sourze.se
Artikelbild

IOGT-NTO moraliserar och skuldbelägger

Den nya kampanjen med sina trötta stereotyper sätter skamstämpel på kvinnor som är kåta och hotar män med erektionsproblem. När ska vi prata om alkoholpolitiken?

Är du tjej, full och kåt? Då får du skylla dig själv om du råkar skicka snuskiga sms till din chef eller ligger med "fel" person. Du får även skylla dig själv om du kanske får sparken.

Ja, så går det att tolka IOGT-NTO:s senaste kampanj. Den handlar om karaktärerna Ökenråttan och Vinballen, två singlar i 30-årsåldern som gillar att gå på krogen.



Skärmdump/iogt.se


IOGT-NTO säger sig vara Sveriges största nykterhetsorganisation och har som vision att verka för ett samhälle, ja för en värld, där människors välmående och lycka inte beror på alkohol och droger. Och det är ju en sund vision!

IOGT-NTO är framförallt en viktig organisation i en värld där vi ser allt fler politiker vilja släppa alkoholen fri. Ett samhälle där vi snabbare och lättare ska kunna få tag på alkohol. Något som dessa politiker kallar för "frihet för individen".

Att vi alla har människor i vår närhet som har problem med alkohol på något sätt stoppar inte dessa liberala alkoholförespråkare. Vill du ha alkohol, så ska du också kunna få det.

Konsekvenserna? Ja, det blir ditt eget ansvar att som individ sluta dricka, du får även ta konsekvenserna själv som anhörig till någon som är alkoholberoende, eller för vad någon annan som är alkoholpåverkad gör mot dig.

Opinionsbildning och kampanjer för att upplysa och bilda allmänheten om de risker som finns med alkohol och narkotika är en viktig uppgift. Att uppmuntra människor till nykterhet är att bry sig. Men oavsett vad syftet med den nya kampanjen är, så kan jag hitta för många fel som gör att den motverkar snarare än främjar syftet.

I den nya kampanjen angrips individers moral och inte den frikostiga alkoholpolitikens moral. Idag kan du köpa alkohol på varje gata, ställe och till och med på ICA. En mer konsekvent kampanj skulle vara en som visar riskerna med en alkoholpolitik som inte tar hänsyn till de individer som ligger i riskzonen eller redan är beroende av alkohol, och deras anhöriga. Istället för att skuldbelägga just dessa individer.

Ökenråttan, som den kvinnliga karaktären heter, blir full och råkar fyllesms:a snusk till sin chef. Hon skäms för det, eftersom en kvinna minsann inte ska bete sig på det sättet. I alla fall inte en respektabel kvinna.

Beverly Skeggs, professor i sociologi beskriver respektabilitet som ett av de mest genomgripande tecknen på klasstillhörighet. Respektabilitet präglar vårt sätt att tala, vem vi talar med, hur vi talar och hur vi vet vilka vi inte är. Ökenråttan super sig full, och skickar snusiga sms till chefen. Hon tappar sin anständighet och respektabilitet. Är det verkligen denna bild IOGT-NTO vill sprida? En syn där kvinnor som super eller/och är kåta tappar ansiktet? Kvinnor behöver inte ännu en kampanj där deras sexualitet, berusning och teknikanvändande målas upp som omoraliskt.

Som det ser ut nu är denna kampanj en snackis och trendar på bland annat Twitter, men av helt andra orsaker än vad jag tror att IOGT-NTO hade hoppats på.

Oavsett detta övertramp, så hoppas jag att den kommunikationsbyrå som hjälpte dem med kampanjen går en kurs där de blir uppdaterade kring normer, sexualitet och genus. Men även uppdaterar sig kring avsändarens ansvar när det gäller kommunikation.

För det är inte bara bilden av den respektabla vs den orespektabla kvinnan som målas upp genom Ökenråttan och Vinballen. Nej, även mannen moraliseras, hans alkoholdrickande tar nämligen ifrån honom hans förmåga att få erektion. Självklart kan överkonsumtion av alkohol bidra till svårigheter med erektion, men är det genom skrämselpropaganda och könsstereotypisering som IOGT-NTO vill vinna förtroende? Vill ni få människor med er eller emot er?

Själva svarar de på kritiken om att kampanjen bejakar både män och kvinnors lust. Deras kommunikationschef skriver:

"Det är briljant att med humor lyfta fram en schablonbild av alkoholnormen och låta två tillskruvade och tillspetsade heterosexuella stereotyper vara en hjälp för alla de som inte reflekterat över alkoholen i vardagen."

Hur anser de att de har lyckats? Genom att stoppa in könen i samma ideal som många gånger motverkar lust på grund av de förväntningar som ställs på män respektive kvinnor? Är det inte naivt att tro att man genom att lyfta fram vanliga stereotyper får människor att reflektera över alkoholnormen?

Under ett helt år ska vi få följa dessa karikatyrer med sina moraliserande inneboende budskap i Aftonbladet. Är dessa typer verkligen vad vi behöver?

Jag hoppas att serien utvecklas till något där individer inte pekas ut som respektabla eller icke-respektabla. Lyft hellre fram vikten av en ansvarsfull alkoholpolitik där ni slutar göra er lustiga med hjälp av tråkiga saker som sexism. Det är inte kul med bilden av kvinnor som tramsiga individer som inte kan hantera alkohol eller sin sexualitet, eller män vars erektion framställs som det viktigaste i världen.

IOGT-NTO, jag kan gärna kolla igenom er kommunikationsplan nästa gång. Då kanske vi kommer tillrätta med det där med genus, och att bli en snackis av rätt anledning.


Om författaren

Författare:
Sara Abdollahi

Om artikeln

Publicerad: 11 maj 2013 06:00

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: