Illustration: skiss på Sourze weekends förstasida
Häromdagen släppte vi på Sourze en pressrelease om att vi återupptar vår utgivning av en pappersupplaga i Stockholm, den ska heta - Sourze Weekend!
En del kommer så klart tycka att vi är lite crazy som gör en sådan sak i dessa tider och just när Bonniers och Schibsted drar ner respektive lägger ner sina gratistidningsprojekt. Inte desto mindre tror vi att vi kommer att lyckas. Vi har ju ett helt annat grundkoncept, det som består i att det är ni läsare som skriver tidningen. Dessutom kommer vi, precis som när vi testade det här förra gången, att dela ut tidningen när ingen annan gör det, på eftermiddagen. Faktum är att det inte har funnits någon kvällstidning här i Stockholm på många år. Expressen och Aftonbladet blev morgontidningar för säkert 15 år sedan och i gratistidningsvärlden har Stockholm News och Everyday bara gjort några mindre satsningar - och det var nu också länge sedan.
Sourze Weekend är helt enkelt Stockholms nya och enda kvällstidning! Ja, vi kommer förstås inte att göra om samma misstag som Punkt.se och Stockholm City och dela ut den till varenda existerade stockholmare på vareviga lilla perrrong och varendaste dag. Det förstår ju var och en, att om man gör så, så måste man slänga bort enorma investeringspengar i onödan innan annonsmarknaden fått förtroende för tidningen som bärare av reklambudkap. Resultatet blir bara att man prisar ut sig, dvs ger för stora rabatter på sina annonsutrymmen, som sedan inte går att komma ur och som gör att man aldrig någonsin kommer att lyckas täcka sina kostnader. Nix, vi kommer skynda långsamt, växa i takt med att läsare och annonsörer tar oss till sig. Sakta men säkert ska vi bli de bästa vänner och aldrig skilja oss åt! Ja, vi vet, det låter för bra för att vara sant, men vi tror faktiskt att det kan bli så.
En mycket rolig nyhet med Sourze Weekend är att vi inte bara kommer publicera innehåll från sourze.se utan också från en mängd andra internetsajter och bloggar. På det här viset kommer vi kunna skapa ett ännu bättre innehåll och ännu bättre anpassa det efter både vad läsare vill ha inför helgen och vad annonsörer vill annonsera tillsammans med. Sourze Weekend blir en sambandscentral för ett toppmodernt nätverk av aktörer på internet, men som på det här viset även får ytterligare en kanal att synas genom. Ja, för alla som publicerar material på nätet, men som inte har en tankt på att trycka det i en tidning, skribenter på Sourze.se, skribenter i Sourze systertidning Zitiz.se, bloggare och kommersiella nätsajter och -tidningar, blir Sourze Weekend en möjlig ny kanal att nå ut till cirka 75,000 stockholmare en av de sista helgerna varje månad.
Håll ögonen öppna den 24 oktober i Stockholm alltså, för Sourze Weekend!
- Det är en utmaning att inleda utgivning av en gratistidning i Stockholm samtidigt som Schibsted och Bonniers kapitulerar. Men Sourze Weekend har ett annat koncept än sina föregångare, både ur redaktionellt och företagsekonomiskt perspektiv. Det, kombinerat med att successiv utvidga verksamheten bara vartefter kostnadstäckning uppnås, tror jag kan visa sig vara ett framgångsrikt sätt att driva ett modernt medieföretag på, säger Bengt Stillström, styrelseordförande i Traction AB som är huvudägare i Nättidningen Sourze AB sedan april 2008.
Av Redaktionen Sourze 17 okt 2008 12:18 |
Författare:
Redaktionen Sourze
Publicerad: 17 okt 2008 12:18
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå