är ok om hon jobbar halvtid o lever pa sin man.Hon behandlas bättre av domstolar, tilldöms vârdnaden i tvister, slipper fängelse för rattflylla, slipper lumpen, har lägre försäkringspremier, tar upp det mesta av vârdens resurser och lever längre...
Inlägg #11: Postat: 2002-08-14 14:37:00
anna a
och du tror att kvinnor vill ha det så?
Inlägg #12: Postat: 2002-08-14 15:19:00
c-c
Ja. Jag ser inte att kvinnor kämpar för att bli av med de "positiva" orättvisorna - de vill gärna ha allt som män tydligen har, utom nackdelarna. "Det ska vara samma villkor - men givetvis ska han betala pa krogen, öppna dörren för mig och serva bilen..."
Inlägg #13: Postat: 2002-08-14 15:41:00
Mannen
Varför bråkar ni hela tiden? Dela på rubbet: hela skiten! Alla sitter vi i samma båt.
Inlägg #14: Postat: 2002-08-14 18:29:00
nix
Anna, varför inte säger att det finns individer som diskrimineras istället för att alltid dela upp människorna efter kön? Att försöka lösa de påstådda problemen på ett kollektivt sätt bara skapar ännu mera orättvisor. Varför skall män som grupp anses har makten när det är bara ett fåtal som har det? dessutom finns det också kvinnor vid maktpositioner.
Inlägg #15: Postat: 2002-08-14 18:31:00
nix
Anta att Åsa och Kalle startar varsin videobutik. Eftersom Åsa är kvinna får hon speciellt startbidrag och gratis professionell hjälp. Åsa klarar sig och blir framgångsrik medan Kalle gå i konkurs. Är detta rättvist?
Inlägg #16: Postat: 2002-08-15 05:35:00
Jim.B
Kvinnor har en oerhörd makt, det verkar bara som om dom inte får syn på den förrän det är försent.Kvinnor som är duktiga på"den privata sfären"psykologi etc är mycket starkare än de män som tycks vara helt hjälplösa när det kommer till detta.Dessa kompenserar med typiska manliga attribut, "hårding-köret".
Inlägg #17: Postat: 2002-08-15 10:07:00
anna a
men suck. det där med att mannen alltid förväntas betala på krogen, det vill ingen seriös feminist ha kvar. grejen är ju att likhetsfeminister vill radera könsnormativa skillnader. förstått?
Inlägg #18: Postat: 2002-08-15 18:41:00
nix
Jag vet fortfarande inte vilken politisk eller ekonomisk makt har jag fått som man och som ingen kvinna någonsin kommer att få. Jag känner inte till nåt patriarkat som strävar efter att gynna mig som man, som gruvarbetare, vägarbetare, byggnadsarbetare, sophämtare, soldat, far, uteliggare, osv. is there a light, a certain kind of light that never shone on me?!
Inlägg #19: Postat: 2002-08-17 20:26:00
fity-fifty
Kan vedhanteringen räknas in i kategorin "marktjänst"? Nu ter sig verkligheten i mitt förhållande så att vi delar hushållsarbetet 50/50. Därför föreföll tanken om gemensamma ansträngningar på vedabacken fullständigt logisk. Sagt och gjort nu skulle sambon lära sig att hantera en motorsåg och fälla träd. Men innan vi ens hunnit fram till hygget klämde, värkte, skavde, snubblade, frös arbetslusten bort totalt.
Inlägg #20: Postat: 2002-08-17 20:29:00
fity-fifty
Därför tände jag en eld tog av henne skorna, plåstrade om hennes fötter, kokade kaffe och värmde henne, allt detta trots att jag led lika mycket som henne. Medan hon drack kaffet och klagade över sin våta bak tankade jag motorsågen, fyllde olja och slipade kedjan och till slut var det dags för start av motorsågen. Nämen usch vad konstig sågen var och vad den luktade illa, inte ville den starta heller.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...