Inlägg #1: Postat: 2002-05-27 10:40:00
|
ErikH |
Intressant ide, men tror personligen att det faktiskt är många som skulle ta pengar utan att jobba, för att det ska kunna gå runt.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-05-27 11:07:00
|
stefan |
Ja, det lâter ju skitbra. Jag betalar GÄRNA skatt för att folk som inte vill jobba ska vara hemma o kolla pâ Ricky Lake.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-05-27 11:20:00
|
Peter H |
Det är väl ok att inte jobba. Gör jag varje lördag och söndag. Frågan är väl om det är ok att snylta på systemet?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-05-27 11:23:00
|
Bengt |
Bra artikel!! Jag tror att det är lönlöst att tro att vi någonsin uppnår en situation där alla trivs på sina jobb! Därför är ideerna om "medborgarlön" faktiskt bra. De flesta kommer ändå att jobba som nu för sin standard. Vi skulle tjäna enorma summor på att slippa den samhällsapparat som nu ägnar sej åt att pytsa ut olika bidrag. Dessutom skulle en mängd människor må bättre, och t.o.m. bidra mer till samhället än i nuvarande situation!! Kanske genom att arbeta ideellt??
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-05-27 12:13:00
|
Lena V |
Personligen skulle jag gärna vara hemma ett par år. Trots att jag är barnlös och inte särskilt sjuk bortsett smärre anfall;. Efter 15 år av obekväm arbetstid där jag jobbat de flesta julaftnar, nyårsaftnar och nästan hela somrarna bor man häruppe får man ta dom jobb som finns skulle det vara härligt med ett par lediga år. Helt ärligt. Skulle skriva, renovera färdigt vårt ruckel och njuta av varje dag.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-05-27 13:19:00
|
Peter H |
Om ALLA diverse och komplicerade bidrag rensades ut och ALLA istället fick vad det nu blir - 5000 i månaden efter skatt? - så vore det ganska intressant med medborgarlön som enkelt system. 25000 administratörer sparar vi också in...
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-05-27 14:29:00
|
Sten |
Många arbetar enbart för sin försörjning, säger du.Arbetet är för dem ett nödvändigt ont. De måste med glädje anta ditt förslag. Det blir kärvt tror med flera.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-05-27 15:45:00
|
sus |
Ett viloår vart sjunde år, tror jag på. Ett år att använda som man själv vill, gå någon fortbildning, dansa salsa och flamenco, börja måla eller skriva, bygga på huset eller bara göra ingenting. För att sedan komma tillbaka vederkvickad och full av förnyad energi!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-05-27 17:15:00
|
Anders Linnard |
Det är klart att politiker tjatar om att vi ska jobba mer och kosta mindre. det är ju inte så att folk lyder mer än nödvändigt. Problemet är när andra arbetare börjar gnälla över fusket och ger politikerna utrymme att göra tillvaron ännu odrägligare för de redan utsatta.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-05-27 17:42:00
|
Daniel Milton |
Medborgarlön är som många andra säger här en god idé, hur det ska lösas rent praktiskt är en annan sak, men det är nog inget omöjligt. Jag håller med om allt du skriver Kajsa, men tycker att du har en något nedvärderande ton när du skriver om att "bara gå hemma". Jag tror att de flesta har mer fantasi och ambition än så och kan skapa sig ett meningsfullt liv utan att jobba.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-05-27 18:00:00
|
Daniel |
Dålligt verklighetsförankrad utopiyra säger jag. Hur skulle det fungera? Alla vill ha allt, men ingen vill betala för det. Hur skulle man välja ut de glada som får betalt för att slappa på sofflocket? Statligt lotto? vad gör vi om alla helt plötsligt vill gå hemma och dansa flamenco? och vad ska motivera mig att gå till jobbet när jag lika gärna kan gå hemma och få pengar i alla fall? please tell me!!
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-05-27 21:30:00
|
elin |
de höga antalet sjukskrivningar har inte att göra med att människorna finner sina jobb att vara tråkiga. Vårdarbetare och lärare är två mycket utsatta grupper, men jag har inte träffat någon som hatar sitt arbete, utan snarare omständigheterna., det finns för lite personal och det är dåligt betalt.
att "slacka" på statens bekostnad är ingen hit.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-05-28 00:02:00
|
Olof Nordin |
Hör nu här, Kajsa: Du lever i en drömvärld! Dina argument är lika hjärndöda som de som paret Drogad förde fram på 80-talet - innan de blev slasktidningsutgivare respektive slaskförfattare!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-05-28 09:30:00
|
Peter H |
Intressant det här med medborgarlön. Vad är det egentligen? Jo säg att ALLA får 5000 i månaden av det allmänna istället för en massa andra bidrag. Det är ju exakt samma som att sänka skatten med cirka 5000... Hoppsan Mp.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-05-28 16:59:00
|
Sten |
Jag har fullt upp livet leker, säger den legendariske ishockeyspelaren som har hästgård och spelar i 3 kronors veteranlag. Förtidspensionerad -93, körd som spelare."Värderingar och normer anpassas till utbudet av förmåner..imöjligheterna att vidga gränserna för det tiilåtna,detacceptabla och det normala.."Anders Isaksson;Alltid mer aldrig nog
|
|
Inlägg #16: Postat: 2002-05-29 02:03:00
|
Oskar S |
Toppen Kajsa!
Vote Kallio for prez!
Välskrivet, empatiskt och inkännande. Du sviker inte förtroendet du fick av sourze.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2002-05-29 09:57:00
|
Peter H |
Det är bra att människor som inte kan/orkar/vill arbeta har en möjlighet att överleva. Fast då skall vi kanske acceptera arbetskraftsinvandring? Finns miljoner och åter miljoner som gärna tar de där 300000 vårdtjänsterna som vi inte kan fylla själva.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2002-05-29 12:42:00
|
Lars |
Modernt lönearbete är omänskligt i meningen att det är fruktansvärt dåligt anpassat till den mänskliga biologin. Moderna människor arbetar 8 timmar om dagen; primitiva människor 3 timmar om dagen MED SAKER SOM KÄNNS MENINGSFULLA. Våra kroppar och våra sinnen var inte byggda för det moderna arbetslivet.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2002-05-31 10:09:00
|
QFT |
Hallå, vad är detta?? Inse följande: När någon inte jobbar så måste någon annan jobba för att försörja denna person. Det är klart att de flesta skulle vilja vara fria att göra precis va de vill. I alla tider har man fått utföra någon sorts arbete för att överleva. Detta kommer inte att förändras inom överskådlig tid. Det är klart man blir störd om systemet missbrukas. Det är just genom missbruk av solidatitet som man får ett hårdare samhälle.
|
|