Män är från stenåldern

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2002-05-22 20:39:00
elin
det var nämligen kvinnan. den som dessutom är påläst om hur könsrollerna har kommit till vet att varje samhälle och epok har sin egen version. det enda som håller i sig är kvinnans låga status jämfört med mannens. att detta skulle gälla alla människor är antagligen inte sant eftersom de rika och resten har levt i olika epoker under samma tid.
Inlägg #2: Postat: 2002-05-22 20:43:00
elin
sedan skulle jag vilja reda ut ett par begrepp! det är en skillnad mellan dem. moderlighet är alltså att vilja ta hand om och se efter andra. faderlighet är det inte?? det du beskriver är faderns göra kan ju endast baseras på en känsla: viljan att ta hand om och se efter andra. ärligt talat, monica, du lever i stenåldern. skillnaden skulle väl vara att stenåldersmänniskorna faktiskt visste lite om vad som gällde i deras respektive samhällen!
Inlägg #3: Postat: 2002-05-22 20:49:00
elin
denna beskyddande egenskap som mannen bär på är alltså grunden till att färre män än kvinnor stannar hemma med barnen! tänk över lite vad det är för mansbild du förmedlar. sedan skulle jag också vilja veta vad du tycker om "förvrängda könsroller" här på sourze. jag skulle gärna också vilja veta hur du tror att industrialismen har påverkat våra familjeliv och idéer om "naturliga" könsroller. eller så kan du pensionera dig.
Inlägg #4: Postat: 2002-05-22 23:33:00
elin
dessutom skulle jag vilja veta, vad är det männen försvarar? ALLA människor försvarar sitt revir, kvinnor som män. du får det att låta som om det är antingen eller - det är det inte! speciellt eftersom man försvarar sitt revir av en anledning: man älskar det som man associerar med det. mannen är inte en krigare, människan är inte en krigare.
Inlägg #5: Postat: 2002-05-22 23:34:00
elin
krig är en samhällsutveckling som har gett mannen en position i vilken han agerar som samhällets beskyddare. därifrån kommer dessa "instinkter" man talar om. därifrån har patriarkatet utvecklats och dess könsroller: femininiteten och maskuliniteten. låt mig påpeka att det är en skillnad mellan dessa begrepp samt manlighet och kvinnlighet. du blandar ihop dem.
Inlägg #6: Postat: 2002-05-23 01:02:00
Monica Bodling
elin! På nätet finns info från forskare som bekräftar vad jag säger. Vår hjärna är densamma som för 50 000 år sen. Vi är alltså dåligt anpassade till den enorma förändring av samhället som skett de senare åren. Idag stressas vi mer än någonsin,vi är sjukare än någonsin. T.o.m. små barn lider av hjärnstress. Kanske beror det på att vi tvingas leva onaturligt? Om de kvinnliga egenskaperna värderades högre, om föräldrar fick vara hemma tre år, så skulle stressen minska. Det vore väl bra?
Inlägg #7: Postat: 2002-05-23 11:20:00
elin
herregud!! man har ingen aning om hur vår hjärna såg ut som för 50 000 år sedan!! tänk lite, snälla! och även om den skulle vara densamma vilket den naturligvis inte är eftersom 50 000 leder en relativt långt på evolutionens väg så betyder det inte att den bekräftar det du säger!
Inlägg #8: Postat: 2002-05-23 11:24:00
elin
du är bara full av en massa fördomsfull skit! MONICA jag skulle vilja att du kommenterade min fråga om faderskap respektive moderskap och vem det var som var den största familjeförsörjaren ett bra tag! du kan inte hålla på och skita i allt en skriver och bara smöra på mer av din ignoranta propaganda! undrar du varför du blir refuserad av tidningarna? du förnekar all rim och reson!
Inlägg #9: Postat: 2002-05-23 11:29:00
Bertram
Sjukare än någonsin är nog inte riktigt. Medelåldern måste vara otroligt mycket högre nu än på stenåldern.
Inlägg #10: Postat: 2002-05-23 11:35:00
elin
så skulle jag vilja ge dig en samhällslektion! vi är dåligt anpassade till det samhället vi har idag dels för att det är HYPERNYTT och framför allt för att det är omänskligt i den mån att folk inte jobbar med sina händer och isolerar sig i små kärnfamiljer. stressen beror på att vi lever i ett kommersiellt samhälle som kräver för stora prestationer. många är dessutom stressade för att de inte får in tillräckligt med pengar. detta går naturligtvis ut över barnen.
