|
Inlägg #1: Postat: 2002-04-08 11:30:00
|
|
elin |
vilka matriarkala strukturer?
om du är oklar över vad jag menar med patriarkala strukturer kan du väl bara fråga mig.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-04-08 13:15:00
|
|
Kent Davidsson |
De matriarkala strukturerna som ger kvinnan mest inflytande över avkomman. Var nu inte blind! Man måste vilja se dem för att förstå.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-04-08 20:33:00
|
|
elin |
kan det inte vara så att anledningen till att kvinnan har mest inflytande över avkomman kan bero på något helt annat? anledningen till att kvinnan har haft barnen är för att hon har blivit lämnad med dem eftersom männen har hållit på med "viktigare" saker.
idag ser vi tydligt en orättvisa i till exempel vårdnadstvister, men det beror knappast på nåt dolt matriarkat. läs "den heliga mammarollen" av undertecknad.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-04-09 09:26:00
|
|
Kent Davidsson |
Hmmm...det kanske beror på att kvinnor vill ha barn i högre utsträckning än män.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-04-09 16:13:00
|
|
Jörgen G |
Och anledningen till att kvinnan blivit "lämnad" med barnen? Kan det vara för att kvinnan bär omkring på barnets mat, och välling/mjölkersättning/bröstpumpar är relativt nya påfund? Och mannen har resonerat: "Tja, antingen kan jag sitta här och rulla tummarna, eller så går jag ut och arbetar så att familjen får mat på bordet."?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-04-09 18:33:00
|
|
elin |
nej det beror på andra grejer. att kvinnor vill ha barn i högre utsträckning än men idag betyder inte att det alltid har vart så.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-04-09 18:42:00
|
|
elin |
jörgen:
det du beskriver är en bondefamiljs situation. det är nästan bara underklassen som har tagit hand om sina egna ungar. för övriga människor finns det alternativ, men kvinnor har ju som bekant inte haft någon speciell tillgång till akademiska "sysselsättningar" ändå.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-04-10 11:51:00
|
|
Kent Davidsson svar på 3 och 6 |
Det behöver inte alltid ha varit så men det är kanske så. Du talar ju själv om hur det ör "idag". Hur kommer det sig att kvinnor har mest inflytande över det viktigaste, nämligen barnen, om det finns "patriarkala strukturer"? Ett svar kan vara pga matriarkala strukturer.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-04-10 14:07:00
|
|
Jörgen G |
Elin, varför sätter du bönderunderklass? Dels har det ju alltid funnits storbönder som knappast anses vara underklass. Och för t ex 200 år sedan levde ju en majoritet av befolkningen av jordbruk, och inte <5 som idag. Så jag tycker det är fel att vifta bort "en bondefamiljs situation" som irrelevant i sammanhanget.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-04-10 14:10:00
|
|
Jörgen G |
Och de flesta som bodde i städerna på den tiden alltså före industrialiseringen var hantverkare, och jag antar att även i dessa familjer var det kvinnorna som tog hand om barnen medan männen arbetade.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-04-10 20:38:00
|
|
elin |
vi bor i sverige. sverige har alltid varit ett fattigt jordbrukarland. storbönder hör knappast till majoriteten. inte hantverkare heller. kvinnorna kan lika hjärna ha hjälpt till i familjeföretaget, så som de alltid har gjort.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-04-10 20:42:00
|
|
elin |
din ide om kvinnliga arbetsinsatser är felaktig och förvriden. det var kvinnorna som innan civilisationen samlade ihop den dagliga maten, inte männen. i de jordbrukssamhällen som finns ser vi kvinnor arbeta sida vid sida med männen och ibland bärandes en baby. ovanpå det har hon dessutom hushållssysslor. "stanna hemma med barnen" är en ny uppfinning baserad på gamla sexistiska uppfattningar och bättre ekonomiska förhållanden.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-04-10 20:45:00
|
|
elin |
kent davidsson: det finns inga somhelst bevis för några matriarkala strukturer i vår kultur, tvärt om. tror du att begreppet "patriarki" är någonting jag tar ur luften?
kvinnor har mest inflytande över barnen eftersom det är kvinnorna som föder och alltid har tagit hand om barnen. detta resulterar i helt logiska fördomar om att barnen har det bäst hos mamman.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-04-10 20:57:00
|
|
elin |
"patriarki" och "matriarki" kommer ifrån "hierarki" som betyder rangordning. rent tekniskt sett kan du väl kalla mammornas fördel i barnfrågan som en "matriarkalisk fördom" eftersom mamman har större inflytande över barnen, men det är också det enda område där hon har det. och även om hon har den lilla grejen är moderskap knappast någonting som ger fördelar i vårt samhälle.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-04-11 09:45:00
|
|
Kent Davidsson svar på 13 och 14 |
1. Jag har just framlagt "bevis" se "svar 8". 2. Jag tror att det är ganska gripet ur luften ja. 3. "den lilla grejen" skulle utan tvekan kunna anses vara det viktigaste i livet.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-04-11 14:21:00
|
|
elin |
jag erkänner att en sak är gripen ur luften och det är mitt senaste inlägg. det gissade jag bara på patriarki kan lika gärna betyda "mansstyre" så som monarki betyder "kungastyre".
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-04-11 14:31:00
|
|
élin |
du har inte bevisat någonting. patriarki innebär en samhällsform i vilken männen värderas högre än kvinnorna. detta lever fortfarande kvar och den ligger som grund för våra könsroller. kvinnor har blivit diskriminerade och underminerade så länge som vårt kollektiva medvetande sträcker sig och vi har prackats på en image som förpassat oss in i rollen som en ofullständig människa och mannens statussymbol istället för en likvärdig del av samhället. jag föreslår att du läser på lite mer på ämnet.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-04-11 14:37:00
|
|
elin |
at kvinnor anses ha större rätt till barnen beror inte på att de har någon speciell makt utan för att det finns en allmän tro att barnet mår bäst hos mamman. ingen matriarki här.
"den lilla grejen" är en del av den stora bilden av social orättvisa. den väger inte ut någonting och den beror inte på någon slags "kvinnomakt".
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-04-11 14:58:00
|
|
Jörgen G |
Jag har inte påstått att storbönder varit i majoritet. Min poäng är bara att oavsett yttre levnadsvillkor; fattiga bönder, storbönder eller hantverkare i städerna, så var det kvinnorna som matade småbarnen eftersom mannen saknade förutsättningar för detta. Och eftersom små barn ska ha mat ganska ofta är det väl naturligt att inte "maten" försvinner alltför långt bort mellan varven?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-04-11 16:47:00
|
|
Kent Davidsson svar på 17-18 |
Jag satte bevisa inom citat. Jag tror inte att man kan bevisa några patriarkat eller matriarkat. Jag tycker inte att män värderas högre än kvinnor i dagens Sverige. Vad skulle du accepterera som "bevis" på matriarkat?
|
| |