Jag vet inte om det är åldern eller helt enkelt att mina ögon har öppnats och att jag betraktar såväl min roll som konsument och som producent annorlunda idag jämfört med tidigare. Sedan mitt första chefsjobb i näringslivet i början av 80-talet har jag bidragit, fastän i mikroskopiska proportioner, till det konsumtionssamhälle vi har idag. Ett näringsliv som såväl i Sverige som globalt har utvecklat en cynism och ideal som gjort konsumenter till lättköpta, okritiska och ofta "hjärndöda" offer. Känslan av att "hur mycket du än vinner så förlorar du något värdefullt" har blivit obehagligt påtaglig!
Väljer jag att generalisera "marknaden" så som jag upplever den idag skulle jag säga att den överträffar sig själv i "business as usual" med falskhet, ohållbarhet, meningslöshet och själviskhet. Håller du inte med? Ta vilka tidningar och näringslivssidor som helst och fråga dig själv hur många artiklar och annonser som inte bekräftar detta.
Vilka effekter ser vi av denna utveckling? Ja, titta igen på rubrikerna om maktmissbruk, "kreativ" bokföring och företagsplundring, rovdriftig exploatering av jordens resurser, verklighetsbefriade bonussystem och bristande samhällsnytta.
Om vi väljer att se konsumenten som det ofrivilliga offret, vilket naturligtvis inte är hela sanningen men absolut en del av den, så behöver näringslivet ta på sig ansvaret för att ställa sig en avgörande fråga: "Hur kan vi överträffa oss själva att se förhållandet mellan förväntade vinster och samhällsansvaret i ljuset av att skapa värden som är betydelsefulla, meningsfulla och hållbara för en alltmer bräcklig värld?"
Som hjälp på vägen föreslår jag att företagens ledningsgrupper börjar betrakta och tilltala sina kunder som personer snarare än som konsumenter eller som ett statistiskt urval. Budskapen om att köpa och köpa mer av varor och tjänster med tveksamma värden behöver stå tillbaka för varor och tjänster som gör människor friskare, lyckligare och mer engagerade. Varor som bidrar till ökad hållbarhet – inte till sinande resurser. Men hur stor är chansen att dessa ledningsgrupper ska sluta betrakta sina kunder som totalt hjärndöda och aningslösa?
Har vi som samhälle inte kommit till vägs ände då dagens innovationer består av ännu en rakhyvel, denna gång med sex blad istället för fjolårets fem och dessutom i en annan färg? Det är möjligt att jag är trångsynt, men kom gärna med exempel på nya produkter som inte Steve Jobs och Apple har skapat och som har förvånat, glatt och inspirerat dig.
Uppsidan av denna smått antiorienterade månadsfundering är ändå att det finns gott om utrymme för entreprenörer och insiktsfulla ledningsgrupper att kunna göra en skillnad! Det som då krävs är att man på fullt allvar utveckla produkter och tjänster med upplevda värden som har ett meningsfullt innehåll och som står för ett ideal. Jag vill påstå att marknaden av produkter och tjänster som erbjuder personer av kött och blod upplevda värden vilka uttrycker sanning, rättvisa, glädje, integritet och passion är oändlig!
Avslutningsvis konstaterar jag att inget av detta kommer att hända med mindre än att vår definition av framgång omdefinieras till faktiska vinster som i sanning är angelägna för världens befolkning, vår natur och vår framtid.
Av Tomas Bjöersdorff 31 jan 2011 12:21 |
Författare:
Tomas Bjöersdorff
Publicerad: 31 jan 2011 12:21
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå