Upplysning i cannabisfrågan!

Inlägg #1: Postat: 2002-07-28 21:59:00
Frederik
...Id be curious to hear your story, Bo. Ive been living in the Netherlands on and off now for some 4-5 years, and havent noticed any negative effects at all on society related to cannabis. Hard drug consumption certainly isnt higher than in other European countries, and youngsters - both users and non-users - have a very realistic knowledge of and down-to-earth attitude towards soft drugs.
Inlägg #2: Postat: 2002-07-28 22:04:00
Frederik
...contrarily to Sweden, I have to admit, where I was often surprised by the sheer terror-induced hatred some people seem to have towards cannabis ...only to see them later on merrily drinking their brains away during parties.
Inlägg #3: Postat: 2002-07-28 23:21:00
Ernst
Av ren nyfikenhet Frederik, om jag skrev på engelska skulle du då svara på svenska?
Inlägg #4: Postat: 2002-07-28 23:52:00
Frederik
: kanske... Förlat, men även om jag förstar allting som skrivs är det fortfarande litet svart att säga precis det jag menar pa svenska. Min aktiv ordskatt är inte lika stor som den jag har pa engelska. Och jag tror att folk pa sourze är duktigare att första det jag skriver pa engelska än jag är duktig att skriva pa svenska, om du förstar vad jag menar...
Inlägg #5: Postat: 2002-07-28 23:55:00
Frederik
Dessutom: när jag var i Sverige och försökte prata svenska med folk för att kunna lära mig spraket, svarade de flesta direkt pa engelska när de fick höra min/mitt accent... Now Im taking revenge... ;
Inlägg #6: Postat: 2002-07-29 20:10:00
Slim Pickens
Bo, varför berättar inte DU hela sanningen om hur cannabis har "drabbat" Holland.

När du har gjort det så kan vi andra berätta hur fel du har.
Inlägg #7: Postat: 2002-07-29 20:21:00
pUs
Hyfsad artikel. Det finns ingen drog som inte har några baksidor, men Sverige är ett så underbart jävla inkonsekvent land. Här är alkohol den heliga kon. Hade sprit varit ett modernt, nytillkommet påfund och cannabis varit fullständigt utbrett och lagligt sedan hedenhös kan jag ge mig fan på att spriten aldrig hade legaliserats.
Inlägg #8: Postat: 2002-07-30 01:59:00
Mikael
pUs: så klart den inte hade legaliserats, att etanol dödar hjärnceller är ju ett faktum till skillnad från delta-9-THC...
Inlägg #9: Postat: 2002-07-30 03:34:00
abel b
allt det där är irrelevant.. narkotikan kommer legaliseras, helt enkelt pga att förbudet är kontraproduktivt. glöm inte att även alkoholen var förbjuden en gång.. se hur det gick.
Inlägg #10: Postat: 2002-07-30 19:59:00
Ernst
Vi vet mycket väl de svårt negativa konsekvenser alkohol har haft och har.Narkotika kommer inte att bli legaliserat!
Inlägg #11: Postat: 2002-07-31 03:14:00
Mikael
Ernst: Förklara gärna varför etanolfarligt > alla andra droger fortsätter vara olagliga
Inlägg #12: Postat: 2002-07-31 15:46:00
Abel B
Självklart kommer narkotikan att legaliseras, likt alkoholen en gång gjorde. Anledningen? Förbudspolitiken fungerar helt enkelt inte och är kontraproduktiv. Förbjudna droger orsakar större skador än lagliga. Se bara på problemen vi har idag med dödlighet, marginalisering och kriminalitet.
Inlägg #13: Postat: 2002-07-31 16:27:00
Axel
Abel B: Det beror på vilken narkotika man talar om. Konsumtionen av en drog går upp då den legaliseras. S k hard drugs skulle troligen orsaka mer skada om de vore lagliga eftersom de i sig ær så vanebildande. Vad gæller cannabis och andra soft drugs ær avvægningen økat antal personer utsatta før drogens skadeverkning vid legalisering kontra kriminalitet kopplat till førbud svårare, eftersom vanebildningen inte alls ær lika påtaglig vid dessa droger.
Inlägg #14: Postat: 2002-07-31 16:30:00
Axel
I korthet alltså: du kan mycket væl ha rætt gællande cannabis, men knappast vad det gæller heroin och tyngre droger
Inlägg #15: Postat: 2002-07-31 23:36:00
Tobias
Men en legalisering motsäger inte en motarbetning. Personligen tror jag det är lättare att motarbeta de verkligt farliga drogerna om man först skapar en vit marknad för dem som konkurrerar ut den svarta. En legalisering behöver ju inte heller innebära att man släpper allt helt fritt utan några som helst kontroller som många verkar föreställa sig.
Inlägg #16: Postat: 2002-08-01 11:47:00
abel b
vi ser klart och tydligt att heroinister är de som tar störst skada idag - just pga politikens skadeverkande effekter. i realitet är den största medicinska biverkningen hos opiater förstoppning - denna biverkning bleknar vid sidan av vad heroinisterna på gatan upplever idag. som jag sa - droger orsakar större skada när de är förbjudna än när de är lagliga, oavsett om drogen heter alkohol, cannabis eller heroin.
Inlägg #17: Postat: 2002-08-01 13:51:00
Slim Pickens
Bo, var är du ? Gick det upp för dig att du inte vet vad du talar om ?
Inlägg #18: Postat: 2002-08-01 18:06:00
Axel
Den størsta biverkningen før opiater ær sjælvfallet inte førstoppning, utan upphævd andning - som ofta ær dødsorsak vid opiatmissbruk. Dessutom ær opiater så beroendeframkallande att anvændarna oundvikligen dras in i kriminalitet før att få fram de enorma summor som krævs før att underhålla ett missbruk som bara økar pga toleransutveckling.
Inlägg #19: Postat: 2002-08-04 00:12:00
jim.b
Kul att så många tycks förstå min artikel och även håller med mig. På de här diskussionssidorna har jag inte hittat någon mot legalisering med vettiga argument, Annat än"man blir dum" En del är redan dumma! Betysätt gärna!
Inlägg #20: Postat: 2002-09-05 19:44:00
JSK
Axel: Överdoser och social utslagning orsakas nästan uteslutande av den illegala marknadens bieffekter. Oförorenat heroin av känd styrka som injiceras med rena sprutor ger som sagt i värsta fall förstoppning.
Laddar...