Sjuka Sverige: återupprätta 8-timmarsdagen!

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2002-05-21 12:50:00
Sten
För min del har jag haft någon form av arbete sen jag var 8 år1943. Du får jobba så mycket du vill men du behöver ju inte göra det i en enda anställning. Det finns annat i livet, skriva artiklar t.ex.Klarar du inte ditt ordinarie jobb på 8 timmar?
Inlägg #2: Postat: 2002-05-21 15:06:00
Samuel Sirén
För tiotalet år sedan brukade vi inte sällan arbeta till 02:00 på morgonen, och detta var nödvändigt i det skedet av företagets framväxt. Men du förespråkar alltså ett system där vi hade varit förbjudna att ta vårt ansvar på det sättet?
Inlägg #3: Postat: 2002-05-21 15:40:00
Sten
Det skall i så fall vara ett så högt pris på övertiden så att företaget tar sitt ansvar så att det antingen blir tillfälligt eller det överväger att utöka personalen som får lagliga arbetstider. Jag känner många vänner som duj..Ta Manhattanprojektet, A man to the moon.blabla
Inlägg #4: Postat: 2002-05-21 18:30:00
Samuel Sirén
Varför det? Alla inblandade var ju införstådda med vad det var fråga om. Jag fick hjärtproblem orsakad av extrem överansträngning och var tvungen att käka betablockerare redan vid 30 års ålder, men ångrar inte en sekund av den tiden. I själva verker var det den roligaste perioden i hela min yrkeskarriär. Det är inte din eller någon annans sak att förbjuda människor att satsa på vad de gör.
Inlägg #5: Postat: 2002-05-21 19:04:00
Sten
Du fick hjärtproblem som kan kräva stora insatser som skattebetalarna får stå för.Det är inte min utan lagstiftarnas sak att se till att skyddslagarna följ och skärpa dem om det behövs
Inlägg #6: Postat: 2002-05-21 19:24:00
Mikael Svensson
Samuel: Precis, och sen fick vi skattebetalare betala fòr din dumhet. Vill vi det? Nej, sè lànge vi bor i ett skattefinansierat samhàlle sè kan man ocksè stàlla liknande krav som Sten O. talar om. Om du tànker làngre àn nàsan ràcker, fòrstèr du att ditt levnadssàtt kanske varit en belastning fòr oss ocksè.
Inlägg #7: Postat: 2002-05-21 21:22:00
Samuel Sirén, svar till Sten och Mikael
Med tanke på det belopp jag betalar i skatt varje månad tar jag mig faktiskt friheten att ha hur förbannat mycket tillfälliga hjärtproblem som helst. De "insatser" som krävdes var f.ö. några askar betablockerare, för ett par hundralappar, som jag dessutom fick betala själv, vad jag minns.
Inlägg #8: Postat: 2002-05-21 22:21:00
Sten
Lucky you. Du kanske hade kompisar eller kunde ha som inte kom så billigt undan. Varken enkelt eller tillfälligt. Men det kanske jag inte skall lägga mig i heller?
Inlägg #9: Postat: 2002-05-22 00:01:00
Samuel Sirén
Nej just det, det skall du inte. Och om du vill förbjuda folk att arbeta med motiveringen att det är "farligt", bör du i konsekvensens namn även förbjuda folk sådant som att att röka, dricka, idrotta och klättra i berg. För det kan man också göra sig illa av.
Inlägg #10: Postat: 2002-05-22 08:18:00
Sten
Rökförbud finns på arbetsplatser.Man försöker hindra folk att begå självmord. Vis Slussen som på sjukhus. När man skadar sig själv och andra måste samhället sätta gränser
Inlägg #11: Postat: 2002-05-22 11:41:00
Mikael Svensson
Samuel: Att dra aggregerade slutsatser utifrèn ditt egna vàldigt begrànsade perspektiv torde vàl vara definitionen av dumhet. Givetvis sàger ditt enstaka fall ingenting om helheten. Att det finns regleringar àr givet, jag vill inte fòrbjuda nègon att arbeta mer àn 8 timmar, men det bòr vara reglerar helt klart. Precis som alkohol àr reglerat, och cigaretter osv. Med enorma skatter.
Inlägg #12: Postat: 2002-05-22 12:00:00
Samuel Sirén, svar till Mikael Svensson
Tja, dessa "enorma skatter" torde innebära att uttryckligen många nya företag där man jobbar väldigt mycket får problem. Och hur hade du tänkt dig att kontrollera att folk inte arbetar mer än åtta timmar? Skall alla arbetsplatser tvingas ha stämpelur? Skall polisen göra kontroller på arbetsplatserna? I vilken grad är du beredd att använda samhällets tvångs- och våldsapparat för att hindra sådana som jag att stanna kvar några extra timmar på jobbet?
Inlägg #13: Postat: 2002-05-22 12:03:00
Samuel Sirén, svar till Sten
Ingen hindrar folk från att klättra i berg, rida, spela fotboll o.dyl., trots att det leder till skador och ibland t.o.m. döden. Men du kanske vill ha förbud mot allt som kan vara farligt?
Inlägg #14: Postat: 2002-05-22 15:41:00
Sten
Brutala fotbollsspelare blir diskade och tom åtalade och straffade.Men du verkar ha ställt den här frågan en gång förut. Tomgång!
Inlägg #15: Postat: 2002-05-22 16:02:00
Samuel Sirén
Din tanke är att förbjuda övertid med hänvisning till regelboken i fotboll? Min bäste Sten, dina synpunkter börjar framstå som illvilliga parodier. Berätta nu istället för oss i vilken grad är du beredd att använda samhällets tvångs- och våldsapparat för att hindra sådana som jag att stanna kvar några extra timmar på jobbet!
Inlägg #16: Postat: 2002-05-22 17:21:00
sten
Kraftigt begränsa övertiden eftersom den nu är på olagliga och skadliga nivåer, medför kraftiga lönesänkningar och skadar dem som arbetar normalt.
Inlägg #17: Postat: 2002-05-22 17:28:00
Mikael Svensson
Samuel: Diskutera gàrna mot vad jag sàger, istàllet fòr att mèla upp olika "straw mans", det àr faktiskt en ganska pubertal och infantil metod. Dessa fòretag kan helt enkelt anstàlla fler personer, istàllet fòr att lèta en fòr liten styrka jobba 200, och sedan lèta dessa personer ha mer "numerical flexibility". Sè slipper svensk sjukvèrd ta hand om alla som dig, som kommer kosta skjortan senare i livet...
Inlägg #18: Postat: 2002-05-22 17:29:00
Mikael Svensson
Samuel: Och det finns regler redan idag, som mèste fòljas...utan att det behòver finnas en fascistpolis som kontrollerar saken. Sè sluta larva dig!
Inlägg #19: Postat: 2002-05-22 18:36:00
Samuel Sirén
Visst, men de regler som finns idag skyddar i allmänhet en av de inblandade parterna mot den andra såsom t.ex. arbetsmiljölagar eller kontrolleras alldeles oerhört noga såsom t.ex. skattelagar. En lag av den typ du förespråkar skulle varken vara i arbetsgivarens eller den övertidsbenägne arbetstagarens intresse, så den måste alltså kontrolleras väldigt noga för att kunna upprätthållas. Och hur har du tänkt dig det?
Inlägg #20: Postat: 2002-05-22 18:39:00
Samuel Sirén
Och med vilken moralisk rätt hindrar någon mig från att arbeta? Försök att fatta att jag alltid kommer att arbeta så mycket jag vill, oavsett vad några slöhögar till sossar o.dyl. tycker om den saken. Och om jag måste arbeta i smyg för polisen, får det förstås bli så.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...