|
Inlägg #1: Postat: 2002-06-10 20:49:00
|
|
Victoria |
Visst är det en poäng med dom båda jämförelserna som du angav; båda delarna handlar ju om terrorism.
För att vara lite mer allvarsam så vill jag nog påstå att händelser som hotar stora delar av världen med krig har ett större nyhetsberättigande än en sport/lek.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-06-11 10:59:00
|
|
sophia |
Fotbolls-VM engagerar också stora delar av världen. Varför har krig och terrorism större nyhetsberättigande än sport och lek?
Jag ser inte på fotboll men inser att det är viktigt att visa världens största sport. "Hela jävla juni" skriver du. Men gör denna underbara månad till en tv-fri period då. Du som ändå inte är intresserad av utbudet. Se vad annat som finns att njuta av.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-06-11 14:54:00
|
|
Magnus |
Fotboll terrorism? Nu får du hejda dig lite! Jag kan hålla med att 11 sept. var viktigare än vm men ändå: vilken är tv:s uppgift? Jo, att visa sånt som folk vill se ca 3.000.000 såg sve.-nig. kanske att vi ska visa en b-film istället? Jag röstar på det. Bara såna som du är tysta!!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-06-11 15:44:00
|
|
Victoria |
Sofia; därför att sport och lek är oseriösa påhitt och som sådant saknar det hela nyhetsvärde . Dess seriösaste beståndsdelar består utav reklam och kommers. Sportnyheter finns i sportprogrammen, låt de relevanta, seriösa nyhetsprogrammen vara ifred från lekis-resultat. Ska jag betala licenspengar för en tv-fri månad? Tack du.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-06-11 15:54:00
|
|
Victoria |
Magnus; det framgår att jag skämtade med jämförelsen. Det finns heller inte en enda anledning till att fotboll ska vara en helig guldkalv. Även om majoriteter i olika sammanhang tycker samma sak så ska man ha klart för sig att dom många gånger utgörs till följd av ett slags "masspsykos" och att majoriteter definitivt inte alltid är samma sak som "sant" eller "rätt". Sen var det tragiskt att läsa att du är emot oliktänkades yttrandefrihet.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-06-12 11:35:00
|
|
sophia |
Viktoria. Fotboll är seriöst. Javisst drar det med sig kommersiella krafter men det gör terrorism och krig också. Hur många tror du inte profiterar på händelserna den 11 juni? Vad gäller fotboll är det en global sport av stor vikt för människor på minsta bakgata. Att förneka det är att förneka de människor som ser glädje och hopp i sporten. Frågan är hur seriösa de program är, som du nu säger dig ha missat.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-06-12 12:36:00
|
|
Victoria |
Dom filmer eller program av övrigt slag som jag och resten av den icke-sportintresserade gruppen i det här landet har missat och kommer att missa är förvisso inte seriösa - det gällde nyhetsutbudet det! - men dom tilmötesgår ivf ca 25-30 av befolkningens andra intressen. Det är helt enkelt ohyfs att utestänga en stor grupp licensbetalande människor från TV och under så lång tid.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-06-12 12:47:00
|
|
Victoria |
Fort.
