sourze.se

Död åt tusen mackar - då dör också landsbygden

Kanske 1,300 bensinstationer kommer att läggas ner, sa en leende reporter i SVT i förra veckan.

Vad kommer då att bli kvar av den svenska landsbygden, kan man fråga sig? Orsaken till nedläggningarna skulle vara att mackar snart måste kunna sälja både gas och etanol, förutom bensinen. Ett sådant beslut är på väg i riksdagen. Det borde ha skakat om folk ordentligt, men nu är det tyst.

Det kostar ca en halv miljon kronor att installera de nya pumparna. För det innebär omfattande arbeten både under jord och ovanpå. Utrustningen måste ha högsta säkerhetsklass och blir därmed dyr. Många mackar går nätt och jämt runt i dag, så de klarar inte en sådan investering. Byggnaden ägs oftast av en privatperson medan allt utrustning oftast ägs av bolag som Shell.

Därför hotar en omfattande nedläggning av mackar vilket blir ett hot inte bara mot renodlad glesbygd, utan även medelstora samhällen. För 30-40 år sedan var det inte ovanligt med 5-7 stationer i samhällen som Vårgårda och Herrljunga. Vad har vi kvar om fem år? Kommer vi bara att kunna köpa bensin efter Europavägarna och de största riksvägarna då?

Detta verkar vara en rätt sjuk marknad. Förr kunde man köpa massor av bilgrejer på stationerna och få enklare bilservice därtill. I dag kan man inte köpa bilbatterier etc. men däremot mjölk, limpor, kaffe och andra livsmedel. I dag luktar det bageri på stationerna! Man kan tvätta bilen för stora pengar i en stor borstmaskin men att få rum för manuell tvätt är allt svårare.

Vid sidan om stationerna har det växt upp däckföretag, reservdelsföretag, bärgningsföretag med mera verksamheter, som stationerna skötte förr. Därmed har det ekonomiska underlaget för bensinstationen försvunnit. Vad har styrt denna vansinniga utveckling? De gamla mackarna har blivit en slags diversehandel som också säljer bensin!

Måste privatbilister i fortsättningen köpa bensin från böndernas farmartankar. Måste "lantisarna" köra runt med släpkärror med jeepdunkar? Kan villaägare konvertera sina oljetankar i källaren till bensinförråd? Ja, dessa idéer är givetvis förbjudna, men att driva folk från landsbygden är inte förbjudet.


Om författaren

Författare:
Jan Brunnegård

Om artikeln

Publicerad: 18 feb 2008 13:15

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: