|
Inlägg #1: Postat: 2002-07-16 20:49:00
|
|
elin |
något hum om det hela måste du väl ändå ha för att konstatera att de finns. eller är det helt enkelt så att de är ett släkte du har hittat på för att kunna utnämna dig själv till en tankemästare? det är ju uppenbart att du ser dig som en herde: eller erkänner du dig själv som hund? tänker gör du ju uppenbarligen, men inte mer än någon annan. vad ett fritt intellekt är beskrivs inte och hur man kan ha ett sådant och samtidigt härstamma från en tankekedja får vi inte heller veta.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-07-16 21:02:00
|
|
elin |
jag nöjer mig väl med det för nu. jag måste erkänna att jag själv lockas av att tänka att om de som satt i makten *verkligen* tänkte, skulle dessa hemska saker inte ha hänt. vad det egentligen betyder är dock att "om alla tänkte som jag skulle världen vara perfekt", vilket alla tänker. enligt de stora tänkarna är detta denna tankegång den största fårigheten som finns.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-07-17 17:24:00
|
|
Magnus Hansson |
Om verkliga herdar alltid styrt hade vi sluppit en massa elände, det är min övertygelse. Jag väljer att inte kalla mej för herde, då kommer bara en massa missnöjda får börja bräka. I stället får jag ta mitt ansvar som herde, som att väcka andra herdar.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-07-17 17:28:00
|
|
Magnus Hansson |
Vad jag använt för "apparat" för att läsa av andra tankar måste jag medge att jag endast använt mina sinnen och mitt intellekt i kontakt med människor omkring mej, såna jag känner eller människor jag bara noterat i periferin. Jag har alltså genomfört observationer.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-07-17 17:35:00
|
|
Magnus Hansson |
Rörande akvariefiskar vet jag inte så mycket om deras tankeverksamhet. Guldfiskminnet anses ju vara av ett kortare slag. Däremot ville jag påpeka för vissa läsare att jag inte ser ned på andra varelser.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-07-17 17:36:00
|
|
Magnus Hansson |
En herde är som en filosof, men kan likaväl vara en vetenskapsman eller politiker. Det som gör herdar till herdar är deras odödliga inflytande. Det är tankarna de tänkt, och fört vidare, som influerar modernare tänkare, må det röra vad som helst.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-07-20 23:25:00
|
|
elin |
svar på 3: jag håller fast vid att detta är en ytterst fåfäng övertygelse: stort intellekt och/eller tankeverksamhet är inte lika med godhet. vad som är gott och rätt finns det för övrigt ytterst spridda meningar om. de är begrepp som alltid bör ställas under situationstecken. jag måste påstå att din inställning är ytters arrogant: om man påstår att du inte är en herde är man alltså ett får. för att vara så himla smart och insatt gör du det väldigt enkelt för dig.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-07-20 23:34:00
|
|
elin |
min erfarenhet är precis tvärt om: det jag ser är framför allt att människor verkligen vill tänka. och därmed gör de det också svar på det om små och stora tankar, tack. människan har alltid sökt efter svar, har alltid legat på olika utbildningsnivåer och har alltid utvecklats i olika takt. vad det än är för metod du har använt dig av i dina observationer så är jag helt övertygad om att den varken är speciellt djupgående eller kunskapsbetingad: utvärdering av människans psyke är ett helt yrke.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-07-20 23:55:00
|
|
elin |
den gråa massan är naturligtvis inte lika kunnig som den kunniga eliten, vilken historiens stora tänkare tillhör. detta gör den inte till får, det gör den till en icke elit. grad av kunskap och grad av intelligens är inte samma sak. alla möter som sagt var människor de känner att de har tänkt lite längre än. allt jag ser här är en extrem och generaliserande slutsats gjord utifrån dylika erfarenheter.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-07-21 18:33:00
|
|
Magnus Hansson |
Börjar tröttna på allt tjat om elit från alla håll, lyssna på Kents "Elite" i stället. Jag är övertygad om att herdar för fåren framåt på bästa sätt, även om inte fåren ser det så. Ett får skulle säkert hellre stanna på sin gräsplätt än att klättra över kala berg. Men herden vill vidare, han ser att gräset i bland är bättre på andra håll eller snart tar slut här. Där är skillnaden störst mellan herdars och fårs tankar.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-07-21 18:36:00
