Inlägg #1: Postat: 2002-05-09 13:51:00
|
Peter H |
Utmärkt bra skrivet! Fast glöm inte hur svenskan lever farligt i Finland - trots högre status än finskan har i Sverige.. Det finns en stark språklikriktning från samhälle/media i många länder. Oftast medveten maktuötvning?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-05-09 21:14:00
|
Sten |
Ja Finland är verkligen generös mot invandrare. Så är det också en av de invandrartätaste länderna i världen, eller hur? Hundratusentals svenskar välkomnas att arbeta där och socialvården är generös.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-05-11 01:54:00
|
Terhiä V. |
Erittäin hyvin kirjoitettu! Onneksi olkoon, olet MINUN valitsema "toukokuun paras" kirjoittaja - jo nyt.. : Täältä todella puuttui ennen jotain tämänlaista, ja kielikysymys on hirveän tärkeä osa yhteiskunta-liikettä. Kiitos!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-05-14 09:46:00
|
Niklas J |
Det är möjligt att vi i Sverige behandlar språkminoriteter illa i största allmänhet. Finskan i synnerhet får väl dock anses vara bland de bättre behandlade, med 25 redaktioner på lokalradiostationerna runt om i landet och egna klasser i skolan under lång tid när det fortfarande var en möjlighet. Vilket annat minoritetsspråk i Sverige har haft de möjligheterna?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-05-24 14:44:00
|
johanna |
till Sten: Sverige KALLADE paa invandrare. Man hade arbetskraftsbrist. Las din egen historia. Min skrift ar ingen landskamp. Flytta du till Finland och beratta sjalv sedan. Jag lovar att lasa.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-05-24 14:48:00
|
johanna |
Till Niklas J. 1 Enligt finska spraaklagen skall det spraak vara overst som har flest talade i stan och gaar det under viss procenttal racker det med bara det andra. Sa det ar lagligt reglerat.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-05-24 14:49:00
|
johanna |
Till Niklas J. 2 LRAB finns ej langre och som en medarbetare dar en gaang i tiden VET jag att sandingarna var inte seriosa. Danskalender, sossemoten och ingen kritik mot svenskar fick vi sanda samt en javla massa tango.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-05-24 14:51:00
|
johanna |
Till Niklas J. 3 Jag gick ur facket daa vi fick tusentals kr mindre betalt an svenska kollegor och ansaags inte riktiga journalister. Paa 90 /talet har finskan varit paa DAB d v s digitalt och ca 12 personer har hort paa alla sandningar. Resten haft sin timme om dagen och 10 min / 15 min paa tv. Jamfor med finlandssvensk radio och tv!.
|
|