sourze.se

Hastighetsskyltar sitter inte där som prydnader

"Men konstapeln, jag satte lite fart ett slag. Trafiken är farlig och det gäller att vara ute så kort tid som möjligt..."

Jag närmar mig en 60-sträcka och släpper på gasen i god tid. Den stora starka Audibilen två meter bakom svarar med en omedelbar omkörning och föraren bevärdigar mig inte med en blick. Han är fullt upptagen med sin mobiltelefon och har säkert nått motorvägsfart när han passerar nästa vägmärke, 80 km/timmen.

Det kanske verkar kanske överkurs att försöka följa alla påbud som våra övervakande myndigheter utfärdar. Men som motorcyklist med 30 somrars nöjesåkning bakom sig kan jag berätta hur surt det är att bli av med körkortet i början av säsongen. Sist försökte jag med: "Men konstapeln, jag satte lite fart ett slag. Trafiken är farlig och det gäller att vara ute så kort tid som möjligt..."

55 för fort på en 70-väg. Fem månader utan körkort är lite trist. Men 4 000 i böter tjänar man lätt in genom att inte behöva köpa bensin på ett halvår. En aktiv sorts skattesmitning som jag verkligen inte vill uppmuntra. Hastighetsskyltningen finns inte där som en sorts prydnad. Den är ofta baserad på olycksstatistik. Den gångna vårens stigande dödssiffror på vägarna berättar om en ökad nonchalans hos trafikanterna. Detta drabbar fler och fler.

Nu till avdelningen fördomar. Större och dyrare Audibilar körs av "dom som vill opp". De som vill synas körande något dyrt, vasst och vräkigt. I lite för hög fart. Mercedes förekommer bland folk måna om kvalitet men även viss diskretion. Man kör mjukt och väcker inte uppseende, vilket inte kan sägas om unga ägare till större och kraftigare BMW, vilka med trim- och sänkningssatser gärna far gatan fram som på flygrakan på Mantorp. Så finns vi Volvoåkare förstås, i våra kvalitetscontainrar som kan leva i både 30 och 40 år.

Hjulvansinnet breder fortfarande ut sig. 17- och 18-tumshjulen med 40-profil och 225 millimeter i bredd kostar oerhörda pengar, ger stötig okomfortabel gång och större risk för vattenplaning och surfning på snö och isgata. Det ser sportigt och tufft ut kanske. Men vem behöver sportiga asfaltegenskaper på svenska 40-, 60- och 70-vägar? Den som lyckats sälja på oss dessa tokigheter för dyra pengar är väl bara att gratulera...

Nej, nu ska jag ut och skruva på framhjulet på GPZ900, den gamla trevliga hojen. Det absolut tråkigaste man kan ta sig för med en motorcykel.


Om författaren

Författare:
Lennart Lundwall

Om artikeln

Publicerad: 20 jun 2011 09:40

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: