sourze.se

Folkabussen fyller 60 år

Det är stor fest i Hannover för den bästa och värsta bil som skapats!

Man förväntar sig att 5000 bilister kommer för att fira denna "skokartong" på 44 hästkrafter och 1500 kubik. Förutom i bussmodell fanns den också som skåpbil och flakbil. På gamla dagar blev det ofta nykonstruktioner på bottenplattan. Hundratals blev "buggys" på stränderna. Tusentals gjordes om till grusgropsracer etc.

Som 18 åring fick jag uppleva hur min arbetsgivare gav sig in i taxibranschen genom att köpa en Folkabuss av absolut lyxigaste modell. Den var lackad i tre nyanser och hade förutom fönster runtom, även små fönster på takkanten. Därtill hade den en rejäl taklucka. Det var en riktig snygging för att locka taxikunder.

Trots det så var det en del "fina damer" som snörpte med munnen när Bert kom körande. De hade beställt taxibil sa de - absolut inte en buss. Trots det gick det att tjäna pengar på den, för den kunde ta fler skolbarn och sjukresenärer än andra taxibilar. Folkabussen var verkligen ett rymligt och praktiskt fordon och detta exemplar därtill vackert. Motorn tyngde över drivhjulen där bak, den lät ilsket men den tog sig fram i snö på ett nästan oöverträffat sätt. Medan de gamla amerikanska droskorna stannade fort i snödreven.

Men inte var det mycket till värme i detta sköna fordon. Bert fick omgående montera in extra värme, det var något som påminde om en eldspruta. Kändes livsfarligt men varmt blev det.

När det blåste så uppträdde bussen som ett skepp i storm. För den var så lätt fram och tung där bak. Storleken på "kartongen" gjorde att den tog vind ordentligt och svajade hit och dit. Men i halv fart var den nog inte så farlig. I senare modeller monterade man tvärstag som minskade svajet.

Satt man där fram så satt man en meter från döden. På de första årsmodellerna var det bara en tunn plåtfront som skiljde dig från trafiken framför. Så visst hände det svåra olyckor. Men värre var det med original-bilen VW-bubblan, för där satt man med bensintanken nära nog i knäet. Nära släktingar omkom i en Bubbla utanför Skara just av det skälet. De körde in i en lastbil bakifrån…..Efterhand förbättrades säkerheten i alla VW:s modeller.

I Sverige användes den av alla slags folkrörelser, inte minst under Kärnkraftsomröstningen. Bussarna målades slagkraftigt på utsidan och fylldes med plakat och banderoller. Så ryckte man ut till demonstrationer över hela landet. En del bussar inreddes amatörmässigt till campingfordon. Men de gick också att köpa färdiga i en rad specialutföranden. De i princip ganska billiga folkabussarna kunde plötsligt bli ganska dyra med all utrustning.

Jag tror att de slutade tillverkas för att man inte kunde lösa säkerhetsfrågorna. En motor där fram med en massa annan utrustning kan skydda passagerarna. En motor där bak har motsatt effekt. Efterhand satte man i starkare och tyngre motorer som förvärrade grundfelet. Andra bilmärken har också gjort bilar med "svansmotor", men nu tillverkas nog ingen sådan.

Ändå kan vi väl sända en glad hälsning till en för många kär veteran. Folkabussen förgyllde livet för många.


Om författaren

Författare:
Jan Brunnegård

Om artikeln

Publicerad: 30 nov 2007 15:27

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: