Inlägg #1: Postat: 2002-05-31 15:29:00
|
Monica Bodling |
Idag är det en grov förolämpning mot kvinnorna att säga att kvinnor är kvinnligare än män. Trots det är det sant. Är det ett PK- argument?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-05-31 15:39:00
|
Bjarni |
PK-argumentet är ett metaargument med den ungefärliga innebörden "Det där säger du bara för att du inte vågar säga vad jag anser vara sanningen. Du är PK.". PK-argumentet används huvudsakligen uteslutande? för att insinuera att motparten inte våga stå för sina "egentliga" åsikter, dvs. att vederbörande är en vindflöjel, och sålunda inte är trovärdig. Att det skulle vara en förolämpning att kalla en kvinna kvinnlig kände jag inte till. Tack för upplysningen.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-05-31 21:40:00
|
maxim |
Och vad är det för argument när man blir kallad för bakåtsträvare, kvinnohatare eller mansgris så fort man inte håller med en feminist? Visst följer många med strömmen bara för att inte känna sig utanför. Grupptryck och flockbeteende är ett känt faktum i samhället. Den som vågar vara eller ha olika åsikter blir ofta utsatt för mobbning.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-06-01 07:07:00
|
Bjarni |
maxim: Ja, och? Menar du att utsatthet för grupptryck på något sätt legitimerar användandet av PK-argumentet? Utveckla gärna...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-06-01 11:12:00
|
maxim |
Jag menar att det kan vara befogad att anta att motparten är en vindflöjel som använder kända slagord från sin gruppkrets till försvar för dess allmänna ståndpunkter av rädsla för att bli utfryst/utslängd ur gruppen. Även om hon/han själv innerst inne betvivlar på vad hon/han själv säger.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-06-01 12:33:00
|
Bjarni |
Och i dessa tider av mobbinganklagelser till höger och vänster tycker du att det är passande att försöka plocka billiga poäng genom att utmåla sin motpart som en vindflöjel? Vore det inte bättre att argumentera i sak?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-06-01 15:26:00
|
maxim |
Den ena utesluter inte den andra. Om en part anser att motpartens ståndpunkter inte bygger på fakta utan mest på allmänna fördomar kan väl undra om motpartens övertygelse är faktiskt ärliga eller bara ett resultat av grupptrycket.
Jag ser igen mobbning i detta. Mobbning handlar om ordval som kan vara kränkande. Men man bör ju inte känna sig mobbad bara för att någon inte tycker att ens argumentation är trovärdig.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-06-02 06:55:00
|
Bjarni |
Nej, jag tror väl inte att Monicas avsikt var att mobba Carola. Å andra sidan tror jag inte att hennes avsikt var särskillt ädel heller. Jag tror att avsikten var att försöka sänka Carolas trovärdighet, vilket 1 inte tillför sakfrågan ett jota, och 2 inte direkt stärker Monicas egen trovärdighet. Men hon tänkte väl inte så långt kanske... På vilket sätt menar du att man belyser bristande faktaunderbyggnad av ett resoneman genom att kalla företrädaren "politikskt korrekt"?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-06-02 16:40:00
|
maxim |
Om du nu tycker att Carolas argument är mer övertygande än Monicas, så får du väl göra det. Men blir inte förvånad om det finns andra som inte tycker som du. Man kan vara "politiskt korrekt" av genuin övertygelse men också av rädsla för att gå mot den rådande trenden eller grupptrycket. Det hör till debatten att försöka övertyga allmänheten att motpartens argument inte håller, det är ju upp till motparten att bevisa motsatsen.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-06-02 19:38:00
|
Bjarni |
Ja, ett moment i debatten är förvisso att påvisa brister i motpartens argumentation. Vilka brister, närmare bestämt, i Carolas argumentation lyckades Monica belysa genom att tillskriva henne epitetet "politiskt korrekt"? För det var väl Carolas argumentation som angreps, snarare än hennes person...? För övrigt har jag inte på minsta sätt antytt vems argument jag finner mest övertygande sakfrågan.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-06-02 20:58:00
|
maxim |
Monica skrev: "Att följa med strömmen och vara politiskt korrekt är aldrig en garanti för att man har rätt". Detta är väl ett argument som inte många förnekar. Anser Monica att hon inte ha något behov att vara politiskt korrekt, så får hon argumentera tillbaka, om hon då kände sig träffad förstås. Beträffande din inställning så skrev jag "om du nu tycker." vilket betyder en hypotes. Så, du behöver inte lägga ord i min mun, om då vad det du var ute efter.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-06-02 21:07:00
|
maxim |
Oops, det borde ha stått: "Anser *Carola* att hon inte ha något behov att vara politiskt korrekt, så får hon argumentera tillbaka,..."
