Inlägg #1: Postat: 2002-06-12 22:52:00
|
Inger |
Med tanke på L P A:s media-bakgrund, då är det väl inte orimligt att åtminstone ställa elementära frågor till hur hon handskas med sanningen? Gärna provokativa texter, men även, eller rättare sagt i synnerhet, journalisten har etiska regler att hålla sig till.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-06-13 10:06:00
|
Peter H |
Media är inte en verksamhet för trovärdig sanningshantering. Det är en verksamhet för att dra till sig konsumenter genom att paketera information som ibland relaterar till verkligheten. Men det var inte det utan personockultfenomenet jag kommenterade.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-06-13 10:36:00
|
Inger |
Då jag har sysslat med journalistik i ett antal år, delar jag tyvärr inte din uppfattning. Jag tycker du befinner dig snarare i "reklamvärlden". Jag kan bara beklaga om du tror att en person är/blir u p a - när den väl har framfört sina personliga åsikter, tankar och känslor.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-06-13 11:32:00
|
Peter H |
Ja det är ju skillnad på media och journalistik. Det senare är bara en liten del av det förra. Men även journalistik har som ett mål att nå många, ju fler dess bättre. Rörande journalisters etik finns det mycket att önska. Men det var som sagt inte det jag kommenterade
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-06-13 13:30:00
|
Inger |
Varför jag tar upp journalistik, beror på J P A erfarenheter kring just detta!
Kanske talar du slikt. Utveckla gärna det du vill ha sagt. T ex "Lite som behövs..."?? Är t ex J P A utsatt för förföljelse/hets el. har hon blivit mediakult??? Är det det du menar? Or?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-06-13 16:05:00
|
Peter H |
Jag tror det gäller de flesta skribenter här att de har fått sig en "bild" tilldelad, delvis pga av de skrivit, men framförallt pga kommentarerna. Sedan verkar det som om kommentatorer. kommenterar bilden istf texten. Vilket är intressant. Svårt ta sig ur sitt fack alltså.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-06-13 17:49:00
|
Jesper N |
Jag kan inte uppfatta J P A som något annat än en svårt paranoid homofob efter att ha läst hennes texter och kommentarer. Jag pekas t.ex. ut som fundamentalistiskt homosexuell efter ett ganska milt ifrågasättande av hennes sätt att uttrycka sig. Behöver jag säga att jag varken är homosexuell eller fundamentalist inom något annat område?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-06-13 22:33:00
|
Inger |
Peter H, o k jag förstår, men jag känner mig inte "träffad". Jag har endast konkret tittat på hennes inlägg och därtill svar. Jag har lärt mig läsa texter objektivt.
Jodå, Jesper, även jag fick tillskrivet mig "referenser" av alla de slag av J P A. Många fick det, tyvärr.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-06-14 09:24:00
|
Peter H |
Ja ni båda ovanför här ger ju själva exempel på hur en bild av er egen person, och dessutom JPA skapas. Jag bara konstaterar att detta är ett intressant fenomen. Och inte obetydligt. Tänk er att artiklarna skulle var UTAN författare. Tror det skulle bli stor skillnad.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-06-14 09:33:00
|
Inger |
Nu börjar du bli tydligare...
"Det första intrycket"-syndromet...
Men mycket farligt att använda i skönlitterära texter; att blanda ihop författaren med texten.
Det Peter H gör tyvärr många läsare, men är totalt intelligensbefriat.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-06-14 10:04:00
|
Peter H |
Vad som läggs till här till "första intryck syndromet" och som ibland är lite obehagligt är alla kommentarer som cementerar en persons "profil".
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-06-14 11:15:00
|
Jesper N |
Det behövs inget som helst cementerande av JPA:s profil eller någon svartmålning av hennes person, hon sköter det helt själv med sina fullständigt hårresande insinuationer och nedlåtande attityd. Jag har svårt att tro att hon menar allvar. Om det skulle dyka upp en fjortistext där hon förklarar att allt bara var en provokation för att se hur arga folk kan bli om man kallar dem pedofiler blir jag inte förvånad.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-06-14 11:18:00
|
Peter H |
Bra jobbat, cementblandare Jesper N.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-06-14 11:18:00
|
Jesper N |
svar 9:
Artiklarna är ju i princip utan författare; jag har inte en susning om vem JPA är. Därför utgår mitt omdöme om hennes författarförmåga enbart från hennes texter, och jag förstår inte hur någon på Sourze skulle kunna göra på något annat sätt.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-06-14 11:22:00
|
Peter H |
Ja det var ju det. Och sedan arbetas en bild upp, mycket tack vare kommentarerna till texterna som ibland liknar någon slags huliganhetsning
|
|
Inlägg #16: Postat: 2002-06-14 11:26:00
|
Jesper N |
Poängen i mitt resonemang är att hon arbetar upp bilden själv, främst genom att svara saklig kritik med insinuanta pedofilanklagelser och påståenden om att man förstöker tysta hennes röst i debatten.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2002-06-14 12:38:00
|
Peter H |
Och min poäng är att det är a intressant att en sådan bild så lätt byggs upp, b att kommentarerna är en viktig faktor i detta, och c att kommentarerna ofta verkar göras utifrån att bekräfta bilden av personen.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2002-06-14 14:20:00
|
Dino Silvera |
Efter att ha läst JPAs "förklaring" till sina tidigare texter så kan jag hålla med henne i att organisationer bör granskas om det råder misstankar om pedofilinfiltrationer där. Tyvärr blev ju det hopkoket ganska missförstått till att hon menade att homosexuella i större utsträckning är pedofiler och att de därför ej borde få adoptera. Synd.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2002-06-14 14:28:00
|
Jesper N |
Det verkar som om du på allvar tror att det bildas en slags självförstärkande konspiration mot vissa artikelförfattare. Det jag har läst tidigare på Sourze tyder snarare på att de som varit otydliga i sin artikel får en ärlig chans att förtydliga sig i kommentarsfälten. Vissa tar den chansen, t.o.m. Mikael Lundahl, faktiskt, andra spårar ur i paranoida föreställningar om att alla som argumenterar emot dem vill dem illa, som JPA och i viss mån Lena V och Carola U.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2002-06-14 14:37:00
|
Jesper N |
Dino, det håller jag med om. Synd att JPA inte kan skriva vad hon menar. Tyvärr har det inte gått att kritisera hennes otydlighet utan att bli anklagade för att vara fundamentalistiskt homosexuell och liknande. Sådant sänker benägenheten att lyssna på JPA en aning. Dessutom verkar hon faktiskt tycka att homosexuella nästan med automatik är pedofiler, men det går det inte ens att fråga om hon menar.
|
|