Feministiska lögner?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2002-06-07 16:09:00
Christer H
Nä, det vet inte jag heller... Men vad skrev du där? Vore inte det intressantare att dela med dig om? Mvh CH
Inlägg #2: Postat: 2002-06-07 17:44:00
Michael Lundahl
Det rä ju bara att gå dit och titta, ju! : Om inte elin skrivit under annat namn där förståss.
Inlägg #3: Postat: 2002-06-07 18:36:00
CH
Tack Michael, jag trodde det var papperstidningen det gällde. Nu har jag tagit till mig elins synpunkter. Lite krampartat håller hon fast vid att vi är visst låsta i våra roller oavsett lika slit och att alla mår vi dåligt av det... Några vederläggande argument mot MS hittar inte jag. Sorry elin, ni feminister slirar på sanningen betänkligt i er verklighetsbeskrivning. Mvh CH
Inlägg #4: Postat: 2002-06-08 14:09:00
Mr right
Feministerna består ofta av frustrerade egotrippade kvinnor som inte trivs med sin kvinnlighet och/eller har misslyckats med sina ambitioner och finner nu "patriarkatet" som ett förträffligt argument för att skylla på sin egen oduglighet. Eftersom dessa inte vill vara ensamma generaliserar dom gärna sin frustration till att gälla alla kvinnor i världen.
Inlägg #5: Postat: 2002-06-08 20:16:00
elin
till christer: det finns mycket att tillägga om malins artikel i övrigt så tror jag att det är värt att fråga hur det kommer sig att min "krampaktighet" i fall att det är krampaktighet inte är berättigad.
Inlägg #6: Postat: 2002-06-08 20:23:00
elin
till mr right: vekar totalt har missat innebörden av termen "patriarkat", inte heller tagit del av diverse teorier om vart könsrollerna härstammar ifrån. du verkar också ha problem med skillnaden mellan kvinnlighet och femininitet, det spelar ingen större roll i sammanhanget eftersom feminismen knappast stöds av misslyckade kvinnor. inte heller egotrippade eller frustrerade. ditt generaliserande är helt fabulerat - du kanske skulle ta del av de seriösa genusundersökningar som finns.
Inlägg #7: Postat: 2002-06-08 23:17:00
Mr. right
Eftersom ms. elin tycker att Mr. right is wrong då måste hon vara right.
ms. elin hänvisar till de "seriösa" genusforskningar som finns och som mestadels har bedrivits av feministerna själva. Vilket är "naturligtvis" en garant på "opartiskheten" i deras slutsatser.
Inlägg #8: Postat: 2002-06-08 23:27:00
Mr. right
Det skulle också vara kul att veta vad är skillnaden mellan kvinnlighet och "femininitet". Det är säkert ett nytt och fräscht begrepp som de "seriösa" genusforskningarna har kommit på. Det finns inte ens i någon ordbok så vitt jag vet.
Inlägg #9: Postat: 2002-06-09 15:09:00
elin
mr right, du har absolut ingen anledning till att ta till sarkasm. jag påpekar helt enkelt på att om man nu skall fördöma idén om att det verkligen finns könsrelaterade orättvisor är det smart att ta del av forskningen som har bedrivits. då kanske det är lättare att förstå diverse feministers tolkning av den!
Inlägg #10: Postat: 2002-06-09 15:15:00
elin
angående femininitet så är det inte samma sak som kvinnlighet om man utgår ifrån perspektivet att jag är kvinnlig i och med att jag är kvinna. femininiteten representerar diverse kvinnorelaterade ideal som av olika anledningar har vuxit fram, både attityd som utseendemässiga.
Inlägg #11: Postat: 2002-06-09 15:16:00
elin
ett feminint drag är tex inte att klia sig i skrevet och tugga tobak, men det finns kvinnor som gör det. därmed kan man inte säga att femininitet är lika med kvinnlighet; medans kvinnlighet är någonting som har att göra med fysik är femininitet en social konstruktion.
