sourze.se
Artikelbild

Norah Jones tolkar Elvis, Jerry Lieber och Mike Stoller

"Hon svänger loss i en nästan exakt återgivning av Elvis gamla originaltolkning, med egen kör precis likt Jordanaires – utan att för den skulle göra avkall på sin egen genialitet. Detta kan bara en absolut världsartist våga göra."



Det här inlägget skall inte handla om vanliga ljud eller röster, inte heller om hur något oljud börjar svänga eller vibrera, eller hur luftens partiklar förtätas och örat samlar ljudvågorna för att hjärnan skall tolka röster från IDOL.

Nej, det här inlägget handlar om en underbar tolkning och utgivning av en gammal Elvis-klassiker, "Love Me". Föremålet för min uppskattning är en av jordens skönaste sångerskor och pianister, Norah Jones. Hon svänger loss i en nästan exakt återgivning av Elvis gamla originaltolkning, med egen kör precis likt Jordanaires – utan att för den skulle göra avkall på sin egen genialitet. Detta kan bara en absolut världsartist våga göra.

Låten skrevs av kungens hovleverantörer, Jerry Lieber och Mike Stoller och spelades in första gången den 1:a september 1956 på Radio Recorders i Hollywood och släpptes månaden därefter på RCA. "Love Me" med 9:e tagningen ligger på albumet "Elvis Presley - Rock’n’roll".

Unikt för inspelningen var att det inte hyrdes in någon pianist för inspelningen av albumet, utan Gordon Stoker i Jordanaires dubblerade både som vokalist och pianist. Om Elvis lät göra någon "overdubbing" på "Love Me" är mig ovetandes, men det förekom på några av hans låtar. RCA var först i världen med tekniken genom att "overdubba" reklamfilmer.

Då man ville uppnå dåtidens 20-talets bästa ljudåtergivning för världsartister som till exempel Enrico Caruso användes dubbing. Efter hans död 1921 mixade och återutgav RCA tidiga inspelningar med enbart Caruso och pianoackompanjemang, genom att tillföra nyinspelad musik av landets bästa studiomusiker.

För att återknyta till musikens kungliga hovleverantörer. Ni som tycker att det är helt OK att ladda ner låtar ifrån internet, bör beakta att det är inte bara är skivbranschen som tagit skada, även våra öron känner av det. Idag går våra bästa låtskrivare så gott som arbetslösa. Jag tror att de flesta artister skulle nå högre höjder om de bara konsulterade våra dokumenterade kompositörer och låtskrivare istället för att, likt Håkan Hellström, enbart vilja vara idoler.


Om författaren

Författare:
Leif E Ström

Om artikeln

Publicerad: 08 nov 2010 12:44

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: