Inlägg #21: Postat: 2002-05-22 10:54:00
|
Kent Davidsson svar på 19 |
Jag är säker på att just din inställning skulle rasera varje försök till samarbete. Bortsett ifrån att det är falskt så är t. ex. väldigt kontraproduktivt att påstå att vanliga demonstranter sätter sig på tvären och skriker "fascister". Vad menar du med att jag "sticker huvudet i sanden"? Menar du allvar med att inskränka demonstrationsrätten?
|
|
Inlägg #22: Postat: 2002-05-22 15:36:00
|
Henrik Bengtsson Svar på 18 |
Tja, eftersom jag varit på konserter ett oräkneligt antal gånger där man bett publiken att ta två steg bakåt, vilken så gott som alltid har fungerat så ser jag inget problem med att göra samma sak i ett demonstrationståg.
Mina andra förslag hittar jag inte heller några problem med förutom var gränsen går för en demonstrationsvakts befogenheter eller om den som arrangerar demonstrationen är för feg, lat eller bekväm av sig för att ta ansvar för att det går lungt till.forts
|
|
Inlägg #23: Postat: 2002-05-22 15:38:00
|
Henrik Bengtsson Svar p 18 |
Så du får gärna upplysa mig om vilka brister du ser i dem.
Demonstrationsrätten påverkas ju inte det minsta för folk som är intresserade av att bara demonstrera utan att hålla på att bråka och eller ställa till skadegörelse. De som däremot är intresserad av det är överhuvudtaget inte där för att demonstrera utan borde därför vara en ren belastning för vilket seriöst demonstrationståg som helst.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2002-05-22 16:24:00
|
Kent Davidsson svar på 22-23 |
Själv har jag aldrig demonstrerat och särskilt frekvent på popkonserter är jag inte heller. Viss erfarenhet har jag av folksamlingar och de säger mig att mindre än 100 personer kan göra att man far som en vante. Ang konserter så klämdes ett antal personer ihjäl i Roskilde för ett par år sedan. Än större katastrofer kan man finna på idrottsarenor. Se t. ex. Länk: aftonbladet.se
|
|
Inlägg #25: Postat: 2002-05-22 16:34:00
|
Kent Davidsson svar på 22-23 forts |
Jag tycker att du förenklar när du säger "ta ett steg åt sidan". Det fungerar alltså inte alltid. Jag gissar att inga vakter i världen kunde förhindra ovan nämnda katastrofer. Vakter fungerar alltså inte alltid även om de är bra att ha, vilket jag påpekade. Man kan dessutom säga att de flesta idrottsevenemang, konserter och demos genomförs utan större problem, dvs gbg var ett ganska udda fall.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2002-05-22 19:50:00
|
Stefan |
Käre Herr Lundahl. Jag förstår att du blir TRÖTT på folk som mig som ställer mig på tvären mot dina sublima förslag, men istället kanske du kunde tänka ett steg till och redogöra för vilka konsekvenser för mötes- och yttrandefriheten dina förslag har. Själv blir jag TRÖTT på folk som dig som uttalar sig kategoriskt om saker. Har du själv anordnat en demo? Har du själv demat? Vilket ansvar är du beredd att ta/tog du om/när problem uppstår? Det är ju så lätt att bara tycka. Så lätt så.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2002-05-22 21:19:00
|
Henrik Bengtsson svar till Kent D |
Jag är inte heller mycket för att demonstrera men jag vågar nog sticka ut hakan tillräckligt mycket för att säga att "publik trycket" i ett demonstrationståg är mer eller mindre försumbart i jämnförelse med hur det är är närmast scen på en konsert. I alla fall om man talar om ett mer "normalt" demonstrationståg.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2002-05-22 21:20:00
|
Henrik Bengtsson Svar till Kent D |
Roskildeolyckan så skyller jag lika mycket på alkohol och dåligt omdöme som bristande säkerhet. Det är alltid några stolkskott som dyngraka eller klent byggda, tycker att det är en bra ide att stå längst fram och det är också vanligtvis dem som man får lyfta fram till vakterna eller hjälpa ut. Hur kallsinnigt det än kan låta så har man inget att göra långt fram på en konsert om man inte är nykter och stabil. Att hamna på marken medans publiken svajar som en vante är inte en trevlig upplevelse.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2002-05-23 09:29:00
|
Kent Davidsson svar på 27 |
Den enda demonstration som i ngn mening ballade ur i gbg var på fredagen när folk gick mot avspärrningarna. Från denna finns ögonvittnesskildringar som anger just svårigheten att ta sig därifrån sedan polisen givit skingringsorder. Polisen blockerade 2 el 3 sidor och en massa folk tryckte på bakifrån. Det fanns inga egentliga bråkstakar. De höll till på Avenyn med känt resultat. Jag tror att alla övriga demonstrationer gick ganska bra.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2002-05-23 09:37:00
|
Kent Davidsson |
...men det var väl ungefär det Lena skrev inledningsvis.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2002-05-23 12:01:00
|
Michael Lundahl |
Feltolka lite till va? Jag har inte sagt ett enda ORD om att inskränka demonstrationsrätten. Det jag säger är att ARRANGÖRERNA skall ta ansvar... att ARRANGÖRERNA skall fatta att det tar större bett än de klarar tugga. Hur ända in i rödaste helvete får du det till att jag snackar om lagändringar?! En del gör verkligen vad som helst för att slippa lyssna på meningsmotståndare. Att snedtolka bara för att kunna få avfärda dem som idioter är ett populärt knep.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2002-05-23 12:21:00
|
Kent Davidsson svar på 31 |
Jag vet inte vem du vänder dig till just nu. Jag tolkar inte dina inlägg som förslag till lagändringar. Däremot innebär det du säger att den som blir infiltrerad inte skall demonstrera. Det är skulle då vara en inskränkning i demonstrationrätten. F. ö. kan jag bara konstatera att DU själv avfärdat "Mikael" i en annan tråd genom att kalla honom idiot.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2002-05-23 22:12:00
|
Stefan |
Lundahl ägnar sig åt att verkligen läsa in saker i texter så det rungar i stolparna. Har jag t ex föreslagit lagändringar? Jag frågade vilka konsekvenser för yttrande- och mötesfriheten dina förslag får, inget annat. Kent har en mycket viktig poäng i svar 32. Så svårt att läsa innantill är det väl inte? Och tagga ner på svordomarna är du snäll, du framställer dig själv i ofördelaktig dager.
|
|