sourze.se

Superpedagog från Klass 9A tror inte på evolutionen

Stavros Louca i Klass 9A har blivit lärarnas Gordon Ramsay. Men när det gäller biologi verkar han mer obildad än de flesta.

"Evolutionen är en bluff!" Det påståendet hör man ibland, främst från människor som går i kyrkan oftare än de går till biblioteket. I vissa länder till och med från presidentkandidater.

Den senaste att säga så i Sverige, är Stavros Louca från SVT:s "Klass 9A". Förvånande nog eftersom Louca i egenskap av lärare ska vara en fanbärare för vetenskap, utbildning och upplysning. Men tydligen är det inte nödvändigt för en lärare att "tro" på vetenskapliga fakta.

Uttalandet skedde i en intervju med Sydsvenskan den 27:e februari. Louca, som kallas "superpedagog", menar att "det finns alldeles för många lakuner i evolutionsteorin för att jag skall kunna övertygas om att människan kommer från aporna". Lakuner betyder hål, för den som undrar.

De flesta som anför argumentet om hål menar de ännu inte upptäckta generationer fossil som sluter utvecklingskedjan. Kedjan är ju ännu inte komplett. Naturligtvis, eftersom vetenskap är en fortgående process och forskningen kring evolutionen bara existerat i drygt hundra år. Men det är ett groteskt felslut att avfärda evolutionen baserat på att man ännu inte vet allt om den. Det är som att säga att Marcus Hellner aldrig åkte 15 km-loppet för att det finns delar av sträckan som åskådarna inte kunde se. Detta håller också en i princip unison forskarkår med om.

Louca tillägger att han "tror på skapelsen. Men det betyder inte att jag är kreationist och tror att världen skapades för några tusen år sedan". Exakt vad han tror på får vi aldrig veta. Men skapelse- myten att en gud skapat universum är – tvärtemot vad Louca tycks tro – inte något som måste vara inkompatibelt med evolutionen.

Louca är uppenbarligen en duktig pedagog. Och antagligen betyder hans uttalande inget speciellt för hans yrkesutövning eftersom han inte är biologilärare. Däremot skadas hans trovärdighet som intellektuell, och till viss del även som lärare, av att han inte kan erkänna ett vetenskapligt faktum.

Jag nämnde att han ska vara fanbärare för upplysning och det innebär givetvis också ifrågasättande. Men frågan är inte om man får ifrågasätta evolutionen, utan om man framstår som vettig när man gör det. Ironiskt nog får också religiösa friskolor i Sverige kritik för att man gör exakt samma sak som Louca, vilket journalisten Natanael Karlsson påpekar i sitt twitterflöde.

Stavros Louca får tro vad han vill. Denna typ av resonemang är dessutom vanligt i religiösare länder, som det Cypern Louca ursprungligen kommer från. Men poängen är att detta inte är en fråga om tro, utan om att erkänna ett vetenskapligt faktum. För det är vad evolutionen är, precis som gravitationsteorin som slår fast att en sten som släpps dras ner mot jorden igen.

Kan man inte erkänna det, får man finna sig i att bli ifrågasatt. Och kanske ska man också fråga sig om man hör hemma på en skola.


Om författaren

Författare:
Henrik Persson

Om artikeln

Publicerad: 14 mar 2011 08:57

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: