|
Inlägg #1: Postat: 2002-06-05 17:06:00
|
|
elisabeth |
Är det förenligt med principen om barnets bästa att ge barnet en förälder då?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-06-05 17:13:00
|
|
Michael Lundahl |
Om rikdagen går emot en del av remissinstanserna... varit ligger det då att de gått emot *barnen*? Såvitt jag vet sitter inte de i remissinstanserna. Över huvud taget tas ju hela detta beslut över barnens huvud. Du själv säger att du röstar som du gör för barnens skull. Hur många barn har du talat med i den här frågan?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-06-05 17:21:00
|
|
X-man |
Kanske borde det inte vara tillåtet för KD att adoptera? Bara en liten hypotetisk frågeställning som dök upp i mitt huvud...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-06-05 17:34:00
|
|
Jakob Nyström |
Jaha du... mycket snack och lite hockey... var är dina argument?!? Det märks att du är politiker..."jag anser det inte vara förenligt med barnens bästa osv" utan att egentligen säga någonting! Jag vägrar ta dig på allvar innan du kommer med lite sakliga argument.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-06-05 18:24:00
|
|
Peter H |
När det väl kommer till kritan är det väl inte så många överhuvudtaget som platsar som de idealföräldrar man måste vara för att få adoptera? Finns det något exempel på en ensamstående man som har fått adoptera??
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-06-05 20:56:00
|
|
sus |
Homosexuella par ska ha samma rätt som andra att få prövas till adoptivföräldrar. Hur kan det vara fel?
Den vuxne prövas, för barnets skull. Ska inte alla ha rätt att prövas. Var går gränsen för vem som är lämplig!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-06-05 21:35:00
|
|
Per |
Du ger ju inga som helst argument till att det skulle vara dåligt för barnen! Om något så är det är sådana som DU kristdemokrat som skulle kunna få detta till något negativt för barnen. Ni Tycker ju inte homosexuella har något existensberättigande, än mindre samma värde som heterosexuella människor. Fri sexualitet - NU!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-06-05 21:39:00
|
|
Madeleine |
Är det inte bättre att barnet får två föräldrar än inga alls? Jag tycker i alla fall att det är mer att se till barnets bästa om han/hon kan få komma till två föräldrar och bli älskad utav dem, istället för att kanske få leva i fattigdom ute på gatan.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-06-05 22:28:00
|
|
patrik |
min synpunkt är att det inte är något fel med homoadopktion det är fel på VUXNAS åsikter, det är vuxna som låter sina barn tro att homosexualitet är onaturligt och fel, vi hade en "lesp" och en "bög" på vår skola som föreläste och fördomar som man hört frodas bland vuxna.......
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-06-06 09:43:00
|
|
Lina |
Självklart ska vi värna om att nästa generation ska växa upp i en trångsynt, hatisk värld där det är skillnad på människor och människor. Lär de små att allt som inte passar normen är fel och ska förbjudas.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-06-06 09:57:00
|
|
Lee |
Om det nu skulle bli så synd om barn till homosexuella föräldrar, så beror det ju enbart på alla inskränkta och trångsynta vuxna och inget annat.
Det blir inte synd om barnen för att de har två föräldrar av samma kön. Det blir synd om dem för att omgivningen inte klarar av att hantera det.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-06-06 10:14:00
|
|
Neona |
Det handlar i huvudsak att ha rätt att bli prövad som möjlig förälder. Den rätten ska alla ha oberoende av sexuellläggning eller familjesituation. Sen prövas ju lämpligheten och där kommer barnets bästa in.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-06-06 14:54:00
|
|
Azze |
Är det inte så att KD är emot homosexuella överhuvudtaget?
Deras livstil är ju en synd - och fick ni bestämma, så skulle dem väl stenas till döds, eller frälsas med det som egentiligen är det rätta sättet att leva - enligt er?
Jag hävdar att barn behöver kärlek, och det är inte homosexuella par okapabla att känna.
Fast detta kanske är något som KD inte anser?
Dom lever ju i synd, enligt er - kanske kärlek är omöjlig då?
Eller kärlek kanske inte är samma sak då?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-06-06 16:22:00
|
|
Tina |
Vem kan säga vad som är rätt eller fel i en sån här fråga? Bägge sidor debatterar frenetiskt...men ingen vinner. Det kommer alltid att finnas delade meningar. Det kommer också att finns barn i framtiden som kommer att lida för att de har homosexuella föräldrar likaväl som att många barn kommer att lida av andra orsaker skilsmässor, alkoholism mm. Kanske är det bara tidens gång?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-06-07 14:50:00
|
|
Niclas |
Men vad har du att komma med? I praktiken var det enda du sa att du tycker att det är fel och att vissa organisationer är emot det. På vilket sätt blir ett barn lidande av att ha homosexuella föräldrar? Vad menar du när du säger att "man måste sätta barnet i fokus"? Ditt debattinlägg saknar helt och hållet allt som har med debatt att göra, eftersom du inte vågar säga varför du tycker som du gör.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-06-07 16:50:00
|
|
Caroline |
Ingen har rätt att skaffa barn, men alla har rätt att försöka skaffa barn. - även homosexuella par
Det är skillnad.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-06-09 11:56:00
|
|
Johan |
DU röstar mot regeringens förslag - för DIN EGEN skull.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-01-06 18:24:00
|
|
Anka |
Ni försöker ju bara täcka över era egentliga orsaker till att kd röstar nej. Det är nämligen svårt att tro på allt det där om "barnens bästa" när folk i kd har sagt saker som att "homosexualitet är vämjeligt" etc.
|
| |