sourze.se
Artikelbild

På kryssning med Legend of the Seas

"Jag valde att i april följa med på en av Royal Caribbeans kryssningar i sydkinesiska sjön, en veckolång kryssning som utgick från Shanghai och som tog mig till tre hamnar i Japan Nagasaki, Fukuoka, Kagoshima samt Busan i Sydkorea."

Legendariska fartyg som Queen Mary, Queen Elisabeth, France, Normandie, Bremen, liksom för all del Svenska Amerika Liniens Kungsholm och Gripsholm, är för evigt omhöljda av ett romantiskt skimmer och förknippade med resor till fjärran och exotiska platser. Idag har dessa flytande palats ersatts av andra, och antalet fartyg och rederier som hjälper oss människor att förverkliga våra drömmar är många.

Att åka på kryssning är inte enbart ett sätt att ta sig till intressanta platser världen över, det är framför allt ett behagligt sätt att resa på. Här stämmer Karin Boyes bevingade rader i dikten "I rörelse"; "Det är vägen som är mödan värd", extra väl in. För den stressade nutidsmänniskan är det ombord på kryssningsfartyget, om någonstans, man finner den ro man letat efter och så väl behövt. Att ligga nedbäddad i en däckstol med en god bok och höra bränningarna och känna doften av salt hav, i väntan på att få gå och sätta sig vid dukat bord, är för många sinnebilden för avkoppling. Vill man aktivera sig finns det emellertid goda möjligheter även till detta.

Jag valde att i april följa med på en av Royal Caribbeans kryssningar i sydkinesiska sjön, en veckolång kryssning som utgick från Shanghai och som tog mig till tre hamnar i Japan Nagasaki, Fukuoka, Kagoshima samt Busan i Sydkorea. Det blev en vecka fylld av upplevelser, såväl i land som till sjöss och den där känslan av lockelse, romantik och äventyr som jag nämnde ovan i samband med förkrigstidens legendariska kryssningsfartyg, finns där fortfarande. Den förväntan som mötte i avgångshallen i Shanghai gick inte att ta miste på.

Jag reste med Legend of the Seas, ett av de mindre fartygen i Royal Caribbeans 21 fartyg stora flotta, men, som kaptenen själv uttrycker det, "fartyget med det största hjärtat". Och Legend of the Seas är ett trevligt fartyg som man snabbt känner sig hemma ombord på. En stor del av hytterna har balkong och stora fönster, vilket förmedlar en trevlig kontakt med havet. Att stå en stund på den egna balkongen i mörkret före sänggåendet och lyssna på bränningarna och se det vita skummet på vågorna djupt där nere är en mäktig känsla.

Om man i hamn inte vill ge sig ut på egen hand, eller rentav väljer att stanna ombord på fartyget, finns ett digert utbud av utflykter att välja mellan. Utflykter tar dig snabbt och effektivt till de huvudsakliga attraktionerna, allt skött på ett mycket effektivt sätt, ibland nästan med militär disciplin. Grupp efter grupp lämnar under ordnade förhållanden fartyget för att lotsas till rätt buss där lokalguider väntar.

I Nagasaki, vackert belägen på kullar och i dalgångar, är självfallet atombombsmuseet det stora besöksmålet. Här berättas grundligt om atombomben som släpptes här den 9 augusti 1945 dagen efter Hiroshima och som för alltid förändrade livet här. I montrar visas föremål som hjälper besökare att förstå vidden av det inträffade, förstå vilka krafter det rörde sig om och vilket lidande atombomben medförde. Här finns exempelvis ett väggur, förvridet av hettan, där visarna stannat på två minuter över elva på förmiddagen. Här kan man gå omkring länge och förundras och känna krigets fasor. Intill museet ligger, i en park, själva nedslagsplatsen, Ground Zero, och står man där genomfars man av en hisnande känsla.

I Fukuoka följde jag med på en kortare stadsrundtur, som bland annat tog mig till Fukuoka Tower, med sina 234 meter det högsta i sitt slag i Japan. Härifrån har man har en hänförande utsikt över denna moderna stad. På programmet stod även ett besök i en typisk japansk trädgård. Den trädgårdsintresserade fick emellertid sitt lystmäte ordentligt tillfredsställt i Kagoshima, där en av utflykterna tog oss till ett samurajfort där den ena trädgården avlöste den andra. Denna utflykt var en heldagsutflykt som tog oss ett långt stycke ut på den vackra, mjukt kuperade landsbygden där teodlingar klättrar över kullarna.

I Busan är fiskmarknaden den stora sevärdheten. Fisk köper man emellertid kanske mindre gärna med sig hem under en sådan här resa men Busan lämpar sig annars mycket bra för shoppning med sitt rika utbud och för oss svenskar förmånliga prisnivå.

Dagarna i land blir lätt intensiva och intrycken sköljer över en. Det är därför skönt att även få tillbringa någon heldag till havs för att vila och få möjlighet att verkligen upptäcka fartyget. För den som ändå vill fylla dessa dagar med aktiviteter finns en hel del att välja mellan; klättervägg, gym, spa, danskurser, bridge och frågesport, bara för att nämna något. Aktiviteterna meddelas dagligen i det dagsprogram som levereras till hytten av hyttuppassaren kvällen före. Om man bara vill sitta och läsa en god bok i lugn och ro men inte vill göra detta i hytten, finns det trevliga biblioteket, klassiskt inrett med läderfåtöljer, mjuka mattor och bokskåp fyllda av böcker av alla slag som det går bra att låna under resans gång.

En viktig del av kryssningarna är självfallet måltiderna. Middagarna i à la carte-matsalen är för många något av resans höjdpunkt. Här väljer man sina tre rätter från en meny där det alltid finns tre olika alternativ. Vinlistan erbjuder flera olika alternativ, på flaska såväl som på glas. Klädkoden, "Formal", "Casual" eller "Smart Casual" meddelas i kryssningsprogrammet. Detta är emellertid inget som skall avskräcka den resenär som inte vill släpa med sig halva garderoben på resan. Variationen på klädseln är stor, liksom acceptansen, men har man en smoking eller långklänning hängande där hemma är detta ett lysande tillfälle att få lufta dessa. Vill man inte känna sig bunden vid sittningarna i à la carte-restaurangen är buffén i restaurangen Wind Jammer, högst upp på fartyget, ett alternativ. Här serveras även frukost, för den som inte väljer à la carte-alternativet, och lunch och däremellan mellanmål och snacks av olika slag. Ingen behöver någonsin gå hungrig ombord.

Att åka på kryssning får jag anse som något av det mest ultimata sättet att se sig om i världen på. Man gör nedslag på intressanta platser samtidigt som man ombord på fartyget låter sig bli omhändertagen och får möjlighet att vila och hitta sig själv, samtidigt som fartyget i behaglig mak förflyttar dig. Det är lätt att, på tal om resor, och kanske kryssningar i synnerhet, på nytt välja några av Karin Boyes ord i dikten I rörelse som avslutning: "Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr. Oändligt är vårt stora äventyr."


Mikael Björnfot är Sourzes resereporter. Läs mer om honom om hans reportage här.


Om författaren

Författare:
Mikael Björnfot

Om artikeln

Publicerad: 14 nov 2010 13:14

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: