sourze.se
Artikelbild

Stockholm behöver både förbifarten och kollektivtrafiken

"Ska en utbyggd kollektivtrafik ha en chans måste den kunna ta sig fram snabbt och effektivt på vägarna. Det gör den inte om all trafik ska trängas på Essingeleden och i Stockholm innerstad."

Vinner alliansen valet får Stockholm en förbifart – äntligen. Detta innebär att genomfarts- och tung trafik kan försvinna från Stockholms innerstad och därmed minska biltrafiken för ett antal år framöver, vilket i sin tur leder till att kvaliteten på luften Stockholm innerstad kommer att bli avsevärt bättre.

Men Stockholmsregionen växer så det knakar, antalet invånare ökar med ungefär 20 000 per år, vilket automatiskt leder till att antalet bilar ökar. Om förbifarten inte följs av en utbyggnad av kollektivtrafiken så kommer biltrafiken förr eller senare att vara tillbaka på samma nivå i innerstaden som innan förbifarten byggdes. Så långt har miljöpartiet rätt, men sen blir det fel. Att bara bygga ut kollektivtrafiken, utan hänsyn till genomfartstrafiken och den tunga trafiken till och från Stockholms godsterminaler leder bara till att innerstadstrafiken riskerar att korkas igen ännu mer! Vilket skulle leda till ännu sämre luftkvalitet i Stockholms innerstad.

Sanningen är att Stockholm behöver både en utbyggd kollektivtrafik och förbifarten! Inte antingen eller. Miljöpartiet verkar ha en övertro på att vi människor är rationella, att alla klimatlarm ska få oss att frivilligt ställa bilen hemma och välja kollektivtrafiken. Men över 20 år av klimatlarm har inte minskat antalet bilar i Stockholm, de har istället ökat! För vi människor är inte rationella åtminstone inte alltid, vi är däremot bekväma av oss. Bilen har visat sig vara ett ytterst bekvämt transportmedel som är svårslaget, den är dessutom en statussymbol för många. Ska kollektivtrafiken slå bilen som favorittransportmedel så räcker det inte med att bara bygga ut den! Det spelar ingen roll hur många bussar eller spårvagnar som sätts in om dessa bara riskerar att fastna i samma genomfarts- och rusningstrafik som alla andra bilar! Ska en utbyggd kollektivtrafik ha en chans måste den kunna ta sig fram snabbt och effektivt på vägarna. Det gör den inte om all trafik ska trängas på Essingeleden och i Stockholm innerstad.

Notera att jag inte har nämnt tåg och tunnelbana ovan, detta för att det finns begränsningar i Stockholm för hur mycket dessa transportmedel kan byggas ut.

Vi inom alliansens vänner vill uppmana regeringen att våga ta ut svängarna och skapa en vision om ett grönt Stockholm med världens bästa kollektivtrafik! Med genomfartstrafiken flyttad ut till ringleden runt Stockholm så är nästa mål att minska "pendlandet" med bil. Detta låter sig bara göras om kollektivtrafiken är så pass bra att fler människor än idag väljer att åka kollektivt. Därför behöver minst lika mycket investeras i spårbunden trafik tåg, spårvagn och tunnelbana, båttrafik och busstrafik som i förbifarten!


Om författaren

Författare:
Mathias Hellberg

Om artikeln

Publicerad: 28 maj 2010 08:49

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: