Biltrafiken i stockholmsregionen väntas öka med ca 80 de närmaste 20 åren. Utsläppsökningen beräknas bli 77 .
Stockholmslandstingets regionplanekontor anser att trängselskattens maxavgift behöver höjas till 210 kr per dygn år 2030 mot 60 nu. En höjning med 150 kr i dagens penningvärde. Inte politiskt möjligt, säger en politiker reflexmässigt.
Men är en ökning av biltrafiken med ca 80 länsstyrelsens beräkning realistisk med tanke på hälsa och miljö? Även om "renare" bilar minskar utsläppen per bilkilometer så blir det ändå stora ökningar av växthusgaserna. Dessutom kvarstår problemen med de hälsofarliga partiklarna från däck inte bara dubbdäck! och vägbanor med mera.
Det är rätt att kritisera länder som USA och Kina för deras passivitet i mijö- och klimatfrågorna. Men samtidigt kan det vara klokt att komma ihåg att vi inte precis är den globala klassens ljus här i Sverige.
Enligt Världsnaturfonden är Sverige nummer åtta i världen, räknat per invånare, när det gäller att sätta negativa "fotavtryck" som påverkar klimat och miljö. Bara sju länder är värre.
Att majoriteten i Stockholm där socialdemokraterna ingår i detta fall vill satsa mångmiljardbelopp på biltrafiken i stället för på kollektivtrafiken är märkligt. Och lika svårbegripligt som att Stockholm utsetts till EU:s miljöhuvudstad. Samma gäller den politiska fegheten.
Länk: svd.se
Av Åke Askensten 29 jan 2010 09:53 |
Författare:
Åke Askensten
Publicerad: 29 jan 2010 09:53
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå