Inlägg #1: Postat: 2002-03-26 10:53:00
|
Hasselbergarn |
Nu har jag inte sett idioterna själv men jag är övertygad om att den här typen av humor är en utväg för mediahoror utan talang. Taskig kan vilken idiot som helst vara...
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-03-26 11:40:00
|
Niklas J |
Hasselbergarn: Du har alltså inte sett programmet själv?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-03-26 12:01:00
|
Hasselbergarn |
Nej, det är därför ag inte uttalar mig om något annat än Emma-episoden eftersomd et helt klart frangår vad som skett runt den, vad den bygger på och att Emma bett om att den inte skulle visas. Hade jag sett skiten hade jag ju också varit ett offer för den mediahype som gjorts innan premiären. Jag lyssnar av princip inte på pipirull heller. Allting byger på respekt även inom satir.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-03-26 12:06:00
|
Niklas J |
Jag satte mig och kollade av ren nyfikenhet, eftersom jag tänkte att "det här är nog skit, men det snackas om det", offer för mediahpen alltså. Jag fick se en del som var rätt osmakligt och kass, men också några guldkorn där satiren användes för att visa på fördomar eller annan farlig okunnighet. Eller, som i Emmas fall, vad en "kändis" kan tänka sig att ställa upp på utan att reagera.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-03-26 12:10:00
|
Niklas J, forts |
För, det var ju inte som vissa vill antyda, att man i förbigående nämnde "machtübernahme" och "blitzkrieg". Cirka 40 mer eller mindre tydliga nazi-syftningar. En man som kommer in i brun skjorta, svarta byxor, svart slips och koppel och frågar om dom vill ha mer kaffe. En glatt leende Emma som poserar i en T-shirt där det står "Treblinka, Class of 45". Att man i det läget inte protesterar är för mig en gåta.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-03-26 12:14:00
|
Niklas J, forts |
För mig framstår det inte som om programmakarna var ute efter Emma personligen, utan efter att visa hur långt man kan gå för att ställa upp i en intervju. Och att Emma bett om att den inte skall visas - är det ett skäl till att den inte skall visas? Skulle man tillämpa den principen skulle väl "Uppdrag Granskning" inte finnas och Rapport bli en kvart kortare varje kväll.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-03-26 12:20:00
|
Hasselbergarn |
Det är skillnad på Uppdr.gr. där folk får stå vad de har gjort av egen fri vilja och inte vad de har manipulerats till av känslokalla idioter som vill bli kända till vilket pris som helst. Oavsett vad man tycker om Emma så är dumhet inget brott men hon blir förnedrad långt värre än någon brottsling. Vad har hon gjort för att förtjäna det?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-03-26 12:30:00
|
Jesper N |
Som exempel på vad folk ställer upp på för att få sälja och liknande verkar iinslaget ha varit lysande. Tyvärr verkar många ha uppfattat det som att såpakändisar inte borde få rösta eller variationer på det temat, vilket påvisar vikten av att fråga sig om medlen leder till det ändamål man tänkt sig.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-03-26 12:34:00
|
Hasselbergarn |
Förbannat löjligt av allmänheten att inte erkänna att en stor del av oss fallit för samma blåsning. Speciellt de mediakåta av oss. Allmänbildning är ingen självklarhet i dagens Sverige eftersom skolan inte garanterar det. Emma förstod kanske inte vad hon "ställde upp på". Kan alltså vem som helst luras att bli affischnamn för nassarna??
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-03-26 12:42:00
|
Niklas J |
Hasselbergarn: När Uppdrag Gransknings offer blir filmade med dold kamera för att de uttryckligen bett om att inte bli filmade - har de ställt upp av egen fri vilja då? Emma har blivit förledd på vad sammanhanget är för något - men "förnedrad som en brottsling"? Hela denna debatt präglas av en rad överdrifter.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-03-26 12:47:00
|
Hasselbergarn |
"förnedrad långt värre än någon brottsling" Om du inför en dold kamera svarar på en fråga utifrån dina egna värderingar så bör du väl stå för dom? Om du framför en kamera hetsas/luras att bete dig som ett lallo så bör väl folk utifrån ren skär mänsklighet bete sig bättre än att utnyttja det utan ditt samtycke? Typ dolda kameran/Hassan, förklara och be om lov. Respekt....
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-03-26 12:56:00
|
Niklas J |
Håller med dig om att stå för sina värderingar, dold kamera eller ej. Och jag tycker detsamma om Emma. Även om hon fått fel förespeglingar om innehållet - så kan hon väl ändå lik förbannat ställa sig upp och säga "nej, jag ställer inte upp på det här, vad fan är detta", när intervjuaren säger "DJ Goebbels" för femte gången. Eller när man ber henne att ta på sig en tröja med "Treblinka - Class of 45" på.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-03-26 12:56:00
|
Niklas J, forts |
Återigen: Det handlar inte om att hon skulle vara dum - utan om att hon tydligen ställer upp på vad som helst, bara hon får bli intervjuad.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-03-26 12:59:00
|
Niklas J |
Avslutningsvis: Har nu läst Henrik Hermanssons artikel i ämnet och håller med honom fullständigt. Sorry att jag citerade dig felaktigt, Hasselbergarn.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-03-26 13:01:00
|
Hasselbergarn |
Min avslutning då: Du tror att hon förstod vad hon gjorde och gjorde det för mediaexponering?det är inte vad jag tror Och du som såg det, tyckte DU att det var roligt?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2002-03-26 13:13:00
|
Niklas J |
Hasselbergarn: Nej, jag tror inte att hon förstod att hon var med i ett satirprogram. Jag tror att hon trodde att ställde upp i ett ungdomsprogram som hette "Treblinka". Och det tycker jag att hon kunde reagerat på, tillsammans med alla andra nazi-anspelningar. Särskilt om hon vill vara en förebild för ungdomar.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2002-03-26 13:16:00
|
Niklas J, forts |
Jag tyckte framförallt att det var sorgligt att hon inte reagerade, men som satir över kändisfixeringen var det roligt. Det fanns en ännu bättre, liknande sketch med en företrädare för Maranata som fick se på hur två killar tokhånglade Maranata är känt som extremt fientliga mot bögar. Den sketchen var riktigt rolig. Det mesta annat i programmet var skräp
|
|
Inlägg #18: Postat: 2002-03-26 13:23:00
|
Hasselbergarn |
Hur skulle hon kunna reagera om hon inte visste? Sorgligt visst , men är hennes okunskap skäl nog til sådan förnedring?
|
|
Inlägg #19: Postat: 2002-03-26 13:26:00
|
Hasselbergarn |
Du skötte inte skolan och pga av det och ditt kändis-skap komme vi förknippa dig med en av de värsta övergrepp människan iscensatt och vi kommer göra det när du tror att du spelar in ett barnprogram.... Där fick hon för att hon var snäll och dum! haha......... Återigen, är det ett brott att vara obildad?
|
|
Inlägg #20: Postat: 2002-03-26 13:39:00
|
Niklas J |
Jag kan delvis hålla med dig, om hon kan så lite så kanske det mest är synd om henne. Men om hon då inte har en aning om vad intervjuaren frågar om, kan hon då inte fråga? "Dachau-festivalen, när är den?" "Buchenwald har jag aldrig varit i, var ligger det?" "Treblinka, var har ni fått namnet till programmet i från?" "Svastika, vad är det?". Men det gjorde hon inte, hon satt och jamsade med och svarade på saker hon alltså inte har en aning om. Det säger något det också.
|
|