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-06-02 21:14:00
|
Bjarni |
Jag har inte sagt att du har sagt attblah blah osv... så du behöver inte lägga ord i min mun heller ;- Monicas konstaterande att man inte nödvändigtvis har rätt för att man är politiskt korrekt är ju inte ens ett argument i sakfrågan. Det är bara en meningslös insinuation, ämnad att avleda uppmärksamheten från de argument som framlagts, och möjligen det faktum att man faktiskt inte själv har några argument. Självmål helt enkelt.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-06-02 21:59:00
|
maxim |
"Monicas konstaterande att man inte nödvändigtvis har rätt för att man är politiskt korrekt är ju inte ens ett argument i sakfrågan". Det får du väl tycka då. Men jag fattar inte varför så mycket uppståndelse med detta. Av dina argument att döma så verkar du upprörd över Monicas konstaterande. Blev du irriterad för att Monica gjort enligt dig "Självmål helt enkelt"?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-06-03 05:57:00
|
Bjarni |
Nej, jag är inte upprörd. Är du? Jag lider helt enkelt av det beryktade jagmåstehasistaordetsyndromet. Ska bli intressant att se om du också gör det. Frågan kvarstår alltjämt: Vad tillför Monica sakfrågan genom att kalla Carola "PK"? Eller var avsikten helt enkelt att kasta lite skit på Carola i syfte att ställa Monica själv i bättre dager?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2002-06-03 12:11:00
|
maxim |
Jag fattar bara inte varför du undrar huruvida Monica ville "kasta skit på Carola" bara för att Monica tycker att man inte nödvändigtvis har rätt för att man är PK. Det hör till debatten att göra antaganden om motparten. Att tycka att någon är PK innebär inte smutskastning. Hon framförde sin åsikt. Huruvida hennes åsikt är relevant för sakfrågan eller ej beror också på hur vi som följer debatten tycker. Och inte alla tycker likadant som bekant.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2002-06-03 12:38:00
|
maxim |
Att enbart påstå att någon är PK ger iofs ingen rätt i sakfrågan, men Monica framförde massa andra argument innan hon slutligen skrev om vad hon tyckter om att vara PK. Något provokativt? Tja kanske, men dock harmlös och absolut ingen mobbning. I alla fall om man jämför med vissa oförskämda svar som hon har fått hittills.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2002-06-03 14:10:00
|
Bjarni |
Jag ondgör mig inte över konstaterandet att "man inte nödvändigtvis har rätt för att man är PK". Detta är okontroversiellt, liksom vad Monica "tycker om att vara PK". Vad jag avser är tilltaget att klistra epitetet PK på sin motpart som ett led i att försöka att få vederbörande att framstå som en vindflöjel, och därmed mindre trovärdig. Jag tycker inte att sådant "hör till debatten", åtminstone inte en renhårig sådan. Det handlar som alltid om att skilja på sak och person, inte sant?
|
|
Inlägg #19: Postat: 2002-06-03 16:21:00
|
maxim |
Hmm.Faktum är att du tycks lägga den största vikten vid enbart ett av Monicas påstående utan att bemöta några av hennes övriga argument. Dessutom behöver inte hennes påstående "att man inte nödvändigtvis har rätt för att man är PK" nödvändigtvis vara direkt riktat mot Carola som person, utan kan också tolkas som Monicas åsikt avseende samhällets frågor i allmänhet. Alltså, antingen känner man sig träffad eller inte.:
|
|
Inlägg #20: Postat: 2002-06-04 06:57:00
|
Bjarni |
Maxim, har du läst den artikel vi diskuterar? Gör det, och säg mig sedan; hur tolkar du ingressen? Redogör Monica för sina "åsikter avseende samhällets frågor i allmänhet"? Eller är det månne så att hon kallar Carola "PK"? Säg mig vidare; vilken avsikt kan Monika tänkas ha haft med detta? Och slutligen; vilken briljant poäng _i sakfrågan_ lyckades Monica härigenom belysa?
|
|