|
Inlägg #21: Postat: 2002-07-23 17:48:00
|
|
Andreas |
Genusforskarnas problem är nog att de inte vill vara på den intellektuella arenan heller, och detta är nog förklaringen till varför de svarar som de gör. Det är min misstanke iaf, har inte nog insikt i genusforskarsamhället för att säga säkert.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2002-07-24 04:55:00
|
|
nix |
"då intentioner inte kan bevisas." ->FEL Andreas: Kvinnohistorikern Yvonne Hirdman, som av många anses vara den ledande auktoriteten inom svensk genusforskning, har uttryckt att kvinnliga lärare inom området "måste få vara i fred, annars blir de uppätna". Detta eftersom könen "befinner sig i krig" SvD 16/1 1995.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2002-07-24 18:05:00
|
|
Andreas |
Jag såg det argumentet i Rothsteins artikel, det är ett sakligt argument men det går ändå att bemöta på ett betydligt bättre sätt än Hirdman defacto gör. Ett lösryckt påstående går att tolka på så många sätt, och jag tror inte det är så enkelt att Hirdman råkade "försäga sig" om sin förmodade hemliga agenda i SvD.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2002-07-27 21:26:00
|
|
Jim B |
Vore upplysande om någon gick in på NE och tog reda på vad definetionen på genusforskning är. Den där debatten alla talar om tycks ha spårat ur.Jag tror inte genusforskning enbart handlar om jämställdhet utan om en rad saker i relationerna män-kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2002-07-28 16:49:00
|
|
nix |
Genus: Det socialt och kulturellt skapade könet enligt dess forskare. Forskningen finns till för att bevisa vad feministerna redan "vet". feministerna har get svaret på fråga innan själva forskningen har börjat.
Länk: dn.se
|
| |