Det här är det sista jag skriver. På min dator. Det skrev jag i mitten av november. Jag köpte min dator 2007. Hösten 2012 började den sega. Muspilen stannade liksom bilden. Blåsidor kom upp och varnade för krasch. Ibland gick den inte att starta. Jag blev rädd, hade mycken text lagrad, romaner och noveller och många kontakter som jag inte vill bli av med. Jag ringde en IT- hantverkarna, en stor datafirma med verksamhet i hela landet. Förklarade situationen.
- Datorn behöver omprogrammeras, sade hantverkaren.
- Kan man behålla alla data?
Ja, han kunde exportera alla data till en annan dator. Omprogrammera min dator och importera mina gamla filer. Jag var ivrig att få min PC fixad och frågade inte om kostnaden.
Reparationen tog tid, han behövde vara ute på uppdrag till andra kunder. Till sist förklarade han jobbet klart.
Det tog inte lång stund utan att datorn stängde. Blåsidor och varningar. Jag ringde och sade att jag följt rekommendationer från datorn att klicka på reparation. Nej, det var fel , sade hantverkaren. Om det går att starta som vanligt så ska man välja det alternativet.
Det blev inte bättre och jag fick råd från mina kunnigare vänner att köpa ny dator. "Du kan få en ny, bra dator för två tusen".
Då hade fakturan kommit på reparationen. Det hade i så fall räckt till flera datorer.
Vi hade löpande anmälningar till en kurs på datorn. Om vi klarade att hålla vraket igång fram till kursen så skulle jag åka och köpa en ny.
En dag blev det kris. Datorn uppmanade mig att klicka på reparation. Processen fortsatte utan resultat. Till slut kom det upp en bild: "Recovery". En varning var bifogad att om jag klickade på verkställ så skulle alla data försvinna. Jag stängde datorn.
Efter några nya stopp började den plötsliga att fungera. Jag hade använt både Norton och Uniblue för att förbättra funktionen. En uppgift om att en drivrutin var skadad återkom plötsligt inte utan diskoptimering kunde ske. Plötsligt fungerade den!
Jag har ingen förklaring. Kanske IT-hantverkarens arbete fungerade med lång fördröjning?
Nej, efter en felfri period är den åter i samma skick som när jag lämnade den till IT-hantverkaren. Jag höll på ett bra tag för att kunna starta och skriva den här artikeln.
För det nya året har jag fått en ny prislista. Inget tyder på att det är billigare i något annat företag. Min slutsats är. Reparera aldrig en dator om du inte kan göra det själv. Köp ny!
Av Sten O. Andersson 07 jan 2013 06:00 |
Författare:
Sten O. Andersson
Publicerad: 07 jan 2013 06:00
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå