Ett rop på hjälp?

Den här tråden diskuterar artikeln Ett rop på hjälp?.
Inlägg #1: Postat: 2002-08-15 14:59:00
Nature helps
Ta med personen på en Sol&Bad-semester. Låt den bli vän med havet och solen.
Inlägg #2: Postat: 2002-08-15 14:59:00
Nature helps
Inlägg #3: Postat: 2002-08-15 14:59:00
Nature helps
Inlägg #4: Postat: 2002-08-15 17:42:00
marita
det enda som finns att göra är att finnas till
och förklara att det finns professionell hjälp.
Det är bara man själv som kan ta sig ur helvetet, får man stöd så brukar man till sist ta sitt förnuft till fånga.
Inlägg #5: Postat: 2002-08-15 20:46:00
lena
jag har varit i din väns situation...finns där, det är det vikitigaste av allt...när man är så nära piller eller rakblad är vänner det enda som kan hindra att det genomförs, bara av att finnas där...en solsemester hade däremot inte hjälpt mej alls kan jag lova...
Inlägg #6: Postat: 2002-08-16 00:48:00
En som varit där...
Jag blev både glad och förfärad över det du skrev. Att vara anhörig/vän i en sådan situation kan vara väldigt svårt, nästan omöjligt, tyvärr. Det som gladde mig var att du skrev detta. Mycket av den anledningen att det, trots att vi befinner oss i 2000-talet, är tabu att prata om. Det du kan göra, är att försöka få din vän att få sjukdomsinsikt, bara då är personen beredd att ta emot hjälp.
Inlägg #7: Postat: 2002-08-16 10:07:00
G
I fjol juni hittade jag min älskade på köksgolvet, skakande av x antal piller, i hennes ögon lyste ett oerhört hat mot mig för att jag kom och ringde efter ambulans... Ett år senare har jag lärt mig att ett självmord är en otroligt aggresiv handling och att det enda man kan försöka är att finnas till hands. Det kanske låter krasst men din vän har ansvar över sitt eget liv. Finns där, men glöm inte att ha hand om dig själv. Gör du inte det är du snart utbränd och är inget stöd...
//tänker på dig
Inlägg #8: Postat: 2002-08-25 03:08:00
P
Du behöver inte säga vare sig rätt eller fel. Just be there. Visa att du bryr dig, men träng inte på.

Din vän kanske inte kan säga vad h*n vill ha för hjälp. H*n kanske inte ens vet det.

För självmord är ett sätt att visa att "jag vet inte vad jag ska göra". Att man inte ser någon annan möjlighet att stå ut med det som kallas för Livet. Jag har själv varit där. Tre gånger har jag överlevt mig själv. Hade jag sett någon annan utväg hade jag tagit den.

Hoppas allt går bra i slutändan.
Inlägg #9: Postat: 2002-08-29 15:37:00
Mattias
Puh..jag vet för jag är där med, i din väns situation alltså. Det är svårt att be om hjälp också, det är svårt att utdela ett så oerhört ansvar på sina nära, om man nu har några. Själv har jag gjort det, bett om hjälp, men det enda det ger mig är en känsla av att vara ännu ruttnare än vad jag tidigare tyckte. Det är svårt. Det är mycket svårt, svårt att säga nånting bra om det här....
Laddar...