Feministiska lögner?

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2002-06-10 23:52:00
elin
genetik och hormonforskning är oändliga områden, ändå framställs det hela vara väldigt enkelt och minst sagt enkelspårigt sara arrhenius har skrivit en bra bok, "en riktig kvinna" om saken.
det är inte alls en tautologi. genusforskning kanske innebär just det som beskrivs men hela meningens syfte är ju just att knyta denna beskrivning till begreppet... jösses. i övrigt håller jag med torbjörn om att man "definierar bort den vetenskapliga kärnan i proble- met."
Inlägg #22: Postat: 2002-06-11 00:04:00
elin
i och med den diskuterade meningens fastställande. gär detta genusforskning till humor? knappast. genusforskningen är mycket viktig. hurvida man tror att ingenting kan förklaras biologiskt eller inte det finns ju de som tror precis tvärt om så finns ens konkreta resultat därute, fria för tolkning.
Inlägg #23: Postat: 2002-06-11 00:05:00
elin
vem har sagt att det måste vara det ena eller det andra? och vem har sagt att en genusforskare måste hålla med om meningen i fråga? räcker det inte med att forska i den eventuella uppkomsten av diverse sociala konstruktioner?
Inlägg #24: Postat: 2002-06-11 13:05:00
Mr. right
Vad är det elin vill ha sagt egentligen? Somliga tycker det är orättvist när man ta hand om hemmet medan andra har karriär. Andra tycker det är orättvist när man måste slita på ett stressigt jobb medan andra har det ganska avslappat hemma. Vissa tycker det är orättvist att bo på landet medan andra bor i stan. Andra tycker det är orättvist att vara ful medan andra är vackra..Och?
Inlägg #25: Postat: 2002-06-11 21:22:00
elin
ärligt talat, jag förstår inte vad det är du pratar om. mina senaste inlägg är lite tankar formade kring artikeln som olof gav oss. ditt dillande pekar inte på nåt annat än det att människan ofta tycker att gräset är grönare på andra sidan vilket är, enligt mig, ett mycket trångsynt perspektiv. kan vi inte hålla oss till ämnet...?
Inlägg #26: Postat: 2002-06-15 18:18:00
Christer H
Elin, jag läste Arrhenius bok på din inrådan. Tyvärr fick inte boken mig att ändra en enda åsikt. Den är ju dessutom skriven av en kulturjournalist. Det höjer den inte i mina ögon, tvärtom. Arrhenius för mest en diskussionspekulation om alternativa tolkningar av div. biologiska rön. Det kan och bör man göra, men det bevisar ju inget. Så att "hon en gång för alla gör upp med de biologiska fördomarna", höll inte alls. Mvh CH
Inlägg #27: Postat: 2002-06-15 18:37:00
Christer H
Som väl märks är jag intresserad i köns och jämställdhetsfrågor. Jag läser en hel del i frågan och har debatterat med feminister i olika sammanhang. Jag har också diskuterat med genusforskare av olika slag. Jag läser Bang, Bleck tidskriften Genus bla. Min nutidsbild av rörelsen att den genomsyras av ideologi snarare än sanningsökeri. Det är ok i det politiska arbetet, det är inte ok när det gäller vetenskap. Precis som Fagerström säger i DN. Mvh CH
Inlägg #28: Postat: 2002-06-15 18:51:00
Christer H
Som exempel kan jag ta senaste numret av "genus" där en artikel diskuterar skolan. Givetvis dominerar pojkarna klassrummen, givetvis behandlar lärarna könen olika till pojkarnas fördel osv osv. Men inte någonstans står det att betygsmässigt så är flickorna de senaste årtiondenas stora vinnare. Kvinnliga studenter är numera i klart övertal i alla attraktiva högskoleutbildningar. På läkarlinjen antogs 2001 75 kvinnliga studenter! ...forts.
Inlägg #29: Postat: 2002-06-15 18:52:00
CH forts.
...Att inte nämna det viktigaste i skolan, nämligen betygen, när man forskar om könsordningen i skolan är inte vetenskap. Det är ideologiskt förfalskad "sanning". Sånt trodde jag bara förekom i diktaturer. Mvh CH
Inlägg #30: Postat: 2002-06-16 00:43:00
elin
arrhenius bok bevisar ingenting, nej, men ger som du säger alternativa idéer om hur diverse fakta kan tolkas. du måste väl erkänna att det bland den opålästa allmänheten råder diverse fördomar om hormoner och gener? det hela framställs ofta som väldigt enkelt.
Inlägg #31: Postat: 2002-06-16 00:48:00
elin
referens till svar 21.
jag läser inte genus, och om det är som du säger är den kanske inte mycket att ha. tror fortfarande att genusforskning är viktigt, eller jag kanske är helt fel ute... jag klargör det hela med att säga att "forska i den eventuella uppkomsten av diverse sociala konstruktioner" är viktigt. eller strukturer. blä. du håller väl med?
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...