|
|
Magnus Hansson |
Och angående: "utvärdering av människans psyke är ett helt yrke." skulle jag vilja be att få påminna om en viss W. Shakespeare. Mej veterligen hade han ingen exam i psykologi. Däremot har t.o.m. S. Freud yttrat sig om denne grundare av psykoanalysen. Bara för att nämna ett exempel på att genier inte måste utbildas.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-07-22 15:18:00
|
|
elin |
nej, skådespelare och författare brukar inte ha det. inte heller utvärderar de människans psyke i sitt yrke i den mån som tex en psykolog gör, trots att de försöker förstå och gestalta känslor. att påstå att shakespeare är en grundare av psykoanalysen är att ta i ordentligt: nog kunde han förstå människor väldigt bra och det kan man kanske säga är en utvärdering i sig,
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-07-22 15:23:00
|
|
elin |
men när jag talar om utvärdering menar jag naturligtvis i en mån som verkligen delar in människor i fack, eftersom det är precis det du har gjort. jag har kritiserat dina slutsatser och det jag antar är ditt tillvägagångssätt men inte fått något svar. i övrigt har jag aldrig det är klart att genier måste utbildas, annars förblir de endast oslipade diamanter. man kan bara utbilda sig själv i en viss mån.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-07-22 15:27:00
|
|
elin |
i övrigt kan jag vid min ära inte förstå hur du kan vara trött på "mitt tjat om elit" när jag bara har nämnt det i ett inlägg. det spelar förresten ingen roll: har du missuppfattat innebörden av ordet "elit"? en elit är grädden av en grupp. hur kan du avfärda användandet av ordet när du gör en sådan klar och dramatisk skillnad mellan människor och människor??
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-07-22 15:33:00
|
|
elin |
att majoriteten av mänksligheten inte vill klättra över berget tror jag inte det minsta på. alla människor drömmer och försöker finna dessa drömmar om än omedvetet. det är klart att man är rädd för det okända, men jag måste be att få svar på hur du har kommit fram till att de flesta inte alls rör sig och framför allt vad deras alternativ har varit. jag måste be att få svar på många saker. inte minst i den andra länken vi har diskuterat under.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-07-22 16:08:00
|
|
Magnus Hansson |
om svar 12: Att tala om W. Shakespeare som grundare av psykoanalysen har inte jag gjort, däremot har storheter som H. Bloom och S. Freud gjort det. Jag är själv övertygad om att verklig visdom fås på annat sätt än genom boklig bildning. Men att kunna peka på examina är naturligtvis bra när man vill övertyga andra om det man alltid vetat eller själv tänkt ut.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-07-22 16:11:00
|
|
Magnus Hansson |
om svar 13: Jag vet att du inte tror på mina iakttagelser, men de är gjorda under en lång rad av år. Självklart skulle jag inte kunna sälja dem till Nature rakt av, men detta är inte en disputation. Se dej omkring Elin, jag tror att du också kan se fåren!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-07-22 16:14:00
|
|
Magnus Hansson |
Det är inte DITT tjat utan ALLT tjat om elit jag börjat tröttna på. Jag älskar eliter, men bara såna som verkligen är eliter. Elit betyder de utvalda, de bästa inom gruppen, de tongivande. Att det sen kopplats samman med teorier om att några få som själva anser sig vara bäst måste styra över massan anser jag vara sorgligt.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-07-22 16:18:00
|
|
Magnus Hansson |
om svar 15: Ett får vill äta sitt gräs. Det vill inte fatta beslut som kan tvinga det till umbäranden. Däremot kan får tänka sig bättre gräs, bara det slipper besluta om vägen dit på egen hand. Titta bara på rusningstrafik, alla står still för att det är obehagligt att själv besluta om en egen hemgångstid.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-07-23 00:24:00
|
|
elin |
jag bryr mig inte så mycket om vad ett får är; som du kanske märkt har jag riktat min huvudsakliga argumentation mot att får är någonting som allmänheten kan betecknas som. det finns människor som är splittrade och inte gärna tar beslut, dessa tror jag dock inte är speciellt vanliga och de är fanemej inte får för att de är får. vad är det du snackar om men rusningstrafik: har vi det eftersom folk inte vågar vänta en timma efter jobbet för att slippa köerna??
|
| |