Tjejer är lågstatus, så killar - akta er!

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2002-07-03 15:49:00
Andreas
1. "mammas pojke" vs. "pappas flicka" - Har jag totalt missuppfattat den "rådande" uppfattningen? Finns det ingen värdeskillnad i dessa begrepp? Och om det gör det, varför är det så farligt att försöka analysera det? Är det långsökt att koppla detta till alla andra exempel om att de egenskaper som vi "kallar" manliga är överordnade de vi "kallar" kvinnliga?
Inlägg #2: Postat: 2002-07-03 15:51:00
Andreas
2. yrkesval: Studier på området visar tydligt att kvinnor som ger sig in på mansdominerade omr. uppmuntras och "hyllas", medan män som ger sig in på "kvinnoområdet" oftare än kvinnorna, därmed inte sagt alltid ses med misstänksamhet, förakt.
Har jag missuppfattat detta också? Är det bara jag som "tycker" så?
Inlägg #3: Postat: 2002-07-03 15:55:00
Andreas
Forts. Är det bara jag som "tycker" att "det verkar som om" det som män ofta är bra på, är det svårare att "nå upp till" än det som kvinnor ofta är bra på? Hur kommer det sig att det bekräftas om och om igen? Är det jag som hittar på att "vi" samhället mer beundrar en kvinnlig pilot, yrkesofficer eller polis, än en manlig barnmorska, dansare eller frisör?
Inlägg #4: Postat: 2002-07-03 15:57:00
Andreas
3. homosexuella: är jag ute och cyklar när jag påstår att många tycker bögar är "äckligare" än lesbiska? Hittar jag på alt. bara "tycker" när jag menar att det är mer provocerande för allmänheten att se två män kyssas än att se två kvinnor?
Inlägg #5: Postat: 2002-07-03 16:00:00
Andreas
4. Hittar jag på alt. uttrycker jag endast en åsikt när jag säger att det som av tradition är "manliga" egenskaper generellt sett värderas högre än det som av tradition är "kvinnliga" egenskaper?
Inlägg #6: Postat: 2002-07-03 16:16:00
Kent Davidsson svar på 2
Anser du att det skulle vara ett bevis för patriarkat eller matriarkat?
Inlägg #7: Postat: 2002-07-03 16:19:00
Kent Davidsson svar på 3
Anser du att det skulle vara ett bevis för patriarkat eller matriarkat?
Inlägg #8: Postat: 2002-07-03 16:28:00
Andreas svar på 7
Det framgår av ovan om du läser innantill. Hade det varit ett uttryck för matriarkat så hade de egenskaper vi kallar "kvinnliga" känslosamhet t.ex. haft mer tyngd. Ska jag tolka din fråga som att du å din sida tycker att det skulle vara ett bevis för matriarkat? Skulle det kännas som om du var mindre delaktig i så fall? Är det där skon klämmer - att du känner dig utpekad?
Inlägg #9: Postat: 2002-07-03 16:33:00
Andreas
Du fortsätter i samma spår...inte en hint överhuvudtaget om vad DU anser att ovan nämnda saker ger uttryck för/hur DU analyserar det. Det enda du klarar är att attackera vad andra anser - och obs! inte med motargument i substansen utan med kritik om själva tyckandet i sig. Eller som nu sist, ställa en motfråga istället för att svara. Intressant.
Inlägg #10: Postat: 2002-07-03 16:33:00
Kent Davidsson svar på 8
Det framgår att det du skriver i svar 2 och 3 gynnar kvinnor. Det är därför lite svårt att förstå hur du kan skruva till även detta till att bli ett bevis för patriarkat. Jag förstår inte varför min emotionella relation till dina spekulationer är relevant.
Inlägg #11: Postat: 2002-07-03 16:37:00
Kent Davidsson svar på 9
Du har själv redan fastslagit att det är fråga om spekulation från din sida. Vad vill du att jag skall göra åt det? På vilket sätt tycker du att mitt svar 6 o 7 är "kritik mot själva tyckandet i sig"?
Inlägg #12: Postat: 2002-07-03 16:43:00
Andreas
Patriarkatet gynnar kvinnorna endast på det sättet att de har mer spelrum: eftersom de som grupp ligger under män KAN vissa kvinnor ta steget upp, och hyllas för detta. Mannen som grupp i patriarkatet är redan på "toppen" varför en mans ev. "nedstigning" inte är lika önskvärt/beundransvärt. forts...
Inlägg #13: Postat: 2002-07-03 16:43:00
Andreas
forts...Mannen har enligt de sociala koderna alltså inte lika mkt spelrum, eftersom han förväntas vilja vara kvar på "toppen". Det är precis det vi ser när det gäller män o kvinnor som väljer ett enligt deras kön "ovanligt" yrke.
Inlägg #14: Postat: 2002-07-03 16:49:00
Andreas
Jag har inte påstått att männen alltid är vinnare i patriarkatet. Exempelvis har de alltså mindre spelrum som jag också tagit upp i artikeln, eftersom de har högre förväntningar på sig att "vara manliga". Men rangordningen över vad som anses "viktigare" de jobb som förutsätter mycket av de "manliga" egenskaperna lever kvar och det gynnar oftare män.
Inlägg #15: Postat: 2002-07-03 16:51:00
Andreas
Om du läser sista raden i svar 9 så får du svar på din sista fråga i 11.
Inlägg #16: Postat: 2002-07-03 16:55:00
Andreas
"spekulation...Vad vill du att jag skall göra åt det?" Har jag inte varit tydlig nog? Jag vill att du skall ge en motspekulation. Jag vill att du övertygar, genom DINA spekulationer, att det inte finns något partiarkat. Att det inte finns någon ragndorning mellan könen när det gäller deras "egenskaper". Jag är öppen och föga principfast. Jag tål kritik, när den är konstruktiv!
Inlägg #17: Postat: 2002-07-03 16:59:00
Andreas
Och om du inte har egna spekulationer så bemöt mina argument: "Nej, jag anser att mammas pojke inte är...därför att..."osv. En fråga bara: vad är en debatt för dig: när två personer sitter inne med vetenskapliga bevis på allt de säger och debatterar? Men om de bevisen inte överensstämmer, finns inget utrymme för tyckande/tro då?
Inlägg #18: Postat: 2002-07-03 17:02:00
Kent Davidsson svar på 12-13, 15
12-13: Vad är det som hindrar kvinnor att "ta steget upp" och bli sophämtare, bilmekaniker och gruvarbetare, gatuarbetare? 15: Du menar alltså att svaret på frågan "På vilket sätt tycker du att mitt svar 6 o 7 är "kritik mot själva tyckandet i sig"?" är "Eller som nu sist, ställa en motfråga istället för att svara. Intressant."
Inlägg #19: Postat: 2002-07-03 17:04:00
Andreas
Det mesta av min artikel är spekulationer ja. Men några är baserade på vetenskapliga studier yrkesval: hur mannen/kvinnan ses av samhället vid val av "manligt/kvinnligt" yrke Samma sak gäller attityden mot homosexuella män/kvinnor. Det är vedertaget. Bemöt dessa då om du hatar rena spekulationer.
Inlägg #20: Postat: 2002-07-03 17:07:00
Andreas
När jag skrev att du kritiserar själva tyckande syftade jag inte direkt på svar 6 o 7 utan på allt du skrivit tidigare. Mitt svar på din fråga 6-7 "Anser du att det skulle vara ett bevis för patriarkat eller matriarkat?" var just att du ställer en motfråga istället för att svara. Got it?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...