Star Wars är & förblir en trilogi

Den här tråden diskuterar artikeln Star Wars är & förblir en trilogi.
Inlägg #1: Postat: 2002-05-17 13:44:00
Ozzy
Ja, vad säger man?
Du har helt rätt!
Star Wars var en av de första upplevelserna i min ungdom där någon lade fram en sci-fi historia, inte för att öppet visa schyssta specialeffekter, utan för att berätta något. Kraften... respekt för livet... fokuseringen på det vad vissa kallar Zen.

"Old tech. The primitive force."
Inlägg #2: Postat: 2002-05-17 14:27:00
Daniel
I mina sinnen inleds Star Wars med att imperiekryssaren slukar det lilla rebellskeppet, och avslutas med Dödsstjärnans sprängning. Även del 2 och 3 i trilogin känns framkrystade.
Inlägg #3: Postat: 2002-05-17 15:26:00
Bertram
Jag håller faktiskt inte med. Jag tror att många tycker så här för att de var unga när de såg de första filmerna och inte är fullt så unga nu. Jag satt hemma med rinnande näsa och såg alla de fyra första filmerna alltså 1, 4, 5 & 6 eller vad det nu blir gång på gång när de visades på C för något halvår sedan och förbluffades av att jag faktiskt tyckte att "ettan" var klart bättre än de de tre första filmerna. Detta trots att jag blev oerhört besviken när jag såg den första gången.
Inlägg #4: Postat: 2002-05-17 15:30:00
Jacob Åström
Men det här är faktiskt en äkta independentfilm, Lucas har bekostat allt själv. Kanske den enda riktiga, som når biograferna. Hej, hopp, filmen var kalas och kom ihåg att det är en saga det rör sig om.
Inlägg #5: Postat: 2002-05-17 18:09:00
lins
har just sett klonerna. fy fan. allt är bara så fel, på något vis. men man förstår ju att luke blivit den suris han är, med den farsan! förresten varför är det ingen som sagt att britney spears är med i filmen på slutet?
Inlägg #6: Postat: 2002-05-17 20:14:00
Henrik Hermansson
Star Wars kommer möjligen alltid att vara två trilogier. Att analysera sönder ett hisnande äventyr och en fantastisk saga är inte så meningsfullt, men det gör jag ofta ändå. Amidala är knappast någon maktlös, undergiven kvinna. För det andra tycker jag kraften är med, symboliskt. Yoda kan stida med ljussabeln, men väljer andra sätt. Anakin vacklar mellan gott och ont, kärlek och plikt. Hans vilja att bli en hjälte gör honom ond. Kärlekshistorien är dock inget vidare...
Inlägg #7: Postat: 2002-05-17 21:54:00
Ænema
Samma saga bara bättre teknik...och episode II är faktiskt bättre på i princip alla områden..djupare politska aspekter, mer action, bättre effekter osv. Detta är Lucas vision av STAR WARS och det kommer alltid att vara det..låt därför honom berätta den som han vill, från början till slut.
Inlägg #8: Postat: 2002-05-17 22:55:00
Jonny
Helt rätt uppfattat Elin. Fattar inte hur tex. aftonbladet kunde ge den 4 plus. Filmen är ett snäpp bättre än den förra, men fortfarande lämnar den mycket mer att önska. Kärlekshistorien är precis såsom du beskriver den, banal och märklig. Mestadels är filmen ett inferno av en jävla massa figurer och platser som man inte hinner uppfatta. Storheten med de första filmerna var att man la alla figurer på minnet och att de tillförde något och kändes verkliga.
Inlägg #9: Postat: 2002-05-18 02:05:00
Ernst
Har egentligen aldrig gillat Star Wars p.g.a. den taskiga dialogen mellan skådisarna och alla saker som är så jäkla overkliga.. Jag älskar dock själva världen, det stora hela i Star Wars.. Episod 2 är mycket bättre än Episod 1, men kärleken mellan Annakin och Padmé känns väldigt overklig. Som så mycket annat när det gäller Star Wars.. Förklaringen ligger i att George Lucas suger när det gäller männskliga relationer.. Men han har dock en otrolig fantasi och det är det som gör Star Wars så bra.
Inlägg #10: Postat: 2002-05-19 15:19:00
Jim
Star Wars har aldrig varit en triologi eftersom George Lucas alltid har haft episod I till III i baktankarna. Som allt annat kostar film pengar och George ville ha säker finans innan han filmade I till III. Varför det blev IV till VI, var av den enkla anledningen att de var de mest spännande episoderna.
Laddar...