A t t det finns dom som drar ekonomsik fördel av "krig och terrorism" är väl inte mer än väntat, det finsn folk till allt. Hur som helst går det inte jämföra med "den globala" fanatismen in på "varje bakgata" och som tom dagisbarnen indoktrineras med och som helt och hållet gjort en ekonomisk industri av jönseriet - det är verkligen inget jag förnekar, det är tvärtom det jag opponerat mig mot.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-06-12 19:48:00
|
|
Magnus |
Ok, majoriteten har inte alltid rätt? Snälla, argumentet tycks vara taget ur antingen Stalins eller Francos
propaganda. Det stinker kulturellt förmynderi när du idiotförklarar fotbollsfanatiker. Skulle inte folk
kunna välja vad de vill se på TV. Vet folk inte sitt eget bästa? Eller vad tycker du? Stalin, Lenin,
Pinochet, Hitler, Franco, Victoria eller vad du nu heter?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-06-12 20:28:00
|
|
Victoria |
Snälla Magnus...eller vad du nu heter. :
Det är ju för tusan tv-intresset för så många som möjligt som jag talar om, alltså inte enbart VM, sportnytt, övriga programinslag och allsköns sportpropaganda som slickar fotbollsfanatikerna i aktern.- Jodå, folk kan välja vad de själva vill se på, men saken är ju den att folk inte h a r något val nu - om de inte råkar vara fotbollsfantiker. Det är det väl inte jag som ser till, det är det ju ni bollfjantar som gör.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-06-13 17:07:00
|
|
Magnus |
Javisst är det omöjligt att undgå fotbolls-VM helt. Dock har man många valmöjligheter vad beträffar utbudet på TV. Ikväll går t. ex "jeopardy", "äntligen hemma", "vad säger Zadie Smith" och "mordkommissionen" i kanaler som alla kan få in, ett ganska mångsidigt utbud alltså.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-06-13 17:08:00
|
|
Magnus |
Forts. Men du har en poäng att det finns mindre för den icke sportintresserade att titta på. men för att åter knyta an till 11/9: Det fanns många som fullständigt sket i om ett land med stormaktsvansinne i väst blev terroriserat av ett litet skitland i öst, men deras tablå blev ändå omstuvad. Tänk på det!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-06-13 17:20:00
|
|
Victoria |
Magnus:
Du har hakat upp dig på just 11 sept 2001. Ett nyhetsexempel som du själv har valt till jämförelse. Jag tror inte att 11 sep 2001 inträffar mer än 11 sept 2001. Det var för övrigt en världshändelse som var nära att inbegripa stora delar av världen i krig, något som angick allas intresse och för allas säkerhet, och nyhetsvärdet i det är därför inte direkt försumbart.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-06-13 17:27:00
|
|
Victoria |
Forts. Att jämföra med en VM-lek går helt enkelt inte. Ingen dör av att förlora VM, ingen lever av att vinna den heller - med undatag för profitörerna.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-06-14 17:25:00
|
|
Magnus |
En person dog i kravaller i Moskva. 61 greps i Argentina. Varför? Jo, för att nämnda länders landslag förlorade i fotbolls-vm. Naturligtvis är det här helt absurt, hysterin har gått för långt. Men det visar ändå vilken otrolig betydelse foboll har i världen. Dels spelarna som förebilder och dels sporten som bygger broar mellan kulturer och klasser.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-06-14 17:26:00
|
|
Magnus |
Visst är VM egentligen bara en lek. Men det är ändå ett otrolig intresse kring spektaklet. Med andra ord har VM ett stort nyhetsvärde. Beträffande tv-visandet så handlar inte tittarstormarna om uteblivna b-filmer och ifrågasättande av nyhetsprioritering utan om att 1/3 av matcherna går i en kanal som få svenskar har tillgång till. Alltså: det finns ett intresse för mer fotboll, inte mindre, hos folket. De som räknas.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-06-14 19:45:00
|
|
Johanna |
Appropå "Ingen dör av att förlora Vm" säger jag bara Andrés Escobar.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-06-14 21:19:00
|
|
Victoria |
Magnus:
Jag förnekar verkligen inte fotbollens och VM:s betydelse, det faktum att jag - av alla människor - över huvud taget ger detta fenomen sådan stor betydelse att jag gitter skriva en både hel och lång artikel om det torde tyda på det.: Min satiriska ilska är mera ett utslag av vanmakt i kombination av uppgivenhet. Visst har VM nyhetsvärde inom sitt gebit, det jag försöker säga att det redan finns ett nyhetsprogram för detta - utan att inkräkta på också andras.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-06-14 21:25:00
|
|
Victoria |
Forts. Vad tittarstormen ifråga handlar om kan jag inte gå i polemik mot, jag har endast kanal 1, 2 och 4 och ingen parabol. Såvitt jag vet har det inte varit tittarstorm i dessa kanaler avseende varken för favoriserande av det ena eller andra.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-06-14 21:26:00
|
|
Victoria |
Forts:
Finns det intresse för ännu mer fotboll, vilket jag tycker mig ha förstått vid det här laget, så undrar jag stillsamt om det ligger något hinder i vägen för att sportintresserade lägger en penning var för en egen sport-satellit där man kan sända sport dynget runt och slipper...mig, tex? I gengäld slipper jag ju "er" :-
|
| |