Föräldrarskap undantagstillstånd?

Den här tråden diskuterar artikeln Föräldrarskap undantagstillstånd?.
Inlägg #1: Postat: 2002-04-30 12:22:00
anna
jag är glad att den här artikeln blev skriven och jag är glad att det var elin adler som gjorde det. särartsfeminismen, speciellt när den bara är maskerad antifeminism, skrämmer mig oerhört och det är oerhört viktigt att såna här skarpsynta motargument förs fram. båda föräldrarna ska ta/få ta ansvar för barnen, och båda ska få chansen att förvärvsarbeta. det borde egentligen vara helt självklart.
Inlägg #2: Postat: 2002-04-30 12:22:00
Anna Li
Det finns en stor risk med att ge avlöning till människor som stannar hemma och tar hand om sina egna barn; alldeles fel människor kan skaffa barn av alldeles fel anledningar. Vill man vara hemma med sitt barn och samtidigt få betalt kan man om man är tillräckligt bra på barnuppfostran bli dagmamma åt ytterligare några barn. Det kan vi ju se till att underlätta ytterligare.
Inlägg #3: Postat: 2002-04-30 13:35:00
Monica Bodling
Sensation! G.G. tycker som Monica B.! Fler feminister kommer nu att ta sitt förnuft till fånga. Segern är vår!
Inlägg #4: Postat: 2002-04-30 13:53:00
Monica Bodling
Elin, det viktigaste är väl inte VEM av föräldrarna som får vara hemma. Det skall de förstås själva få avgöra. Det viktigaste är väl ATT föräldrarna överhuvudtaget FÅR den möjligheten.
Inlägg #5: Postat: 2002-05-02 10:39:00
Bertram
Äntligen någon som orkar svara på jag-vill-vara-hemma-för-jag-är-minsann-morsa-svadan från Fru Bodling. Bravo!
Inlägg #6: Postat: 2002-05-03 14:08:00
elin
lessen att den kommer upp igen, men den försvann. fick posta om den, helt enkelt.
Inlägg #7: Postat: 2002-05-03 15:41:00
PH
Dagis är bra. För fem år sen lyckades vi 3 par där alla arbetar få vänstermajoriteten i Uppsala att ge oss samma bidrag som de pytsar in i kommunala dagis. Det blev till en heltidsanställd per tre barn i vår ekonomiska förening. Varför fick vi? För att kommunen inte lyckades ordna platser själva.
Inlägg #8: Postat: 2002-05-03 15:54:00
nisse
Könsjämställdhet i all ära. Om rätt skall vara rätt så bör vi tvinga ut pensionärer och ungdomar i arbetslivet så att inte samma generation måste dra runt både barnomsorg, skola och pensioner. Jobbigt nog att vara förälder. Pensionärerna är ju i god form numera.
Inlägg #9: Postat: 2002-05-03 20:24:00
elin
monica, nu räcker det. om du kommer med någonting mer som jag redan har svarat på eller kan få svar på genom artikeln så skiter jag i det. då är du av mig officiellt stämplad som totalt körd.
Laddar...