Den nya motorvägen Förbifart Stockholm är en gigantisk felsatsning och ett slöseri med skattepengar. Ordet förbifart antyder att bilarna kommer att svischa snabbt förbi stan på denna nya motorled. Det riskerar att snarare bli en återvändsgränd, inte minst för klimatpolitiken.
Kampen om denna motorvägssatsning för 25 miljarder har hårdnat. Ett antal viktiga remissinstanser, däribland Naturvårdsverket, sågar idén av miljöskäl. Lobbyisterna ser projektet hotat och har nu intensifierat sitt arbete för att ändå få den byggd. Men vilka är det egentligen som ligger bakom propagandan för Förbifarten och vad är deras intresse i saken?
Utan Bilen Stannar Sverige. Så kallar sig den organisation som nu tapetserar stans reklampelare med budskapet att endast Sverige och Albanien saknar en sådan motorväg som förbifarten. Hur sant detta är vet jag inte. Det spelar heller ingen roll. Utan Bilen Stannar Sverige får nämligen ljuga precis hur mycket de vill i sin reklam. De anses nämligen inte vara någon organisation med vinstintresse. Trots att vinstintresse är just det som driver dem.
Namnet låter lite gulligt. Som någon som kämpar för glesbygdens fortlevnad, eller något sådant. Sanningen är något annat. Utan Bilen Stannar Sverige är, som de själva säger, ett samarbete mellan BIL Sweden och MRF.
MRF står för Motorbranschens riksförbund. Det är en branschorganisation för bilförsäljare och verkstäder. BIL Sweden kallas också bilindustriföreningen. Det är en branschorganisation för alla Sveriges biltillverkare och importörer. Det är vare sig särskilt gulligt eller särskilt förvånande att just dessa organisationer driver på för fler, större och bredare motorvägar. De har allt att vinna på att Sverige satsar mer på bilism.
BIL Sweden skriver på sin hemsida att de jobbar för att det ska bli bättre villkor för att köpa, äga, köra och sälja bilar. De vill att fler ska ta körkort och vägnätet ska byggas ut. De vill sänka skatten på bilar och förbättra allmänhetens och politikers attityd mot bilismen. Fler ska ha bil och vi ska köra mer, helt enkelt. Då får de sälja fler bilar. Inte så konstigt.
När oljepriset skenar och klimathotet tycks värre för varje ny forskarrapport så känner bilbranschen sig hotad. Det är enorma summor pengar som nu satsas i kampanjer för att få stockholmarna och svenska folket att gilla idén med en ny, dyr motorväg i huvudstadsområdet. Lobbyister som hatar att staten tar in klimatskatter på bensin tycker att staten ska bränna 25 miljarder på Förbifart Stockholm.
En ny motorväg ger mer trafik, större bilberoende och negativ klimatpåverkan. Det behövs bil på många håll i Sverige. Säkerligen finns många även i Stockholmsområdet som behöver köra bil ibland. Men många kunde välja kollektivtrafik om det fanns. Problemet är bara att det inte byggts ett enda nytt spår in till Stockholms central sedan 1872. Jag vet var jag hellre lägger 25 miljarder.
Lyssna inte på billobbyn. Lås inte fast Sverige ytterligare i bilberoende och oljeberoende. Det är ingen förtjänt av i framtiden.
Av Maria Wetterstrand 18 jun 2008 15:54 |
Författare:
Maria Wetterstrand
Publicerad: 18 jun 2008 15:54
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå