Inlägg #21: Postat: 2002-06-04 07:00:00
|
Bjarni |
Resten av artikeln är väsentligen en redogörelse för Monicas tro vad avser förhållandet mellan arvets och miljöns påverkan på våra beteenden. Avsaknaden av fakta och "argument" är påtaglig, vilket är helt i sin ordning; en trosbekännelse behöver inte vara faktaunderbygd. Varför ska jag sitta och "debattera" hennes tro?
|
|
Inlägg #22: Postat: 2002-06-04 15:09:00
|
maxim |
För det första tycker inte jag att Carolas argument eller "fakta" är mer trovärdiga än Monicas. Och jag är *inte* religiös. För det andra tycker jag att Carola visst är PK. Idag är det PK att slänga ur sig nedlåtande uttryck mot traditionella familjevärderingar och mot heterosexuella. Idag är det PK att vara feminist. Idag kan man bli anklagad för homofob om man tycker det är äckligt med att föra in sitt könsorgan i nån anans ändtarm.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2002-06-05 07:54:00
|
Bjarni |
1 Jag har fortfarande inte sagt något om vems resonemang jag finner mest övertygande, Carolas eller Monicas. 2 Jag förstår inte varför du tar upp religion i detta sammanhang. 3 Du får givetvis tycka vad du vill om Carola, det jag vänder mig mot är kontraproduktivt epitetsklistrande som retorisk metod. 4 Jag beklagar att du oroar dig så för vad som kan tänkas vara PK. Det måste vara jobbigt. 5 vad har homofobi har med det här att göra?
|
|
Inlägg #24: Postat: 2002-06-05 10:48:00
|
maxim |
1Att du tycker att Monicas artikel saknar fakta och argument medan du undviker kritisera Carolas dito kan ge en fingervisning på vem du tycker ha mest rätt i sak. 2 "trosbekännelse behöver inte vara faktaunderbygd. Varför ska jag sitta och "debattera" hennes tro?" Har då inte "tro" eller "trosbekännelse" inget med religion att göra enligt din mening? Förklara gärna. 4 Tja, det är inte jobbigare än din reaktion över att någon kallas för PK.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2002-06-05 10:51:00
|
maxim |
5 Jag tog upp homofobi anklagelse som ett exempel på vad som kan hända om man inte är PK i dagens Sverige. I övrigt hänvisar jag dig till Svar 5 i början av vår debatt...:
|
|
Inlägg #26: Postat: 2002-06-05 11:24:00
|
Bjarni |
1 Jag har inte kritiserat avsaknaden av fakta och argument i någon av artiklarna. Jag kritiserar det kontraproduktiva epitetstillskrivandet i Monicas artikel. 2 Jag tror en massa saker utan att för den skull upphöja det till religion. Gör inte du det? 4 Touché ;-
|
|
Inlägg #27: Postat: 2002-06-05 11:31:00
|
Bjarni |
5 Du tycker inte att det är aningen inkonsekvent att å ena sidan ondgöra sig över att bli kallad "homofob" och samtidigt försvara användandet av det likaledes nedsättande epitetet "PK"?
Förresten, inte för att det det direkt har med saken att göra, men i vilka sammanhang finner du det nödvändigt att torgföra dina åsikter om den sexuella aktivitet du nämnde? Bara undrar, av ren nyfikenhet...
|
|
Inlägg #28: Postat: 2002-06-05 13:08:00
|
maxim |
1Hmm. "Avsaknaden av fakta och "argument" är påtaglig" svar 21 detta kan väl tolkas som en kritik, eller?
5 Nej, att vara PK inte alltid är negativt. Exvis om man tycker att ingen grupp skall medvetet diskrimineras eller förtryckas, oavsett kön, sexualläggning eller etniskt bakrund, kan också kallas som PK. Däremot har vissa politiska beslut tagits avseende lag och lagbrott som kan strida mot människorätt att ha åsikter.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2002-06-05 13:10:00
|
maxim |
Därmed mitt exempel på att man kan anklagas för homofob om man tycker att det är äckligt med att föra in sitt könsorgan i nån anans ändtarm. Alltså, idag tycks det som att homosexualitet är det som är norm medan heterosexualitet tycks vara något skumt och föråldrat. Detta är intrycket jag har fått av dagens PK samhälle. Därför är Monicas påstående "att man inte nödvändigtvis har rätt för att man är PK" befogat som komplement i hennes resonemang.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2002-06-05 13:42:00
|
Bjarni |
1 I svar 21, som du refererar till, skriver jag ju att avsaknaden av fakta och "argument" är helt i sin ordning. På vilket sätt menar du att det kan tolkas som kritik? Förutsätter du att jag är ironisk?
|
|
Inlägg #31: Postat: 2002-06-05 13:54:00
|
Bjarni |
5 I svar 2 beskriver jag vilken innebörd jag lägger i begreppet PK. Om vi tills vidare håller oss till denna innebörd så är "PK" alltid ett negativt omdöme. En åsikt kan inte i sig vara PK, även om den råkar vara okontroversiell. Personer som är PK torgför inte åsiker av övertygelse, de har andra motiv t.ex. rädsla för kritik. T.ex. kan det inte uteslutas att du, i din iver att vara PIK, i själva verket är ytterligt PK. Men det är bara en hypotes.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2002-06-05 14:10:00
|
Bjarni |
Nu kan det ju tänkas att du, och för övrigt även Monica, lägger en annan innebörd i begreppet PK än vad jag gör. Om begreppets innebörd kan vi säkert ha en lång och meningslös debatt. Frågan kvarstår alltjämt: Vilken avsikt hade Monica när hon kallade Carloa PK? Ville hon belysa en briljant poäng i sitt eget resonemang? Eller kanske en brist i Carolas resonemang? Eller ville hon kanske bara få Carola att framstå som mindre trovärdig? Vad tror du?
|
|
Inlägg #33: Postat: 2002-06-05 16:31:00
|
maxim |
Visst kan också någon betrakta mina ståndpunkter som PK. Men man kan inte ha det som sitt huvudargument svar 17. Det är du som tycks "upphöja" Monicas PK argument till något viktigt, ohederligt och klandervärt. För mig är PK argumentet av underordnade betydelse. Men självklart hade Monica som avsikt att ifrågasätta trovärdigheten i Carolas argument även om dessa anses PK.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2002-06-05 16:43:00
|
maxim |
Ungefär liksom: "man skall inte tro att man har rätt bara för att man är polis" eller "för att man är premiärminister" eller "för att man tillhör eliten" osv.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2002-06-06 09:03:00
|
Bjarni |
Nej, det är ju sant att man inte nödvändigtvis har rätt bara för att man är t.ex. polis. Sanningshalten och relevansen i ett resonemang är ju strängt taget inte avhängiga vem det framförs av, eller hur? Det är resonemanget som ska bedömas, inte personen som framför det. Håller du med? Ett resonemang framfört av en polis förtjänar samma förutsättningslösa bedömning som t.ex. ditt eget resonemang. Inte sant?
|
|
Inlägg #36: Postat: 2002-06-06 09:11:00
|
Bjarni |
Ungefär liksom: "man ska inte tro att man har rätt att avfärda mitt resonemang bara för att jag är polis/premiärminister/tillhör eliten, eller för att man tror att jag är PK. Mitt resonemang ska bedömas för vad det är, oavsett vem jag är".
|
|
Inlägg #37: Postat: 2002-06-06 09:24:00
|
Bjarni |
PK-argumentet är lömskt eftersom det är svårt att bemöta. Om någon avfärdar dig med motiveringen att du är polis så kan du ju alltid kontra med att du inte alls är polis, och sedan kan man återgå till sakfrågan. Blir du anklagad för att vara PK så kan du inte påvisa att så inte är fallet, och därmed havererar diskussionen. "Det är ju ingen idé att lyssna på dig, du är ju PK och därmed inte trovärdig". Att du faktiskt har rätt i sak spelar i det läget ingen roll om ingen lyssnar på dig.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2002-06-06 20:17:00
|
maxim |
Självklart om någon skulle som sitt *enda* argument påstå att: du behöver inte ha rätt bara för att du är PK. Skulle jag då svara: men, jag behöver inte ha fel heller. Därmed skulle motparten känna sig tvungen att föra fram andra mer övertygande argument.:
|
|
Inlägg #39: Postat: 2002-06-10 09:25:00
|
Bjarni |
Och vilka övertygande argument tycker du att Monica kompletterade sin PK-anklagelse med? ;-
|
|