Inlägg #11: Postat: 2002-05-23 11:39:00
elin
extra ledighet kommer inte att göra ett skit förutom det jag skrev om i min artikel "föräldraskap undantagstillstånd?" som du för övrigt inte kommenterade! tillslut, monica! så vill jag OM IGEN säga att jag har pekat på att om det är så att mannen är beskyddare så är det "kvinnliga egenskaper" som gör honom till det. jaG vill ha en kommentar om hur du tror att mannens samhällssituation påverkar hans prioriteringar.
Inlägg #12: Postat: 2002-05-23 11:39:00
elin
monica: "kvinnliga" egenskaper hyllas, eftersom de räknas som de osjälviska, beskyddande och vårdande. vad lämnar det mannen? hur går det ihop med det faktum att mannen anses vara beskyddaren? och, monica, om du sakligt visste någonting om hemmafruarnas situation, vad som gentligen händer, så skulle du inte uppmuntra att kvinnor stannar hemma. det är just det som gör dem till hemmets maskiner.
om du nu skriver någonting som jag redans svarat på så tänker jag inte svara tillbaka.
Inlägg #13: Postat: 2002-05-23 15:49:00
elin
att mammor är överlägsna när det kommer till förmågan att ta hand om barn är också helt taget ur luften. det är bevisat att män är precis lika bra, bara de uppmuntras att vara mer aktiva i deras barns liv och spenderar mer tid omkring dem.
Inlägg #14: Postat: 2002-05-23 22:45:00
Monica Bodling
elin, forskarna VET att vi är i stort sett den samma som för 50 000 år sedan. Könsrollerna har mer med könstillhörighet och hormoner att göra än med inlärning. Med hormonernas hjälp kan man faktiskt BYTA kön. Det går inte genom inlärning. Om en man får östrogen så får han bröst och blir kvinnligare både till sätt och utseende. Om en kvinna får testosteron så får hon skägg och grövre kropp och mörkare röst och blir "tuffare". Inget av detta kan du åstadkomma med inlärning.
Inlägg #15: Postat: 2002-05-24 18:34:00
elin
OCH??? Vi är som vi var då, det betyder INTE att vi är och var som du predikar!!! sa jag inte det??
att könsrollerna har att göra med hormoner är bara en massa skit. jag föreslår att du läser på lite innan du uttalar dig om ämnet fast om det var så skulle det nog ta ett bra tag innan vi fick läsa något mer av monica bodling
Inlägg #16: Postat: 2002-05-24 18:38:00
elin
jag föreslår att du läser "en riktig kvinna" av sara arrhenius. sedan kanske du skulle ta dig tid att lära dig någonting om transsexuella! man kan inte byta kön, man kan göra kosmetiska ingrepp och de hormoner man tar påverkar en på ett ytligt stadium. folk byter kön för att de inte är bekväma med den roll deras kön har givits, i verkligheten gör de ett rollbyte - inte ett könsbyte. det finns inte en transa som har bett om att få äggstockar!
Inlägg #17: Postat: 2002-05-24 18:51:00
elin
det har germaine greer, som du så varmt rekommenderar, skrivit en del om, för övrigt. inte heller kan man bevisa att hormoner påverkar psyket, man har bevisat att en överdos av hormoner eventuellt kan påverka psyket beroende på psyket, det finns också skäl att tro att produktionen av olika hormoner hetsas beroende av sin omgivning! vårt beteende hetsas också av vår omgivning. är det någonting du har missat?
Inlägg #18: Postat: 2002-05-24 18:53:00
elin
någonting som ni hormonromantiker också verkar vara helt omedvetna om är att kvinnor och mäns nivåer av olika hormoner ca 4000 olika i samspel... det är inte så lätt som att det finns ett kvinnligt och ett manligt könshormon inte är hysteriskt annorlunda från varandra.
Inlägg #19: Postat: 2002-05-24 18:53:00
elin
biologi är inte någonting permanent. evolutionen funkar inte så. du måste komma med mer än "forskarna säger" för det finns ingen aning om vilka forskare, inte heller om de har sagt de du säger eller om de har tolkat sina observationer utan fördomar.
läs någonting, vettja.
Inlägg #20: Postat: 2002-05-24 18:55:00
elin
annat att läsa om är också teorier som kretsar kring könens situationer och historia och hur dessa kan tänkas påverka oss. innan man avfärdar det hela, alltså.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...