Ytlighet utan utvik

Den här tråden diskuterar artikeln Ytlighet utan utvik.
Inlägg #1: Postat: 2002-06-30 12:21:00
Stefan
Reflektion: Man rakar alltså bort kroppshår av orsaker som kan sammanfattas ungefär med att "Men vad skall folk/pojkvännen/flickvännen annars säga? Sakfel: Giraffkvinnorna återfinns INTE i Thailand utan i Burma. Stammen tillhör en etnisk grupp utan medborgarskap i något land som så många andra liknande grupper i regionen.
Inlägg #2: Postat: 2002-06-30 12:29:00
Stefan
Den stora skillnaden du missar mellan västerländsk kroppsfixering och skänhetsideal och andra kulturers är att den i västerlandet bygger på en samhällsekonomisk profitstruktur. Har Sirén några exempel på icke-västerländskt influerade kulturer där detta förekommer i lika omfattande grad?
Inlägg #3: Postat: 2002-06-30 15:26:00
SHQ
Vi tolkar "Ytligt" helt olika. Den saken är klar. Att du glatt erkänner "foot binding" som ett historiskt exempel på ett nutida fenomen är faktiskt en höjdare.
Inlägg #4: Postat: 2002-06-30 23:59:00
Redrik
det är lite löjligt och hålla på med sådant där "lär dig fakta och backa för det" - snack. Det du skriver är inte fakta. Du behöver publicera en källförteckning. eller är allt som emanerar från dig fakta per auto?Du visar bara att i all din vilja och hastighet att bråka så du inte läser igenom det som faktiskt står ordentligt. Det dräller ju av sakfel därute. Ut och res!!
Inlägg #5: Postat: 2002-07-01 09:40:00
Olof Nordin
LYSSNA nu här: Ni lever i en drömvärld!
Inlägg #6: Postat: 2002-07-01 15:21:00
Inger
Äntligen någon som har definierat orden: "Ytlighet" och "Utvik".
Välskrivet och genomtänkt.
Och det, med de numera 7 intelligenserna...
Till SHQ m fl : En djup fundering ställd mot ytligheten vore på plats:
Hur vara i nuet, få perspektiv på framtiden - om jag inte känner till historien?
Inlägg #7: Postat: 2002-07-02 16:09:00
Unni
Översta trappsteget i Maslows behovstrappa - när de grundläggande fysiska och sociala behoven är tillgodosedda - är ju det något svårdefinierade "självförverkligandet". Jag kan tänka mig att det är lätt att vända sig till t ex mediernas beskrivning om man saknar egna, övertygande visioner om vad självförverkligande är speciellt om man är ung. Det blir lätt att köpa den gängse glättiga bilden av hur en "lyckad" människa ska se ut.
Laddar...