Inlägg #12: Postat: 2002-06-09 18:53:00
Mr. right
Genusforskningens trovärdighet kan ifrågasättas, ty den bedrivs av feministerna själva vars ideologi lätt kan prägla dess slutsats.
Inlägg #13: Postat: 2002-06-09 18:55:00
Mr. right
När min syster var tonårig skrek hon "könsdiskriminering" varje gång hon inte fick som hon ville. Men efter vi har försökt lära henne att fixa hustaket, hämta och hugga ved och byta bildäck tyckt hon att traditionella kvinnosysslor passade henne bäst. Det var då hon kom ur trotsåldern. Alltså, hon mognade till.
Inlägg #14: Postat: 2002-06-10 14:47:00
elin
vad har din systers uttalanden i trotsåldern med saken att göra?
vad vet du om genusforskningen? vad vet du om feminismen? inte är det så att alla genusforskare är feminister, inte är det heller så att alla feminister som genusforskar kommer fram till samma slutsats, inte heller de som tolkar genusforskningen. trovärdigheten behöver inte ifrågasättas om inte siffrorna i fråga har manipulerats. naturligtvis är inga tolkningar opartiska. och?
Inlägg #15: Postat: 2002-06-10 15:08:00
Christer H
Vilka svenska genusforskare är inte feminister? Ge mig några namn! Den ende jag kommer att tänka på är Bo Rohtstein, men inte kan väl han kallas genusforskare...? Alla kommer självklart inte till samma slutsats, de forskar ju i olika frågor. Däremot skrämmer bristen på intern kritik och debatt, mig en hel del. Mvh CH
Inlägg #16: Postat: 2002-06-10 22:22:00
Olof Öberg
Svängde förbi Länk: genus.gu.se och hittade en referens till en artikel av en Torbjörn Fagerström i DN. Sista paragrafen i artikeln Länk: dn.se fick i alla fall mig att dra på smilbanden. Genusforskning - det är humor!
Inlägg #17: Postat: 2002-06-10 23:06:00
elin
det finns flera olika typer av feminism och feminister, varesig de är genusforskare eller inte kommer de aldrig fram till samma sak i sina tolkningar av diverse resultat - christer - två människor kan se på samma bokstäver men bilda olika ord av dem: när jag säger att alla genusforskare inte är feminister förhåller jag mig till mr rights uppfattning om hur en feminist är. inte vet jag om varenda en kallar sig för feminist eller inte!
Inlägg #18: Postat: 2002-06-10 23:16:00
elin
i övrigt ser jag ser ingen brist på kritik - jag ser kritik från alla håll och kanter, kritik som bemöts och behandlas. angående artikeln så är den väldigt diffus. när folk talar om "biologism" är det ju inte i ett sammanhang som förnekar att människan är tvåkönad utan i ett som kritiserar diverse slutsatser om könstypiskt beteende som någonting som ligger i våra gener och bestämmer hur man skall vara som man eller kvinna.
Inlägg #19: Postat: 2002-06-10 23:28:00
elin
innan jag postar mer vill jag inflika att jag har missuppfattat definitionen av "genus". detta påverkar inte mitt resonemang, jag vill bara förtydliga att jag själv med genusforskning har menat på forskning som finns till för att lösa frågor kring varför könen beter sig som de gör. som den sortens forskare behöver man ju inte tro på det "sociala könet". eller?
Inlägg #20: Postat: 2002-06-10 23:39:00
elin
forts på 18: enligt mig så ligger den bristande kritiken i just detta. vi vet egentligen ganska litet om diverse hormoners funktioner i våra kroppar och ändå framställs dessa vara nyckeln till vårt beteende; jag förnekar inte att det är så, jag menar helt enkelt på att det inte finns några bevis för det och att allmänheten alldeles för lätt accepterar medias simplificerade information.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...