|
Inlägg #1: Postat: 2002-05-14 18:05:00
|
|
Jörgen G |
Varför ska man behöva söka tillstånd för att visa sin åsikt? Ja, den frågan besvarar du ju ganska tydligt tidigare i din egen text. Hot mot allmän ordning eller demonstranternas säkerhet vid en eventuell motdemonstration är väl ganska bra skäl. Eller att polisen ska kunna dirigera om och underlätta trafiken. Men i så fall faller ju hela syftet med RTS, där det uttalade målet ju är just att störa trafiken och den "allmänna ordningen" så mycket som möjligt.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-05-14 18:05:00
|
|
Jörgen G |
Varför ska man behöva söka tillstånd för att visa sin åsikt? Ja, den frågan besvarar du ju ganska tydligt tidigare i din egen text. Hot mot allmän ordning eller demonstranternas säkerhet vid en eventuell motdemonstration är väl ganska bra skäl. Eller att polisen ska kunna dirigera om och underlätta trafiken. Men i så fall faller ju hela syftet med RTS, där det uttalade målet ju är just att störa trafiken och den "allmänna ordningen" så mycket som möjligt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-05-14 18:23:00
|
|
Sten |
Det verkar vara en bra idé för Reclaim att söka tillstånd beroende på vad som brukar hända. Men var skall en programledare för TV 4 debatt vara om inte mitt i smeten? Jag noterar att du av Sourze gett förtroendet med ett eget forrum. Det är ett politiskt ställningstagande som vi enkla skrivare noterar.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-05-14 19:21:00
|
|
Peter |
Varför ska man behöva söka tillstånd för att visa sin åsikt? Varför ska man behöva betala för att visa sin åsikt på Sourze? Jag vet inte, men det flyter kanske smidigare så.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-05-14 19:24:00
|
|
Peter L |
Jadu Jennie, lika förvirrad som alltid. Lika mycket skygglappar..
Några som hade otrevliga erfarenheter av polisen, kan det bero på att de råkar vara kravallpack? Kravallpack som du frotterar dig med?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-05-14 20:35:00
|
|
Ali Esbati |
Ni som kommenterar får gärna återkomma och säga något i själva sakfrågan i det här fallet. Man behöver alltså INTE söka tillstånd för att visa en åsikt. Skälen är ganska uppenbara. Demonstrationsrätten är grundlagsfäst. Ett samhälle där polismyndigheten bestämmer vilka som får demonstrera och vilka som inte får det tycker i alla fall jag är ganska otrevligt. Vad tycker ni?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-05-14 21:32:00
|
|
Bertram |
Är det verkligen så att om man inte söker något tillstånd så får inte polisen skingra demonstranterna med anledning av att man just inte har något tillstånd, men om man söker och nekas, då kan polisen agera av tillståndsskäl? Känns som att det är nåt fel här. Kanske litade lagstiftarna blint på att alla som ville demonstrera verkligen skulle söka tillstånd?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-05-14 21:50:00
|
|
Stefan |
Det får plats mycket text på harmonieliberale Siréns näsa.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-05-14 22:42:00
|
|
|
jag älskar dig jennie!!!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-05-15 09:42:00
|
|
Peter H |
Ali,
Ärligt talat trodde jag att organisationer som demonstrerar seriöst hade järnkoll på regelverket och dessutom följer det. Menar du att reglerna är odemokratiska? Är polisen selektiv? Finns det något problem? Exempel?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-05-16 15:17:00
|
|
Z. Beeblebrox |
Lagrum tack,Jennie..........
Du påstår att "Till saken hör att om man har sökt tillstånd och blivit nekad, då har polisen rätt att upplösa demonstrationen utan att den stör den allmänna ordningen", något jag aldrig hört talas om. En lagrumshänvisning är nog på sin plats.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-05-21 21:04:00
|
|
Johan Högberg |
"Ett klargörande: Det är _inte_ olagligt att demonstrera utan tillstånd"
Det stämmer inte. Hoppas du har lite mer fakta bakom dina argument i forsättningen...
Mvh: Johan Högberg
|
| |