Feministiska lögner?

Den här tråden diskuterar artikeln Feministiska lögner?.
Inlägg #1: Postat: 2002-06-07 15:17:00
Michael Lundahl
I alla stora debatter - partidebatt, jämställhet, sexualpolitik, ideologi, polisvåld med flera - existerar ett antal "sanningar" eller snarare truismer. Dessa ifrågasätts sällan. Men när man börjar syna dem i sömmarna är det långt ifrån alltid de håller.

Tänk alltid själv.,.. och så fort någon säger "Så här är det", dra öronen åt dig och fråga "Verkligen? Varför då? Visa."
Inlägg #2: Postat: 2002-06-07 15:21:00
elin
lämnade en kommentar på hennes artikel www.metro.se vet inte om den har kommit igenom än.
Inlägg #3: Postat: 2002-06-07 16:07:00
Christer H
Malin Siwe har varit politisk krönikör i Veckans Affärer i många år. Jag har njutit av hennes klarsynthet och ifrågasättande genom åren. Många gånger har hennes analyser ifrågasatts av motståndarna, men hennes faktaunderlag har alltid varit korrekta. Att MS inte är vänsterfeminist är nog ett understatement. Mvh CH
Inlägg #4: Postat: 2002-06-07 16:20:00
Jörgen G
Letar på SCB:s hemsida, men inte hittat den aktuella rapporten - än. Däremot hittade jag "Inkomstfördelningsundersökning 2000" Länk: scb.se Där står bl a att bland män 20-64 år var det 71 som arbetade heltid hela året. Motsvarande siffra för kvinnorna var 45. Så det stämmer nog att männen jobbar mer.
Inlägg #5: Postat: 2002-06-07 16:41:00
mats
Hårklyveri: är det inte så att feministerna mest skjuter in sig på att hemarbetet är obetalt? om man lägger ihop det hela blir ersättningen för kvinnors arbete ännu lägre än vad det ser ut som.
Inlägg #6: Postat: 2002-06-07 16:42:00
Jörgen G
HITTAT DEN! Länk: scb.se Intressant läsning! Bl a finns "ingen signifikant skillnad mellan kvinnor och män" vad gäller "den totala genomsnittliga arbetstiden summan av förvärvsarbete och hemarbete", c:a 8h/dag. Män har något mer tid för fritidsaktiviteter, för att de lägger mindre tid på personliga aktiviteter som sova, äta mm...
Inlägg #7: Postat: 2002-06-07 21:50:00
Ali Esbati
Eh, ursäkta, men kvinnor "väljer" inte att vara hemma och jobba oavlönat. Den könsarbetsdelningen är helt fundamental i förståelsen av varför det finns ett kvinnoförtryck i samhället. Kvinnors deltidsarbete som förklarar den kortare förvärvsarbetstiden är ofrivillig och strukturell. Det är liksom steg 1A i en feministisk förståelse - som ju uppenbarligen saknas här.
Inlägg #8: Postat: 2002-06-08 15:39:00
erika
Tyvärr är det nog så att många kvinnor inte väljer att arbeta obetalt hemma istället för att få pengar för slitet. Nej, om man vänder på statistiken säger den att PÅ GRUND AV att män arbetar på jobbet och får lön och pension av det tvingas kvinnorna avstå från betalt heltids jobb till att sköta hemmet.
DET säger statistiken om man har insett att Sverige är ett patriarkat.
Inlägg #9: Postat: 2002-06-10 08:59:00
Peter H
Jag upprepar min kommentar till "Feminism für alle" om felanvänd statistik. Om man inte beaktar urvalssannolikheterna i en sådan här undersökning i relation till den slutsats man vill dra så hamnar man lätt snett...forts
Inlägg #10: Postat: 2002-06-10 09:00:00
Peter H
Alltså, det intressanta här är inte medeltalen för alla kvinnor och alla män, utan att jämföra män och kvinnor med lika "karriärambition" och se hur arbetstiden ser ut då. Jag gissar att då är kvinnorna mer missgynnade...forts
Inlägg #11: Postat: 2002-06-10 09:01:00
Peter H
... eftersom man kan tänka sig att de ofta tar på sig BÅDE den traditionella kvinnorollen OCH karriärkvinnorollen. Utbrändhet följer. Därmed inte sagt att det är j-igt jobbigt att vara småbarnspappa i karriären också...
Inlägg #12: Postat: 2002-06-10 10:41:00
Johanna P A
I Halmstad skickar kvinnor i foreningen HARO rakning till kommunen for tiden de sjalva ar hemma och tar hand om sina barn. Det ar for att synliggora det obetalda hemmafru arbetet som manga dock vill. Kanske bor kvinnor organisera sig i en fackforening som representerar det obetalda hemarbetet!
Inlägg #13: Postat: 2002-06-10 10:43:00
Johanna P A
forts. Halmstad. Alltsaa de valjer att ha barnen hemma istallet for dagis och visar hur mycket kommunen sparar. Det framgick inte tydligt i mitt forsta inlagg.
Inlägg #14: Postat: 2002-06-12 17:06:00
Zorel
"...som vet att han inget vet"

Jodå, vi ser det. Krönikan var ett tydligt bevis på detta. Ingen egen tid nedlagd på att läsa SCB:s undersökning som finns på nätet.
Men läsa innatill i krönikor av Siwe kan man ju.
Inlägg #15: Postat: 2002-06-17 10:53:00
x
Samling av diverse feminismer:
Laddar...