sourze.se

Idol 2008: Anna Bergendahl ännu bäst trots kritik

"Än så länge tror jag att Anna Bergendahl kommer att vinna men bara så länge hon tar till sig juryns kritik. Hennes största konkurrent är förstås Linda Pritchard som precis som Cim Efraimsson skrev, skulle kunna sopa banan med de flesta andra."

Det finns en hel del att säga om Idol nu. Det har börjat bli allvar och Cim Efraimsson har rätt i sitt hyllande av Linda Pritchard som visade en enorm utstrålning i sitt framträdande i går kväll. Bra röst, snygga kläder och självsäkerhet - det är dessa saker som är ingredienserna som man måste ha för att bli en popstjärna. En till tjej som var riktigt imponerande var Sepideh Vaziri, som också har samma ingredienser som Linda Pritchard, men jag misstänker att hennes stora framgång i går bara berodde på att hon valde en låt som hela det svenska folket älskar, nämligen Gloria Gaynors "I Will Survive". Men i en musikproducents öron känns det som om Sepideh snarare är en duktig Karaokesångerska än en popstjärna! En tredje tjej vars röst måste betraktas som att vara i världsklass är Alice Svensson. Hon kommer att gå långt i tävlingen, kanske hela vägen till att bli en av de sista kvarstående deltagarna, men jag är inte övertygad om att hon är en Pop Idol. Men vem vet… allt möjligt kan ju hända i den här tävlingen.

Har Ni märkt att det finns en Marie Picasso-kopia i årets tävling? Jag syftar på Jenny Karevik som valde en alldeles för hög tonart till Bondlåten "Licensed to Kill", som hon lyckades "skrika" fram i går. Visste är hon lite lik en smal version av Marie Picasso i utseendet? Hon har t.o.m. det blonderade håret. Precis som Marie Picasso sjunger hon inte som en stjärna, ser inte ut som en stjärna och hon beter sig inte som en stjärna, varför jag tippar att hon blir nästa tjej som får lämna Idol om bara den ursöta 16-åriga Yasmina Simic väljer en lämpligare låt nästa gång, för om Yasmina väljer ytterligare en låt som "What a wonderful world" som hon sjöng i går, kan det istället bli hon som försvinner nästa gång.

Men en sak är alldeles klar, nämligen att min och många andras stora favorit, Anna Bergendahl har en röst som får samtliga andra deltagande tjejer att framstå som b-klasskörflickor! Okej, givetvis fick hon kritik i går och juryn hade helt rätt. Anna hade fel kläder och frisyr och hon valde definitivt fel låt. Inte nog med det utan hon sjöng låten "Time after time" i ett fruktansvärt mesigt och ointressant arrangemang. I USAs motsvarighet till Idol, d.v.s. American Idol, hade den elake jury medlemmen Simon Cowell sågat henne totalt och hon hade kunnat bli utslagen redan i det här tidiga stadiet på grund av dessa saker. Men jag har två förklaringar till varför Anna Bergendahl gjorde så. Den första handlar om en sak som allmänheten inte riktigt förstår, men som alla som arbetar i musikindustrin vet, nämligen att duktiga och begåvade unga artister som Anna Bergendahl ALLTID väljer fel material att sjunga i början av sina karriärer, och att de ofta vägrar lyssna på sina rådgivare förrän det är på gränsen till för sent. Det finns flera exempel på detta. Ett är Lisa Nilsson, som har erkänt i media att hon inte lyssnade på mig i början av sin karriär när jag sade hon skulle sjunga på svenska. Ett annat är Lena Philipsson som räddades av sin dåvarande producent Torgny Söderberg. Om Lena Ph hade fått sin vilja fram hade hon sjungit en massa låtar som inte alls hörde hemma i hennes dåvarande röst. Anna Book förlorade sin artistkarriär genom att sjunga fel låt i Melodifestivalen 1987 och det tog superstjärnorna Peter Jöback och Robert Wells var sina långa perioder att återhämta sina sångkarriärer efter att ha sjungit helt fel låtar i ungdomen Jöback sjöng en katastrofal schlagerlåt i Melodifestivalen 1991 och Wells släppte en töntig singel med titeln "Uppe på Berget" någon gång i slutet av 80 talet Båda skäms för att de var så okunniga och envisa i början. Men precis som Lisa Nilsson. Lena Ph, Robert Wells, Peter Jöback mfl växte upp och började lyssna på sina rådgivare, kommer Anna Bergendahl att växa upp och lyssna på sina rådgivare också. Just nu kan man förlåta henne för att hon är ung och inte vet bättre. Hon tror att det bara är rösten som gäller. Men hon kommer att lära sig under Idols gång att det krävs mycket mer och hon kommer att ändra sig. Och även om hon inte skulle göra det under Idols gång vill jag ändå hävda att Anna kommer att bli en stor artist - mycket större än någon av de övriga deltagande i årets Idol.

Än så länge tror jag att Anna Bergendahl kommer att vinna men bara så länge hon tar till sig juryns kritik. Hennes största konkurrent är förstås Linda Pritchard som precis som Cim Efraimsson skrev, skulle kunna sopa banan med de flesta andra. Men jag tror inte hon gör det därför att inte ens hon har den där platinarösten som Anna Bergendahl har. Om Anna väljer de rätta låtarna framöver kommer hon att bli livsfarlig! Och Loulou Lamotte kommer att bli folklig under de kommande veckorna men hon kommer att slås ut. Det kommer också Sepideh Vaziri och Alice Svensson att göra. Jaha… jag kan ju alltid ha fel, men jag tror inte det.

Nu får vi se om killarna kan matcha dessa duktiga tjejer.

Om författaren

Författare: