Vetenskapstron, vår tids fundamentalism

Den här tråden diskuterar artikeln Vetenskapstron, vår tids fundamentalism.
Inlägg #1: Postat: 2002-04-30 13:18:00
David
Jag håller med dig om teorierna för universums, livets och arternas uppkomst, i bästa fall komma med rimliga och kanske till och med troliga förklaringar. Alla religioners skapelseberättelser är ju dock totalt orimliga och ologiska. Det är lite synd att teorier ofta framställs som sanningar. Även om det handlar om väl grundade teorier så undergräver det förtroendet för vetenskapen.
Inlägg #2: Postat: 2002-04-30 13:31:00
Jesper N, skeptisk
Det enda du uttryckligen skriver är i princip att du inte tror att evolutionsteorin inte funkar till 100 och att vissa verkar motsätta sig detta med enfaldig, ja nästan religiös, envishet. Det tycker jag verkar OK. Däremot är sättet du antyder att alla vetenskapsmän som förnekar gud är inskränkta, självmotsägande dårar lite vagt och kanske det som mest ger dig det där försonande draget av tokig rättshaverist
Inlägg #3: Postat: 2002-04-30 14:17:00
Martin
"...har vi ännu inte på våra laboratorier lyckats sätta ihop ens den enklaste levande cell".

Kan du peka på något konkret exempel då forskare ens försökt? Och då menar jag inte sånt som Urey/Miller-experimentet. Jag kan ha fel, men såvitt jag vet är den stora anledningen till att det inte gjorts inte att det skulle vara omöjligt, utan att det skulle vara oerhört dyrt, tidsödande och poänglöst.
Inlägg #4: Postat: 2002-04-30 15:36:00
Frederik
For an interesting and fun to read critique of sociobiology, the belief that even human behaviour is a matter of evolution at work, check out Länk: mugu.com Article called Evolutionary psychology and its true believers by Andrew Ferguson, with short intro/context given by someone else. The actual article starts at Its become commonplace...
Laddar...